Gevindstænger er noget andet end pindbolte. Ventildækslet og udstødningsmanifolden er monteret med pindbolte. Gevindstænger er typisk noget, man bruger i byggeri eller andet "groft" arbejde. Typisk er byggemarkedsgevindstænger gjort af 4.6 materiale og er altså kun en ganske lille smule stærkere end kogt spaghetti. De har ingen adgang til biler. Hertil kommer, at gevindstængers riflede overflade svækker deres strækegenskaber. De små pindbolte i ventildækslet kan fint erstattes med hvad som helst andet - de sal jo ikke holde noget, men de er jo ganske praktiske som "styr", når man lægger pakningen på.
Pindboltene ved udst.-manifolden er udsat for ekstrem varme, rystelser o.lign. Derfor er rigtige pindbolte meget bedre egnede end gevindstænger.
Topstykket er en sag for sig. Mange steder i motoren (krumtappens takthjul, boltene i plejllejeoverfaldene og altså topstykkeboltene) anvendes strækbolte. De er gjort af et særligt stærkt materiale, der tillader større elasticitet end normale (8.8 ) bolte. Dermed er de også bedre i stand til at tillade varmeudvidelse og stort pres og stadig bevare deres træk. Dermed bevares spændet på f.eks. topstykket selvom man kører over Kassel-bakker.
Tidligere brugte man alm. bolte - sådan var JX'erens forgænger 1,5d også lavet. Det fungerede, men altså med nedsat pres på toppakningen ved stor varme. Nu skal man jo ikke nødvendigvis kommentere en motorkonstruktions alder eller kompressionstryk, men der er måske her gode grunde at hente til at wbx kører med lange pindbolte i stedet for moderne strækbolte. I 40'erne kendte man ikke så meget til strækbolte.... :wink: