Forfatter Emne: Skift af forhjulslejer  (Læst 5316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #15 Dato: 08. December 2007 kl: 16:15:12 »
Jeg fandt sgu en aftrækker i et hjørne og så røg skiven af! Nu har jeg renset fedt af og jeg tror at alle spåner er med. Så skal der "bare" samles!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #16 Dato: 08. December 2007 kl: 18:56:50 »
Så kom jeg sgu hjem, og i ét stykke!
 :D

Men okay, jeg kørte heller ikke over 60 på noget tidspunkt  :wink:

Eneste minus, lige 2 km før jeg var hjemme lavede jeg lidt bremseprøvning, og bagefter var der en høj hyletone, lissom om noget gik på...  måske er det ankerpladen...  måske var det ikke noget...

Imorgen, vil jeg lige tjekke at møtrikken sidder som den skal!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #17 Dato: 08. December 2007 kl: 22:20:24 »
Det blev desværre nogen elendige uskarpe fotos.
I får lige et enkelt...

Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #18 Dato: 08. December 2007 kl: 22:44:15 »
Fy for Sa*** da! Hvad har der da været gang i her? Må vi få den autentiske historie om, hvor hårdt lejet har været spændt? Vi vil også gerne se billeder af rullernes løbebane på lejeskallen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #19 Dato: 08. December 2007 kl: 22:53:30 »
Citat fra: "Jarl"
Må vi få den autentiske historie om, hvor hårdt lejet har været spændt? Vi vil også gerne se billeder af rullernes løbebane på lejeskallen.


Autentisk ligefrem... hmmm....

Det var en mørk og stormfuld aften!
 :lol:

Nej, okay, som jeg husker det...
Et par dage efter at den autoriserede mekaniker havde efterspændt sine fejltagelser, hørte jeg lyde fra hjulet, og konstaterede at spændbolten, die verstemmutter, var løs.
Jeg efterspændte efter følgende procedure...
Stram til bremseskiven er fastlåst.
Løs til skiven er løs.
Stram lidt igen.
Bank med en dorn møtrikken så den passer i udhulningen.

Efter et par dage gik lejet så i smadder. Det store spørgsmål er, om det allerede var ødelagt, eller om min procedure er ukorrekt.

Fotos af løbebane på lejeskallen kan jeg ikke skaffe uden at skille hele møjet igen. Det eneste jeg har skiftet, er selve lejet. Alt andet var i fin form.

Ak ja...   gad vide hvad det næste blir...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #20 Dato: 08. December 2007 kl: 23:13:13 »
Øhhh :?:  Har du så skiftet et halvt leje - altså sat ny indmad i og kører videre med de gamle lejeskaller? Den lurer jeg godt nok noget på, om den holder i længden. Nå, - det må tiden jo vise.

Tilspændingsproceduren forklarer det hele!

Den må ikke spændes til bremseskiven ikke går frit rundt. Det er aaaalt for hårdt. Det er rigtigt, at man taler om en skive i forb. med lejejustering, men der er den lille låseskive, der sidder umiddelbart bag ved møtrikken. Den lille skive skal kunne bevæges med en skruetrækker uden at tage modhold. I praksis er det dog nemmere at sætte hjulet på, om fornemme sløret mens man spænder lejet til. Når der er et par mm slør på hjulets periferi, så er det godt.

Men igen: Nye lejer og gamle skaller... Den går altså ikke, hvis du spørger mig. De gamle skaller er formentlig helt matte af tilspændingen og har måske også grater efter kollapset. Løbebanerne skal være spejlblanke. Er de ikke det, så er de nye lejer snart væk igen, frygter jeg.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Skift af forhjulslejer
« Svar #21 Dato: 08. December 2007 kl: 23:17:10 »
Som Jarl er inde på, så ligner det et leje, som er blevet spændt for hårdt, og derved har lidt varmedøden. Ikke at det har været rødglødende, men ved kørsel har lejet udvidet sig, så der ikke var plads til rullerne. Tilholderne har som de første givet fortabt. Underlige lyde??? ikke så sært.

-og jeg ville helt sikkert også have skiftet yderringen i lejet. Stor sandsynlighed for at den også har skiftet form -og ikke til det bedre.

Er du nu sikker på, at du ikke har fået spændt det nye for hårdt. Der må efter min opfattelse gerne være en smule slør i hjulet ved samling. Når jeg spænder lejet til, foregår det som regel med fingrerne uden brug af værktøj.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #22 Dato: 08. December 2007 kl: 23:23:26 »
Så lærte jeg da noget igen!  :lol:

Akke ja akke ja, jeg må jo så på Hovwdi og bestille hele sættet istedet for kun lejet...   og så på den igen...
 :roll:

Nå, men i første omgang vil jeg imorgen forsøge tilspændingsproceduren efter jeres anvisninger, og så se om det ikke kan holde til nyt leje kommer. Evt. Mølle hvis du kommer til Roskilde imorgen kunne vi måske gennemgå proceduren?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #23 Dato: 08. December 2007 kl: 23:25:11 »
P.s.
Da jeg skiftede hele møjet i sommers, spændte jeg efter den procedure som jeg har beskrevet, og det var først efter at mekanikeren havde været på, at jeg fik problemer...
 :shock:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #24 Dato: 09. December 2007 kl: 00:17:19 »
Ja, det kan jo kun blive gisninger, om hvor hunden ligger, men et overspændt leje dør jo ikke dag ét, men allerede der starter nedbrydningen. Et leje er umådeligt stærkt og kan modstå store belastninger gennem hele dets levetid på estimeret 2-300.000 km, men forudsætningen er, at der hele tiden er plads til udvidelse og fedthinde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Skift af forhjulslejer
« Svar #25 Dato: 09. December 2007 kl: 00:21:34 »
Citat fra: "lagoni"
Så lærte jeg da noget igen!  :lol:

Akke ja akke ja, jeg må jo så på Hovwdi og bestille hele sættet istedet for kun lejet...   og så på den igen...
 :roll:

Nå, men i første omgang vil jeg imorgen forsøge tilspændingsproceduren efter jeres anvisninger, og så se om det ikke kan holde til nyt leje kommer. Evt. Mølle hvis du kommer til Roskilde imorgen kunne vi måske gennemgå proceduren?



Uanset hvad, så skal vi nok få sparket lidt på det dæk i morgen!

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Skift af forhjulslejer
« Svar #26 Dato: 09. December 2007 kl: 10:20:15 »
Jeg plejer at buge følgende metode:
Spænde roligt til, mens hjulet drejer rundt for at få fedt og lejer til at være hvor det skal være.
Når det så begynder at tabe fart er lejet spændt for hårdt....
Dernæst løsnes det forsigtigt til skiven under møtrikken kan bevæges med et let vrid med en stor skruetrækker. Bevægelsen skal minde om når man skruer - ikke som brækstang.

Håber du får held af det
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)