0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Så har jeg lagt min AAZ i. Her til morgen skulle den startes, og det gik fint. Den startet let og lyder godt. Olieindikatoren i instrumentbrættet opfører sig imidleridig underligt. Når jeg sætter tænding på, tændes lampen som normalt. Inden nøglen drejes slukker lampen dog igen. Når bilen så er starten begynder den at blinke efter 15 sek.. Det er jo temmelig ubetryggende. (motoren har kun kørt i korte sekvenser på denne måde, imellem de forskelige forsøg at afhjælpe problemet på).Jeg har medflyttet olieindikateren i enden af topstykket og indikatoren på oliekøleren ved oliefilteret, men med samme resultat. Alu konsollen til oliekøleren er flyttet med over fra AAZ, da den var lidt anderledes i hullerne.Mellemakslen kører med rundt....Forslag til diagnose??Har du byttet rundt på ledningerne til følerne? Vær opmærksom på, at den ene føler er brydende - den anden er sluttende. Mål funktionen mens du "puster" i dem forsigtigt med en kompressor. Og lyt til Dokajønne: AAZ skal have den store (sin egen) oliepumpe i - ellers kan den ikke holde tryk. Et andet problem. Min nye AAZ dieselpumpe, har ikke e vacuum slange over til indsygningsmanifollen som den gamle SB pumpe. Den nye pumpe er med elektrisk styring på dete sted. Jeg forsøgte at flytte toppen af den gamle pumpe med over, men det vistre sig at være et større projekt, så jeg lod være. Er det vigtigt med denne vacuumimpuls??(jeg ved at pumpen er højere end JX, men i forveen har jeg lavet en forhøjning på min dækplade, så det gør ike noget)For det første: Det er ikke vacuum, men derimod overtryk, den får fra indsugningsfolden. Formålet er, at give dieselpumpen "information" om ladetrykket, så den kan fodre ekstra diesel ind, når der er tilstrækkeligt ilt tilstede. Det er den samme funktion, som LDA'en har på en JX. Sådan en studs til at modtage dette tryk har en AAZ-pumpe også (idet en AAZ motor jo i lighed med SB, JX, JK, CY osv. osv er en TD). Denne studs er anbragt oppe op membranhuset ligesom den er på en SB-pumpe. Hvis der slet ikke er det hus på toppen af din pumpe, er det muligvis en eftermonteret pumpe? En sugedieselpumpe eller er den fra en JX med rigtig LDA? Tag et billede, og du skal få svar. Den elektriske tilslutning du har opdaget har ikke forbindelse med turbotrykket. Det er derimod en termoelektrisk aktivering af koldstarteren. Du har nemlig slet ikke noget sted at sætte koldstarterkablet på, vel? Nej i stedet for skal du etablere en ledning, der giver 12V styret af tændingsnøglen, så den får strøm, når du drejer nøglen - og bliver ved med at få det til du slukker igen. Du kunne jo f.eks "luse på" hos magnetventilen. MvhJørgen
Es gibt 27.000 verschiedene ESPs am AAZ.Und die am Passat haben keine LDA.Wegen Abgaseinstufung etc.Im AAZ ohne LDA wird einfach die max. Fördermenge im Verhältnis zur Drehzahl einfach konstant gehalten.Beim Sauger fällt die wegen des geringen Zylinderfüllungsgradbei steigenden Drehzahlen wieder ab, beim Turbo steigt diefast linear mit dem Ladedruck.Die Passat-ESP ist so ein Zwitter zwischen richtigem Turbo und Sauger.Deshalb hat der Golf AAZ 150Nm und der Passat nur 140Nm.(Es sei unter dem Teppich gekehrt, daß wegen dem Stufenkegel imGolf die Fördermenge NICHT linear mit dem Ladedruck ansteigt=andere Baustelle)Und nun haben die (meisten) Passat-AAZ-ESP auf dem LDA-Turm eben einenganz flachen Deckel. Und keinen Anschluß für den Ladedruck.Weil ja nix zu regeln gibt in Abhängigkeit des Ladedruckes.Und weil ich bisher dachte, daß alle ESP OHNE LDA einen ganz flachen Deckel haben, habe ich den Umkehrschluß gezogen:Alle ESP mit Deckelerhöhung haben eine LDA.Seis drum, es wäre interessant, der Deckel abzumachen und zu gucken,was da alles schon vorbereitet ist für die Membran und den Gashebelabstaststift.Das entscheidet dann über die weiteren Tuningschritte.Aber erst mal die Kühlung verbessern (Luft/Öl)TschöSönke
Nu ved jeg ikke om jeg er gået glip af nogle indlæg mens der er skiftet server. Jarl: Dit seneste indlæg er skrevet til Casper og Jørgen. Jeg kan ikke se, at Casper har ytret sig i denne tråd, så derfor har jeg måske misset et par indlæg. Du skriver om vore "iagttagelser". Hvad mon du der mener?Og hvad er LDA? Og hvad er det jeg går glip af med denne pumpe på AAZ?Og hvad mon der gemmer sig bag de mange tyske gloser?I øvrigt min nye motor går som en drøm, men....Der var olie på bagklappen i går aftes. Mon turboen er færdig eller mon det har gjort skade, at jeg fyldte 5,5 liter olie på?Den drypper lidt olie. Den kan skyldes, at AAZ ventldækslet ligger meget skråt og ikke er skruet fast i siderne men kun med 3 midter skruer.MvhJørgen