Forfatter Emne: AAZ nervøsitet  (Læst 3136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ nervøsitet
« Dato: 06. Oktober 2007 kl: 20:48:55 »
Citat fra: "Jørgen"
Nu har jeg afleveret min AAZ til opboring og nye stempler. Bagefter har jeg opdaget her på nettet, at hvis en AAZ er fra 1993 eller senere, passer bundkarret måske ikke fra JX. Jeg kender ikke min årgang, og jeg har ikke kontrolleret bundkarret før renoveringen, så...... Den kommende uge vil give svaret. Så må jeg trylle et bundkar af stål, hvis det er.

Det tror jeg ikke, bliver aktuelt.

PÅ AAZ'eren var der iøvrigt i lagt en plade mellem blokken og bundkarret. Fra mine drengedag husker jeg ikke, at der var sådan en plade på biler. Er der også det på en JX? Skal pladen følge AAZ'eren over i T3'eren i forbindelse med JX bundkarret?

Du taler om Schwallsperre eller på nordeuropæisk: skvulpepladen. Nej, den skal ikke med over, når du monterer JX-bundkarret. Dens funktion er at aflede olien fra krumtapområdet, straks den er færdig med at smøre samt at undgå at krumtappen smækker ned i en hård olieoverflade. - Sådan en slags pseudo-tørsump-smøring, som i øvrigt er meget udbredt på moderne biler. Pladens vinkel passer ikke til motorens hældning, når den ligger i en T3.  

Topstykket på AAZ'en havde ikke en eneste revne mellem ventilerne eller andre steder. Alligevel var den ikke god ved trykprøvningen, hvilket vel taler om nænsom kørsel af tidligere ejer eller bare held. Så toppen bliver slebet og evt. nye styr + ventilpakninger.

Trykprøvning afslører eventuelle revner. De kan ikke udbedres ved planslibning. Planslibning retter topstykkets pakflade af. Det gør man, hvis man kan måle skævhed over 1/10. Med andre ord: Trykprøvning og planslibning har ikke noget med hinanden at gøre, og et dårlig resultat af trykprøvning udbedres ikke af planslibning. Mange cylinderservicer elsker at planslibe. I nogle tilfælde kan der være gode grunde til det - i mange andre skulle man hellere lade være. Ikke desto mindre er det en (i mine øjne uvederhæftig) folkesport at fortælle folk om velsignelserne ved trykprøvning.  
mvh
Jørgen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ nervøsitet
« Svar #1 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 20:56:35 »
Hvilke kanaler sættes egentlig under tryk ved en trykprøvning ? oliekanaler ? vandkanaler ? eller begge ?

Hvis der er et tryktab, i vand eller olie kanaler, så er der vel noget der er revnet, og toppen skal kasseres, eller er der noget jeg ikke lige har gennemskuet her ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ nervøsitet
« Svar #2 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 21:26:31 »
@Casper

Trykprøvning foregår ved at der spændes en tyk plade med en sejt gummimateriale som pakning på undersiden af toppen. Dernæst lukkes vandafgangene i toppen (på T3'eren i endegavlen og på siden mellem 3. og 4. dyse). En af de blokeringer, der sættes på vandafgangene er forsynet med en ventil/slange til lufttryk. Så sænkes hele baduljen ned i varmt vand og der sættes lufttryk gennem ventilen/slangen, så hele vandkammeret står under højt lufttryk. Jeg plejer at give den 15 bar, og vandet er tæt på kølevandstemp. Nu er det lige som at lappe cykelslange. Kommer der bobler, så er der en utæthed. Er det tilfældet, kan man fundere over, om man måske kunne bruge toppen som uretpotteskjuler eller som et særligt udfordrende redskab ved kuglestød. Som bilkomponent er det slut.

@Jørgen

Min vurdering er, at de binder dig noget på ærmet. Når man sliber ventiler eller fræser sæder og ventiler, tager man få hundrededele af. Derved kommer ventilerne teoretisk set til at sidde dybere i topstykket. Men toppakningens tykkelse bestemmes fortsat ene og alene af stempeloverstanden., og kompressionsforholdet ændrer sig højest ude i 10. decimal ved en ventilslibning. Men fred være med det - de får lov at planslibe og alle er glade.

Selv om det muligvis kunne se sådan ud, så er det ikke et vanvittigt felttog mod planslibninger, jeg har gang i, men der er faktisk noget logik i det:

Lad os lege, at et topstykke er svagt bananformet. Vi plansliber det. Nu er det lige. I hvert fald på undersiden, men resten er stadigvæk bananformet. Når vi spænder det på, så bevares bananformen - motorblokkens pakflade er jo ret, og mødes med en ret flade fra den planslebne top. Altså ligger knastakslen nu lejret i en bananformet kurve udgjort af sine 5 lejer.

Nogle gange står folk og kigger forfærdede på en knækket knastaksel og spørger hinanden: "Hvordan kunne det ske?" Ja, svaret er lige givet.

Har man en lidt skæv top, så bliver den spændt lige at de 10 12mm strækboltes træk. Motorblokken giver sig nemlig ikke, så det er topstykket, der må tilpasse sig den rette form. Og når boltene har trukket toppen lige, så ligger knastakslen lejret lige og knækker ikke.

Derfor er mit personlige ræssonnement, som man kan være enig eller uenig i, at trænger et topstykke til at blive planslebet pga. en skævhed på mere end 1/10, så kan det ikke betale sig pga. risikoen for knastakselknæk. På den anden side så er er ingen grund til at planslibe det, for skævhedstolerencen er netop 1/10.

Nå nok om det - held og lykke med din top - det bliver da herligt at få AAZ i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ nervøsitet
« Svar #3 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 22:03:25 »
Hvad er dit tidsperspektiv for bygning af motor/ilægning/indregulering/fix af opståede problemer ?

Vær yderst realistisk,  forsøg at gennemtænke alt, og gang så tidsforbruget med 2 eller 3 alt efter temparement........ :wink:
Mvh. Casper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ nervøsitet
« Svar #4 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 22:16:03 »
Hvad har du af faciliteter ?, har du selv lagt motorer/gearkasser i før ? eller har du nogen til at hjælpe med ilægning ?
Mvh. Casper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ nervøsitet
« Svar #5 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 22:48:31 »
Ja det er frygteligt med det arbejde............... men "heloplakering", hvorfor har vi ikke set en stribe lækre billeder ? :-D
Mvh. Casper

PARKHAVE

• Gæst
AAZ nervøsitet
« Svar #6 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 00:39:29 »
@Jørgen, har smidt dig en PM med billedbeskrivelser