Stor er slitagen ikke, hvis de kan nøjes med at lave den til 80,01 mm. Det er anden overstørrelse. Første overstørrelse er +0,25 og den er der stort set ingen, der bruger. Det vil du også se på udbuddet, når du skal til at købe stempler. Man borer i praksis altid mindst +0,50, og da std. er 79,51 - tja, så er 80,01 vist ikke overraskende. Overraskende ville det være, hvis man var nødt til at bore +1,00 for at fjerne slitagen - jeg har prøvet det, og kan kun gisne om olieforbruget og underkompressionen i sådan en motor.
Spillerummet angives til 0,03 som std. I praksis vælger mange at bore især den 4. cyl. lidt større - et spillerum på op til 0,035. Dette skyldes de mere aggressive varemeforhold i 4. cyl. Er det en motor, som skal have tæsk, kan man bore uden olieforbrug til et spillerum på 0,07 på alle 4. Pöl-rally-Golfen, som hyppigt omtales på fmso.de har dette spillerum. I princippet er det selvf. optimalt med et minimalt spillerum, men i praksis stiller stemplets varmeudvidelse krav om en betydeligt spillerum. Prøv evt. at søge på ordet "kolbenfresser" her og på vwbus-online.de
Stemplerne, du skal bruge til den påtænkte boring hedder 79,98. Dertil lægges det ønskede spillerum og så har du det mål cylindrene skal bores til.
Mahle sidder originalt i en AAZ, men både Kolbenschmidt og Nürnberg Aluminiumswerke (Nüral) leverer seriøse stempler. Regn med 60-70 € pr stk. + forsendelse. Vores ven Thomas Koch - Kaefer&Co leverer hurtigt og har troværdige varer. Han har desuden en Sydafrika-version af Mahle, som hedder Metal-Leve. De er lidt billigere, men skulle efter sigende være ren Mahle-kvalitet. Vær opmærksom på, at 1Y og AAZ IKKE passer stempler sammen. AAZ har en krydspindsdiameter på 26 mm, mens 1Y har på 24. KY stempler, som ellers passer i boringen har en anden kompressionshøjde, og de duer derfor heller ikke.