Forfatter Emne: Opstart efter nye rum og dyseservice  (Læst 5274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #15 Dato: 21. September 2007 kl: 11:53:11 »
Har forstået hensigten, men for ikke at få dielsel i munden gik jeg ud og monterede en stor injektionssprøjte på returløbet og trak i stemplet.
Der forbliver kun vacum, så Hawaiibussen må have et godt sug! Det kan være vi skal kalde ham Nilfisk. Nå spøg til side, helbredet er ikke til at arbejde med bil i disse dage så jeg vil lade den stå i wekenden og så starte på mandag.
Jeg vender selvfølgelig tilbage, enten med flere spørgsmål eller med en lykkelig historie om hvordan den spang i gang.
ps, jeg regner med at tørne motoren medens injektionssprøjten laver sug på returslangen, så må der da komme luft ud.

god wekend og tak for mange  input.
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #16 Dato: 30. September 2007 kl: 20:56:10 »
Så er det vist på tide med den lovede tilbagemelding:
Det er altså ikke muligt at s?uge noget som helst ud af returslangen, jeg ved ikke hvordan I gør? Men efter at have løsnet alle omløbere på dyserne og tørnet nogle gange lykkedes det at få lidt liv i dyret, men,men det ryger helt vildt og den går meget ujævnt. Efter at have kørt med middel gas i 3-4 minutter kørte sønnikke en tur på 5-6 km men den oser stadig og går ujævtNogen gode råd?
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #17 Dato: 30. September 2007 kl: 21:06:39 »
Der er noget galt.
Kontrollér i nævnte rækkefølge:

1) Er hele systemet fint og lufttæt samlet? Tjek især forbindelser omkring dieselfilteret. Er filteret skruet godt og stramt fast? Er vandaftapningen i bunden af filteret tæt spændt? Er filteret rent og med fin passage? Er slangen fra filter til pumpe tæt og lufttæt fastgjort i enderne?

2) Er pumpen timet korrekt? Glemte I at skubbe koldstarterkablet ind, inden I justerede? Har I brugt det rigtige OT mærke på koblingen? Kan målinegn af timingen gentages med samme og korrekt værdi?

3) Er dyserne monteret med yderste renlighed? Kan der være kommet bare støvkorn ned i dyserne ved montering? Blev dyserørene blæst ordentligt igennem inden montering? Er dyserørene tætte og spændt korrekt?

4) Er der ved samme lejlighed lavet andet på bilen, som vi ikke har hørt om?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #18 Dato: 30. September 2007 kl: 21:11:58 »
Hej Jarl
Igen tak for hurtig respons, Der er ikke justeret ved timingen da den stod korrekt 0,88 efter din anvisning. Så det eneste der reelt er sket er at dyserne er blevet tester og der er monteret nye flammeskiver samt ny tandrem.
Tilbage til det med at suge luften ud. Når jeg monterer en stor engangssprøjte  på returslangen og suger sker der ikke noget som helst før jeg fjerner musekodomet, så der er altså hul igennem. Når det er fjernet kommer der kun luft
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #19 Dato: 30. September 2007 kl: 21:13:50 »
Hold da kæft hvor staver jeg godt i disse indlæg, nå jeg håber at I forstår
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #20 Dato: 02. Oktober 2007 kl: 15:21:10 »
Så har der igen været lidt overskud til at kigge på bilen. Alle forbindelser fra filter til pumpe er tætte og der er gennemgang i filteret.Jeg antager at alle rør fra pumpe til dyser er tætte når de ikke lækker! Jeg blev ved med at undre mig over at Hawaiibussen havde mulighed for at suge dielsel på slangen som var taget af sidste dyse, indtil jeg skilte banjobolten ad, hvor den går ned i pumpen og videre til tanken (returløb)det lille hul var stoppet. Så nu frygter jeg vel med god grund at der også er skidt i en eller flere dyser. Derfor må næste skridt vel være at tage dyserne ud og så skille dem ad. Men er det en opgave for en amatør, hvad er der inden i dem, jeg tænker på mærkelige fjedre ol.
Nu uden T3

