Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 139701 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #390 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 12:36:08 »
Jo, men før jeg kan lufte ordentligt ud, kræver det jo at termostaten åbner.

Men stadigvæk, en termostat der først åbner ved 87 grader, er det ikke for meget? Skulle jeg ikke have en der åbner ved 80?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #391 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 13:06:42 »
Det der med udluftning.

Kan man ikke suge på udluftningsskrue hullet. så må vandet for fanden da komme der op.  Også selv om den er kold, er der ikke noget med at der er et lille cirkulations hul i termostaten, så der stadig kommer lidt vand igennem, selv om den er kold/lukket.

Lån naboens støvsuger :wink:  der er ikke grund til at ødelægge sin egen. 8)  8)

Hvordan gik din torsdag ellers :wink:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #392 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 13:51:18 »
Citat fra: "lagoni"
Jo, men før jeg kan lufte ordentligt ud, kræver det jo at termostaten åbner.

Men stadigvæk, en termostat der først åbner ved 87 grader, er det ikke for meget? Skulle jeg ikke have en der åbner ved 80?

HVORFOR. ?

Hvad nu hvis du har en ?el?defekt? der gør at din varmemåler viser 30% for meget.  :?:

Skrev Jarl ikke noget om spændingsforhold og temp føler. ?

Det med at det er med motoren som indsats, ja det er det hvergang nøglen drejes. Det absolut største dilemma, er hvis topstykket har en defekt.  :cry: og det kan du ikke ændre ved at ordne el eller termostater.

Kan vi konkludere at du cirkulerer vand. (der er varme i varmeapp)
Kan vi konkludere termostaten virker (du har lige testet den)

Så er der kun udluftningen tilbage. Jeg har aldrig udluftet en bil så PAS HERFRA. Enten kegler du/I rundt i det, eller også sidder samtlige VW ingeniører og skraldgriner over øllet hver dag, fordi du/I hoppede på den, vælg selv.

En måling er kun en måling hvis den er pålidelig. Du har nu et setup, du ikke kan gøre mere for (lidt undtaget udluftning) så kom igang med at se det el igennem, og kør i den bil. (virkede varmeapperatet ikke ? så brug det aktivt når du kører)

Senere skal jeg ud og køre en opvarmning før olieskift på backmobilen, så skal jeg nok føle om køleren bliver varm.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #393 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 16:38:05 »
varmetur.

Og nu kan jeg ikke tilføje billeder i denne tråd. Sikkert Blackcharts skyld, men da vi holder af ham er han tilgivet. Billederne er kun af min temp. måler.

Resume. 14,58 Kold motor - 15,08 Nål midt på dioden.
Da jeg nåede frem, og skulle se en heste opbygning i en Iveco :roll:  lod jeg Backmobilen stå i tomgang, nålen faldt lidt, men den lukkede vand gennem køler, kunne jeg se.

Hjemad, lidt mere rask kørsel, nålen over dioden. Ud og mærke. Se her er det jeg konstaterer jeg ikke kan få fingrene genem gitteret til køleren. Men hånden op nedefra, og den er ikke varm. Køleren er ikke iskold, men den er heller ikke håndlun.

Ved ikke hvad du kan bruge det til. MEN. En motor må godt blive varm, en køler behøves ikke nødvendigvis være varm.

Kurt - Og kør så i den bil. Dø om så det gælder, eller er det til revolutionen vi siger det. ?
Kurt - 25115788

Djursland

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #394 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 16:44:59 »
sæt et steger termometer i vandbeholdenen ved bateriet og IKKE nede ved dan ved nr pladen  

så kan du jo se hvad tempen er i vandet

og jo en 80 gr termostat er altid at fortrække

Mvh Djurs  :lol:

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #395 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 16:48:05 »
Er standard termostaten ikke 90 grader?? Dvs. hvis du har en 87 grader er den fin fin, men selvfølgeligt vil en 80 graders være endnu bedre, som Djursland siger :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

babyraketten

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #396 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 18:39:57 »
hmm.. jeg har samme problem med min lille dame.. så jeg skifter også vandpumpe, (skal bare lige finde ud af om den er med hus eller uden) og termostat. men den skal åbne ved 88grader, da det er en diesel.
men jeg har haft pillet en stor tyk slange af omme ved motoren, og der kom en masse kølervæske ud, så meget at jeg blev helt gennemblødt da jeg ikke nåede at komme væk. den sad neden under og gik op mod køleren..
Håber du får løst dit prolem
 :)

Crapz

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #397 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 10:04:30 »
Hejsa

Trunde og jeg var jo oppe og hente hendes T3 hos parkhaven i fredag FUCK en lækker bil min bus er jo nogen skramel i forhold til den !!!

Efter en tur en gemmen Jydeland kom nålen ALDRIG over dioden også selv om den lå men 110 hele vejen.

hvis jeg gøre det i min bus så vælter nålen ½ vej mod max. plus at for og bag blæser skal stå på MAX blæs

hvorfor er der så meget forskel på de 2 motor og køle systmer ?

der må være noget jeg har samlet forkert eller ?

ved godt det ikke er min tråd, har lige læst HELE tråden, dam den er lang. jeg ville bare lige høre om hvor i syens jeg skal starte min fejlsøning ?

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #398 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 13:46:11 »
Citat fra: "Crapz"
Hejsa

Trunde og jeg var jo oppe og hente hendes T3 hos parkhaven i fredag FUCK en lækker bil min bus er jo nogen skramel i forhold til den !!!

Efter en tur en gemmen Jydeland kom nålen ALDRIG over dioden også selv om den lå men 110 hele vejen.

hvis jeg gøre det i min bus så vælter nålen ½ vej mod max. plus at for og bag blæser skal stå på MAX blæs

hvorfor er der så meget forskel på de 2 motor og køle systmer ?

der må være noget jeg har samlet forkert eller ?

ved godt det ikke er min tråd, har lige læst HELE tråden, dam den er lang. jeg ville bare lige høre om hvor i syens jeg skal starte min fejlsøning ?

Har du luftet den ud ordenligt.........efter du skiftede motor?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kølesystem igen igen
« Svar #399 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 14:08:00 »
@lagoni: Køb da bare en ny 80 graders termostat, og evt. også en temperaturkontakt til blæseren der slår til ved en lavere temperatur end 105 i højeste trin.

Begge dele kan købes billigt ved howdiaudi.

Så behøver du ikke spekulere på det længere.

Og er du stadig i tvivl / interesseret i temperaturerne rundt om i dit motorrum så kør en tur til Biltema og køb sådan et lasertermometer, det er billigt og virker skide godt. De første par uger efter ök montering, vandpumpeskift, et-rems-system skift o.s.v. kørte jeg rundt med den i bilen og eksperimenterede med forskellige belastninger og derefterfølgende målinger på forskellige steder i motorrummet. (link i min tråd om 1 rems skift)

Konklusionen på MIN maskine var EISKALT (85 grader) i alle scenarier, men jeg har jo heller ikke sådan en tvangsfødende hårtører på mit luftfilter. :twisted:  :twisted:
Den HØJESTE temperatur jeg kunne måle NOGET sted på motoren (termometert har en fin MAX funktion) var 92 grader lige ved dyserne på topstykket efter at have kørt med pedalen i bund med 1 tons tegl på laddet i modvind i 15 mins i streg. (Den dag kørte jeg kun 11 km/l :P ) Men ok.. en stor del af æren går jo nok til den frontmonterede oliekøler.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #400 Dato: 03. November 2007 kl: 13:59:08 »
Nå, så kom der en ny termostat i. 80 grader fra Hovwdi istedet for den 87 grader fra Mekonomen.

Det er den nye til venstre.

Og hvad så...
Ja så kørte jeg jo hele udluft proceduren igennem igen igen, og må konstatere at denne termostat ser ud til at åbne som den skal.

Jeg har med en nedstryger lavet min udluftbolt til en rigtig udluftbolt med en revne som vand og luft kan komme ud gennem. Det fungerer rigtig godt. Der kommer vand ud ved rimelige omdrejninger.

Måleren ligger nu omkring trekvart oppe. Stadig alt for højt, men der har ikke været alarmer, selv om bilen har stået stille med højt omdrejningstal. Men okay, jeg har jo så også kølet med kabinevarmeren ind i mellem.

Køleren bliver lunken, og der kommer vand ud ved udluftskruen, og det kan med det samme ses på beholderen i motorrummet. Den er blevet efterfyldt efter forskrifterne.

Jeg har kørt et par ture i bakket terræn og holdt med snuden højt i vejret mens jeg luftede ud. Underligt nok, kommer der ikke luft ud ved bolten. Hvorfor er det underligt? Jo, for da jeg var vel hjemme og stoppede motoren, kunne jeg ved at massere slangerne, høre vandet plaske, og det er vel fordi der er meget luft i stadigvæk!?

det satser jeg på - at der nu "kun" resterer en ordentlig udluftning - at det er udfordringen nu, at få de sidste store bobler ud. Nu får bilen lov at køle af, og så tager jeg et par ture mere. Hvis det bliver ved at gå godt, skal jeg jo så til at erstatte noget af vandet med rød kølevæske, men det tager jeg til dén tid.

Øhh...   hmmm....   der er noget galt....   kan det passe, at jeg er på vej til at have løst problemet? Arh...  det kan jeg ikke for alvor tro...   Ro på! Rolig nu! Der kommer sikkert noget lige om lidt.
 :wink:

Men foreløbig tak for de svar jeg har fået siden sidst. De er blevet ordentligt nærlæst, og lur mig om ikke et pust af go' karma har fundet vej over broen.
 :lol:

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #401 Dato: 03. November 2007 kl: 14:05:17 »
Hvorfor rød kølervæske??
Synes at have hørt nogle snakke om at den røde nedsætter køleevnen i systemet?!

Det er jo en diesel du har, mig bekendt er det kun benzinerne der har problemet med at de SKAL have det røde ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #402 Dato: 03. November 2007 kl: 14:31:12 »
Nu kan jeg ikke rigtig få søgefunktionen til at gøre som jeg vil, men jeg mener bestemt at der blev konkluderet rød til diesel. Men lidt svært at påvise når jeg ikke kan finde indlæggene. Den tråd du linker til Peder, synes jeg ikke rigtig forklarer noget.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #403 Dato: 03. November 2007 kl: 14:50:28 »
:lol:   Tråden kan vist ikke komme meget mere omkring end den allerede har været. Vi har da fået vendt og drejet et par forskellige ting, og det synes jeg personligt er helt fint! Hvis jeg har misforstået det med rød og blå, har jeg bestemt ikke noget problem med at det bliver påpeget som du gør - tværtimod!

Men...  jeg er stadig ikke helt overbevist  :wink:

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #404 Dato: 03. November 2007 kl: 15:05:14 »
G11 = blå/grøn = gl type
G12 = rød = ny type indført '97
G12+ = rød m lilla skær kan blandes med både G11 og G12

G12 blev indført da der var problemer med G11 og de nye multilayer toppakninger. G12 skulle efter sigende have bedre varmeledende egenskaber end G11, men tror ikke på det er noget man kan mærke ved almindelig brug...

G12 er også kendt som longlife kølervæske med "uendelig" levetid. I praksis vil jeg dog stadig anbefale et skift min hvert 4. år og opblande med demineraliseret vand for mindre forurening.

G11 bør skiftes hvert andet år og også her benyttes demineraliseret vand. Grunden er at additiverne bliver nedbrudt med tiden - gælder begge typer. Der er færre mineraler til at gøre dette i demineraliseret vand.

MEN hvis man ønsker at skifte G11 -> G12 skal alt den gamle G11 ud ALT :evil:

Dvs tømme - skylle med rent vand - køre (evt med kølerrens) - tømme - skylle - køre - skylle ... indtil vandet er HELT RENT. Kan godt tage 4-5 gange gennemskyldninger (husk begge varmeapperater)

Hvis man ikke får det hele ud, kan de to typer blande og blive tyk...
G12+ er ikke lige så følsom - men gennemskyldning nødvendig.
Hvis man ikke har fået skyllet alt ud bliver det tydeligt i løbet af et par dage - farven skifter til mere brunagtig. Men har man været nøje med at skylle 4-5 gange bør det ikke give problemer, så skifter man bare efter 2 år...

Så skal man så spørge sig selv om den højere pris på G12 er besværet værd?

Priser fra hovwdiaudi:
5L alm kølervæske = 120,-
1,5L G12+ = 70,-
forskel ved 16L - 50% / 50%
10L (2 dunke) G11 240,-
9L (6 dunke) G12+ 420,-

Når man er igang kan man lige så godt huske bremsevæsken, der også bør skiftes hvert 2. år...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)