Forfatter Emne: Stadig startproblemer :o(  (Læst 7325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #15 Dato: 09. Juli 2008 kl: 10:48:38 »
Hejsa,

Når jeg bruger fusker start-relæ springer den igang, når jeg giver spænding direkte fra batteri til starteren (sammme som at kortslutte de to punkter på starteren) springer den igang.

Problemet er reelt mit dårlige ledningsnet samt et lidt træt startrelæ i starteren.

Hvad er egentlig den nødvendige spænding for at starterens relæ trækkes??

Mølle, sender dig lige en PM

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #16 Dato: 09. Juli 2008 kl: 21:11:10 »
Hmm, fejlsøgning her til aften.

Spænding på tændingsledningen: 11.3V
Spænding på samme belastet: 7.5V

Jeg ser tre muligheder:

1) Starteren er ok, ledningsnettet er råddent
2) Relæet i starteren er næsten færdigt og sluger mere strøm end der kan leveres fra tændingsledningen
3) Kombination af ovenstående

Satte et nyt "slave" relæ på og det hele spiller max igen... Alle forbindelser renset og smurt med lidt kobberfedt. Relæ og stik forsejlet...

Så må vi se hvad en ny starter kan gøre, men jeg tvivler sgu på det ændrer meget på situationen...

J
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #17 Dato: 09. Juli 2008 kl: 21:59:18 »
Citat fra: "Jesper"

Spænding på samme belastet: 7.5V

Det er alt for lavt! Vi snakker om den strøm, der tricker relæet, right? Prøv at lave en spændingsfaldsmåling fra + på batteriet til kabelskoen ved relæet under belastning. Hvis der er et spændingsfald på over 10% er det uacceptabelt.



1) Starteren er ok, ledningsnettet er råddent

Sådan ser jeg det.


Satte et nyt "slave" relæ på og det hele spiller max igen... Alle forbindelser renset og smurt med lidt kobberfedt. Relæ og stik forsejlet...

Bekræfter ovenstående tese.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Stadig startproblemer :o(
« Svar #18 Dato: 09. Juli 2008 kl: 22:32:18 »
Jeg tror der kan være et delvist kabelbrud et sted, feks. et kabel som er næsten gennem skåret efter at gnave på en karosserigennemføring, evt. en ledning som ikke har ordentlig fat i en kabelsko.
Det er sådan med kabler at der er en mængde strøm/spænding (effekt) det kan klare:
I et kabel løber der eksempelvis 12V kablet bliver så belastet af eksempelvis en varmeblæser, den skal bruge 2A for at snurrerundt og lave varme. Hvis kablet er for tyndt til at kunne klare denne effekt, så sker der det, måske lidt ulogiske) at spændingen falder, i stedet for strømmen. Dvs. at der nu måske kun er 9V til rådighed, men der bliver stadig brugt 2A. Løsningen her er så et tykkere kabel, som kan klare den højere effekt. I dit tilfælde kunne kablet være delvist skåret over, og derved ikke længere kunne klare effekten.

/Mads

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Stadig startproblemer :o(
« Svar #19 Dato: 10. Juli 2008 kl: 10:28:50 »
Yes, tror også det er problemet. Jeg må bare til at fejlsøge fra tændingslåsen og retur...

Henter dog en ombytter starter hos Mølle idag, men er 99,9% sikker på det ikke er problemet.

Jeg giver besked her i tråden når den endelige fejl er fundet - skal have skiftet blæseren (har haft den i et år snart) - så der er god mulighed for at renovere ledningsnettet og få rettet op i alt det fusk der sikkert er lavet...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Stadig startproblemer :o(
« Svar #20 Dato: 10. Juli 2008 kl: 12:00:57 »
det kunne godt lyde som om det er dit bundstykke der er dårligt, det er relativt nemt at skifte (15-30min alt efter erfaring) og koster en slik hos hovwdiaudi (30-40kr :wink: )

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=252167
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D