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #21 Dato: 02. Oktober 2007 kl: 17:06:39 »
Hej gammelpot.  

der er egentlig ikke så meget i dem.
tjek dette link.
http://www.dieselsend.de/dhk.shtml

dysen sættes på hovedet i en skruestik. og så skiller du den af. når du rengør, skal du være helt sikker på at dysespidsen kan køre frit i dysen. alt renses i diesel. og blæses rent.    Det skulle være en god ide, at have en skål med diesel.  som du samler det hele neddykket i.    Dysekroppen skal spændes med 70 NM . og tape, eller propper på indtil de skal i.   der kan forøvrigt være meget snavs i den  27 top du bruger, rens den også .

held og lykke. Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #22 Dato: 02. Oktober 2007 kl: 19:08:20 »
Nej.   jeg har ikke haft problemer med gevind,  endnu :!: Det er nok jarl.  han er eksperten :wink: og har det værktøj der skal til. :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #23 Dato: 03. Oktober 2007 kl: 01:03:49 »
Det var Mølle der lavede gevindtricket, det er beskreveti den post hans signatur linker til
Mvh. Casper

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #24 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 19:33:26 »
Så håber jeg at tråden kan slutte.
Inspireret af svarene og de gode skitser blev alle dyser skilt ad og renset, det er lidt svært at se om de små partikler kommer indvendigt fra eller fra gevindet når de skilles ad. Never mind, det hjalp ikke så nu måtte alt kontrolleres endnu engang, og fejlen blev fundet (røde ører) jeg havde brugt det forkerte mærke på krumtappen , som det også er beskrevet i et andet indlæg, flovt,flovt, flovt.
Efter korrektion startede den fint og kører som den skal, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om der er sket skader på stempler/ventiler.
Til alle andre amatører læs nu hvad Jarl og alle de andre glade T3 gutter skriver til svar og så gør hvad de siger og ikke hvad du tror de siger.
Tak for hjælpen.

Ps. den ledning der sidder på pumpen, hvad bruges den til ?
Nu uden T3

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #25 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 19:54:32 »
Citat fra: "Gammelpot"

Ps. den ledning der sidder på pumpen, hvad bruges den til ?


Magnetventil til brændstof.   Prøv at hive den af medens motoren kører.   8) En mulighed til skjult tyveri sikring :lol:  bare kontakten virker når den skal. :lol:

Mærket på krumtappen.  havde du taget en af de 2 tappe, der sidder 2-3 cm på hverside af hakket :?:

Tillykke med dianosen. hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #26 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 20:15:23 »
Ja, jeg havde brugt tappen som sidder før det rigtige mærke, altså ca. kl. 11,55. Tror du det har gjort skade ?
Nu uden T3

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #27 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 20:57:15 »
Nej det tror jeg ikke, så havde motoren ikke kunnet køre nu.   Var der ingen metaliske lyde :? .  Mener ikke du havde skrevet noget om, at du havde skiftet tandrem :)    

Hvis man ser logisk på det, så er det et lille tandremshjul der sidder på krumtappen. så det kan ikke engang være mm tandremmen har været forskudt.  det havde været meget værre hvis det var en tand på knasten, den var hoppet.

Men det er, tanke vækkende, at det har så meget at betyde :)

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Opstart efter nye rum og dyseservice
« Svar #28 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:31:05 »
Tak for de pæne ord og fremfor alt tillykke med at du er godt kørende igen!

Der er ikke sket noget som helst - ikke andet end det besvær, du har haft. Selvom den havde stået en hel tand forkert ville der ikke ske noget, så længe man ikke kører flere km med det.

Nu er det så bare at sætte sig godt tilbage i førersædet og nyde den gode trækkraft og brændstoføkonomi, de nye dyser bringer med sig. God tur :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!