0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Min nyrenoverede AAZ larmer, så man skulle tro, der var en stor traktor. Støjen lyder som mekanisk støj inde fra selv motoren (der er ikke dele uden for motoren, der sidder løst og rasler).Støjen aftager lidt når motoren har kørt nogle minutter, men selv da er det ikke acceptabelt. (Min tidligere SB motor med hyd. ventiler larmede en del mindre.)Ved renoveringen af AAZ kom der 8 nye ventilstyr. Det eneste der ikke er skiftet er selve de hydrautiske ventilløftere (jeg ved således ikke hvor meget de har kørt). Kan det være dem og hvordan lytter jeg mig frem til hvilke af de 8, der i givet fald er i stykker?Ja, det kan godt være hydroløfterne, men det er ikke sikkert. Er det fastslået, at der er tale om ventilstøj? Det forudsætter jeg - ellers kan det jo være alt. Hydroløftere lever af olietryk. De fyldes vedvarende med olie og udligner derved spillerummet. Hvis de er slidte kan de ikke holde på olien - og da slet ikke ved stilstand. Derfor er det naturligt med tikken ved koldstart. Tikker de ved en motor i drift kan det skyldes to forhold. 1) Enten er de slidt så meget, at de taber olien straks eller også 2) får de ikke olie under tilstrækkeligt tryk. Hvad ved du om dit olietryk? Er det ok? Ophører tikkeriet, når den får lidt omdrejniger og olietrykket derved stiger? Er det hydroløfterne selv, der er slidte, skal du ikke besvære dig med at identificere hvilken eller hvilke det er. Ud med alle 8 og i med 8 nye. Hovwdiaudi har dem. Forleden lavede jeg en fejl ved montering af tandrem. Jeg havde stillet svinhjulet på en "tap" og ikke ud for "hullet". På kontrolrunden med topnøglen på krumtappen berørte jeg 3 ventiler med stemlerne, før jeg opdage de fejlen. Tager ventilløfterne skade af et sådant "puf"?Nu har jeg jo aldrig set dine overarme, men nej. Der skal langt, langt mere til - også selv om du ligner Rambo :wink: MvhJørgen
Vel hjemme fra ferie igen i en Hiace årg. 2000 med 9 sæder. Nå ja, når det kun drejer sig om uge, så overlever man vel en Hiace. Man kan jo altis holde nogle pauser og strække kroppen lidt ud en gang imellem... :wink: Lige et spørgsmål om de hydrautiske ventilers virkemåde, som jeg mangler teori omkring. Da jeg havde dem ude for at skifte til nye, var det jo let nok, når først knastakslen var væk. Men hvad er det egentlig olien gør i en hydrautisk ventil? For når knasten trykker er det jo metal mod metal. Hvad laver lige olien? (jeg antager, at pumpen - hvis den ellers virker - selv fylder op under den udskiftelige hydrautiske ventil).Er der altig tæt kæntakt mellem knast og ventil grundet at olien trykker den op? Skal olien på den måde kun udgøre en støjreduktion?
Vedr. bankelydene, kan de komme fra dieselpumpen? (Jeg mangler stetoskopet for at kunne afklare dette). Selv synes jeg, at det er meget svært at afgøre.mvhJørgen
Og så lige et bogstav til Jarl: ß