Jeg må krybe til korset. Jeg er lysfetishist. Skarpt hvidt lys - wauu - det er ikke til at stå for. Asfalten lyst op, så man kan se, om det er et Prince- eller et Lookskod, man kører over.
Nu skal det ikke forståes sådan, at jeg sætter pris på store grimme ekstralygter, der på grund af 1.årslærlingens monteringskundskaber lyser som et sterinlys. Nej tak! Det skal være de originale lygter, der æstetisk set matcher vognen. Men de skal til gengæld lyse! Derfor kom der relæstyring på forlygterne i efteråret, men mere vil have mere.
Ingen lygte - selv med nok så meget spænding lyser bedre end dens reflektor og glas tillader.
Min gamle Carat har nu 22 år på bagen, så meget skidt og møg har fundet vej ind i parabolen og på indersiden af glasset - ja for slet ikke at tale om, hvordan ydersiden ser ud:
Et sørgeligt syn, der ikke slipper meget lys ud. Selv en omhyggelig vask udvendigt kan ikke få den ordentlig ren. Det skarpe øje kan stadig se en mælkehvid belægning på indersiden af glasset og på reflektoren:
Altså må jeg have gang i et oldgammelt mekanikertrick til at rense lygten indvendingt:
Lygten afmonteres, pærerne fjernes og der hældes en god slat kogesprit indeni lygterne. Så rystes der, så det fordeler sig og skvulper lidt rundt. Dernæst skal det stå og trække lidt, så det kan opløse skidt og møg. Derefter hældes spritten ud og der skylles efter med demineraliseret vand for at undgå kalkskjolder. Endeligt laves en fantasifuld opstilling med fruens førtørrer, så alt fugt fordamper. Så kan den nu krystalklare lygte monteres igen:
Og nu er der lys for alle pengene:
Ide til fri kopiering for alle lysfetishister :wink: