Forfatter Emne: Hydrautiske ventiler, der larmer  (Læst 8900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Hydrautiske ventiler, der larmer
« Dato: 28. December 2007 kl: 19:23:31 »
Citat fra: "Jørgen"
Min nyrenoverede AAZ larmer, så man skulle tro, der var en stor traktor. Støjen lyder som mekanisk støj inde fra selv motoren (der er ikke dele uden for motoren, der sidder løst og rasler).
Støjen aftager lidt når motoren har kørt nogle minutter, men selv da er det ikke acceptabelt. (Min tidligere SB motor med hyd. ventiler larmede en del mindre.)

Ved renoveringen af AAZ kom der 8 nye ventilstyr. Det eneste der ikke er skiftet er selve de hydrautiske ventilløftere (jeg ved således ikke hvor meget de har kørt).  Kan det være dem og hvordan lytter jeg mig frem til hvilke af de 8, der i givet fald er i stykker?

Ja, det kan godt være hydroløfterne, men det er ikke sikkert. Er det fastslået, at der er tale om ventilstøj? Det forudsætter jeg - ellers kan det jo være alt. Hydroløftere lever af olietryk. De fyldes vedvarende med olie og udligner derved spillerummet. Hvis de er slidte kan de ikke holde på olien - og da slet ikke ved stilstand. Derfor er det naturligt med tikken ved koldstart. Tikker de ved en motor i drift kan det skyldes to forhold. 1) Enten er de slidt så meget, at de taber olien straks eller også 2) får de ikke olie under tilstrækkeligt tryk. Hvad ved du om dit olietryk? Er det ok? Ophører tikkeriet, når den får lidt omdrejniger og olietrykket derved stiger? Er det hydroløfterne selv, der er slidte, skal du ikke besvære dig med at identificere hvilken eller hvilke det er. Ud med alle 8 og i med 8 nye. Hovwdiaudi har dem.

Forleden lavede jeg en fejl ved montering af tandrem. Jeg havde stillet svinhjulet på en "tap" og ikke ud for "hullet". På kontrolrunden med topnøglen på krumtappen berørte jeg 3 ventiler med stemlerne, før jeg opdage de fejlen. Tager ventilløfterne skade af et sådant "puf"?

Nu har jeg jo aldrig set dine overarme, men nej. Der skal langt, langt mere til - også selv om du ligner Rambo :wink:

Mvh
Jørgen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

doka

• Gæst
« Svar #1 Dato: 28. December 2007 kl: 22:01:20 »
Prøv lige at køre en god tur med masser af omdr. Har ofte (dog mest på T4 modeller) fået klapren fra ventilløftere til at forsvinde på denne måde.

Du kan selvfølgelig også bare holde stille og give den gas i 5 minutter.Men der skal mange omdr. på ellers virker det ikke.
( det er der iøvrigt ingen garanti for at det gør,med er et forsøg værd)

Der findes også nogle renseprodukter der skal i olien der kan hjælpe men det bedste vil selvfølgelig være nye løftere.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 09. Februar 2008 kl: 18:44:01 »
Dit olietryk forekommer ok, hvis det er målt med varm motor. Derfor er oliepumpen ikke kassabel, selvom 0,15 ikke indikerer en helt ny pumpe.

Ang. olielampen og indikatorer, så er det jo blot en lille el-sag. AAZ-indikatorer kan ikke umiddelbart anvendes i et T3 set-up. Vær opmærksom på, at olietryksindikatorer kan være lukkende og åbnende for strømgennemgangen. Desværre kan jeg ikke huske kombinationen i hovedet, men prøv dig lidt frem - sååå svært er det heller ikke.

Den mekaniske støj var altså næppe ventilløfterne. Så må vi have mere beskrivelse af, hvordan det lyder. Kan du evt tage en lille videostrimmel eller lydoptagelse og lægge her eller f.eks. på youtube?
Bedste hilsner

Jarl

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 12. Februar 2008 kl: 14:05:42 »
jeg har min 2 bar i tomgang, 4 bar ved ca. 2000 rpm og normalt 5-6 bar ved ca. 3000 omdr.
Og det er med varm motor, ved koldstart har jeg 8-9 bar i tomgang.

Alle tryk er målt i filterkonsollen
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 12. Februar 2008 kl: 14:46:29 »
Av da. Nå - op på hesten igen!

Først og fremmest er vi interesserede i en vurdering af lejernes tilstand mhp. om der forestår en totaladskillelse eller, om mindre kan gøre det.

Har du lavet syltetøjsglasprøven ved de første olieskift? Altså den, hvor du stiller oliefilteret på et åbent syltetøjsglas, så olie og spåner render ned i syltetøjsglasset, og når spånerne bundfælder kan du se mængden af dem.

Jeg synes jeg kan huske, at du talte om mange spåner. Derfor vil jeg anbefale, at du tager et hovedlejeoverfald samt et plejllejeoverfald af og kigger kritisk på lejet. Er der rivninger/misfarvninger eller tendens til afsmeltninger? HusK Du kan skifte alle krumtappens lejer med motoren i bilen, hvis du er lidt kreativ og fingersnild.

Hvis der er rivninger her, så er det også afgørende at få overblik over mellemakslens lejer.

Normalvis vil stemplerne ikke tage skade, og så længe, der er blødmetal på lejepanderne, så sker der heller ikke noget med akslerne - men tag også lige et kig på det alugods, som knasten løber i.

Se, der var så et overblik over skadevirkningerne. Det er natuligvis overflødigt at sige, at hvis det var min bil, så var den grounded indtil problemet var løst.

Så kommer vi til diagnostiseringen:

Olietrykket skabes af pumpen, der drives via mellemakslen. Du siger, at mellemakslen kører fint med rundt. OK. Du angiver oliepumpens slid til 0,15 mm. Er det målt minutiøst på alle tændene og er tænderne sat overfor hinanden ved prikmarkeringerne, som de skal? Er sugesnablen planslebet på den flade, der vender mod tænderne? Under alle omstændigheder: Køb en ny oliepumpe - det er for lidt at spare! Og køb en "rigtig" AAZ-pumpe med de store tænder (Ja, det e den samme som de seneste JX'ere - I know!). Kig så på alle 4 oliesprøjtedyser. Er der nogle, der er knækkede? Skift ved behov. Og tjek alle hovedlejeoverfald. Er der nogle der er gået løse, og derved foranlediger den mekaniske støj, du taler om? Og når du nu alligevel har dem afmonteret, så sæt nu lige 12.9 bolte i. - Det er ikke et sted, man gider at være i tvivl om materialekvaliteten. Apropos materialekvalitet: AAZ motorer er kendt for at krympe i hovedlejeoverfaldene - særligt leje nr. 2 og 4. Så strammer lejet om krumtappen, når man spænder overfaldet sammen. Var det et problem på din? Nogle gange ser man kreative sjæle, der løser det problem ved at file en større cirkel ud på hovedlejeoverfaldet med en håndfil. Det er IKKE måden at gøre det på. Typisk ender man med aaaalt for stor tolerence og dermed alt for lavt olietryk. Det problem løses enten med flugtboring eller en tvangshoner.

Nå, der var lidt ideer at fænge an med - lykke til med søgningen - og lad den nu stå i garagen indtil du har en sikker diagnose. De er så ærgeligt at smide plejlstænger ud gennem siden af blokken....
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 12. Februar 2008 kl: 18:58:51 »
Jeg forstår godt, at du ser lidt sort på det. Du har gjort alt det rigtige og alligevel fungerer det ikke. Hmm øv! Om I skal stoppe mens legen er god, er i høj grad et spørgsmål om jeres mavefornemmelse. Hvis motoren ikke har taget skade, og hvis bilen i øvrigt er i fornuftig stand, så er I jo ret tæt på målet. Vi har også en flok unger - ganske vist kun 4, men set i lyset af deres pladsbehov, så har jeg svært ved at finde et reelt alternativ. Skal man ud i moderne MPV'er, så snakker vi jo om beløb, der tangerer årslønnen for efterskoleforstandere - vel at mærke før skat!

Så, hvad med at give Caravellen en chance endnu?

Det skal undersøges, hvorfro den ikke holder olietryk. Det er rigtigt, at man skal have et særligt designet værktøj for at få mellemaksellejerne på plads uden bøvl (især det bagerste), men på den anden side, så tvivler jeg på, at det leje alene kan koste hele olietrykket. Viser det sig, at det skal skiftes, vil jeg tro, at man kan vippe motoren tilstrækkeligt til at man kan tage akslen ud, but it's no fun!

Kig på de andre ting, der er nævnt i denne tråd, når I vender hjem fra ferie, og glæd dig i mellemtiden over, at du har en god og spændende hobby hjemme i garagen... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 17. Februar 2008 kl: 14:22:47 »
Vel hjemme fra ferie igen i en Hiace årg. 2000 med 9 sæder.

Nå ja, når det kun drejer sig om uge, så overlever man vel en Hiace. Man kan jo altis holde nogle pauser og strække kroppen lidt ud en gang imellem... :wink:

Lige et spørgsmål om de hydrautiske ventilers virkemåde, som jeg mangler teori omkring. Da jeg havde dem ude for at skifte til nye, var det jo let nok, når først knastakslen var væk. Men hvad er det egentlig olien gør i en hydrautisk ventil? For når knasten trykker er det jo metal mod metal. Hvad laver lige olien? (jeg antager, at pumpen - hvis den ellers virker - selv fylder op under den udskiftelige hydrautiske ventil).
Er der altig tæt kæntakt mellem knast og ventil grundet at olien trykker den op? Skal olien på den måde kun udgøre en støjreduktion?

Hydroløftere er at betragte som en cylinder med et stempel inden i, men vi starter lige helt fra år nul allerførst:

Der må af termiske grunde være et spillerum mellem ventil og knastaksel. Årsagen er, at ventiler bliver længere i varme - selvfølgeligt særligt udst. ventiler. Derfor indbygger vi plads til udvidelse ved at sikre en vis afstand mellem knast og ventil. På "gammeldags" motorer gjorde vi det ved at indstille ventilerne til et bestemt spillerum, og denne justering kunne ske enten vha en skrue eller ved (en ide, der kom fra japanske motorcykler) at lægge shims i forskellig tykkelse ind.

Men der er jo for besværligt at skulle gå og justere på det skrammel, så derfor opfandt man hydroløfteren, der findes i tusind forskellige udførelser - her snakker vi så om VW's til deres rækkemotorer.

Den ser sådan ud:

Bemærk, at der i spalten i midten er et lille hul. Dette hul sidder ud for en kanal, der vedvarende forsyner hydroløfteren med olie fra oliepumpen. Når olien presses ind i hydroløfteren, så klemmes stemplet nedad så langt det kan:

For som det ses, er der nemlig et lille stempel inden i løfteren, og det kan bevæge sig ud og ind:

Normalt må man ikke kunne tage det ud, som jeg gør her:

Funktionen er altså, at hydroløfteren fyldes med olie og stemplet fortrænges nedad - så meget det nu kan indtil det møder ventilen. Når så en af knasterne kommer forbi, så trykkes der ovenfra på løfteren, og man skulle så umiddelbart tro, at olien sprøjtede ud af løfteren og at et så sank i knæ. Men nej - der sidder en lille kontraventilmekanisme, der hindrer at olien undslipper, når der presses på løfteren.

Resultatet af denne smarte teknologi er altså, at der bliver stillet ventiler for hver knastomdrejning. Det er ikke så ringe endda!

Men hvorfor snakker vi så om løfterne i din sammenhæng? Jo, du hører tikken, som fra dårligt justerede ventiler. Hvis vi sammenholder det med dine observationer af manglende olietryk, så er scenariet, at hydroløfterne ikke presses til at "justere sig". Der er simpelthen ikke olietryk til at få stemplet klemt ned mod ventilen, og når så motoren kører, så er der i sagens natur et alt for stort spllerum. Hvorfor der så mangler olietryk, og hvilke konsekvenser det har (haft), er en anden men endnu vigtigere sag.
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 23. Februar 2008 kl: 17:33:43 »
Nu skal jeg lige have data helt på plads:

Er det korrekt forstået, at der er forsvundet 4 liter olie fra bundkarret på 170 km?

Hvis ja, så er der 4 muligheder:

1) Motoren og /eller slangerne og /eller oliekøleren er så utæt, at det sejler ud, men det ville du jo have set.

2) Din turbo tonser olie igennem i rå mængder (og det er set før!), men så ville du bemærke en massiv blå røg.

3) Der er forbindelse mellem vand og oliesystem (temperatoren?), men så ville du kunne se kraftig olieiblanding i vandet.

4) Fyrene oppe på cylinderservice har begået alvorlige fejl ved samlingen, så cylinder/stempel-clearence er helt til hest, og så bør du kunne se betydelig blå røg ved kørsel.

Er du helt 100% sikker på olieforsvindingen Vi snakker ikke om utroværdige målinger grundet en JX-oliepind, der er sat i et forkert niveau på AAZ-blokken, vel? VED (med store bogstaver) du, at oliestanden i motoren er på pindens max-mærke, når du har påfyldt 4,5 liter? Vær opmærksom på, at AAZ blokken har større diameter end JX, - derfor skal der laves en lille bøsning for at få oliepinden til at sidde korrekt.

Der er altså 2 problemer i spil: olieforbrug og olietryk. Er de forbundne? Mangler der olietryk, fordi, der mangler olie? Mangler den også tryk, når der er rigeligt olie på? Tjekkede du, om alle hovedlejeoverfaldene var spændt?
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 23. Februar 2008 kl: 17:40:03 »
BTW: Nej, olien kan ikke "putte sig" rundt om i motoren. Alle veje fører tilbage til bundkarret.
Bedste hilsner

Jarl

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #9 Dato: 24. Februar 2008 kl: 21:48:04 »
Hvorfor er du at du alle gange har oliemængden på den nederste streg ???
Det indikerer jo at der skal fyldes på.

Et hurtigt skud fra hoften lyder på en ny oliepumpe :?: , og så håbe på der ikke er noget der har taget skade.

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #10 Dato: 24. Februar 2008 kl: 22:01:18 »
ok, det havde jeg lige overset - sorry :oops:

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #11 Dato: 26. Februar 2008 kl: 19:58:01 »
Et skud i tågen ... har du testet trykket UDEN oliekøler og de tilhørende lange slanger.  :?:
( fejlen må jo være èt eller andet sted ..  :roll:  )

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 26. Februar 2008 kl: 20:47:55 »
Ja, det med at tage oliekøleren af midlertidigt for at teste er en fin ide, men formentlig gør den det, den skal.

Jeg tænker i mit stille sind nogle skræmmende tanker:

Du siger, at den har for lavt olietryk. Samtidig fortæller du, at den har nogle grimme tikkende eller bankende lyde. Endvidere angiver du, at der ikke er rivninger i lejerne og oliepumpen er ny.

Det kalder på nogle utraditionelle diagnoser, hvor man må spørge sig selv, om der er noget i samleprocessen (måske hos cylinderservice), der er kikset. Jeg kan lige på stående fod finde på at spørge om:

1) Er oliepumpen ordentligt spændi til på blokken?

2) Er oliekanalerne renset ordentligt ud, så kan visuelt kan konstatere frit flow igennem?

3) Har man glemt at montere en eller flere af oliesprøjtedyserne under stemplerne, så olien fosser direkte ned i bundkarret uden at opbygge tryk? Eller er en eller flere af oliesprøjtedyserne defekt i sin kugleventil, så al olietrykket ubeskåret går den vej?

4) Skyldes bankelydene og det manglende olietryk, at en eller flere krumtapsøler er slidt eller slebet til understørrelse uden man har monteret et tilsvarende overstørrelseleje, og er det derfor den større tolerence giver anledning til bankning og tab af tryk?

5) Kan der visuelt konstateres revner eller andre uregelmæssigheder ved oliekanaler og lejebukke?

6) Er blokken flugtboret eller honet op i hovedlejebukkene - og er det ved en fejl blevet lavet for stort?

Og så, Jørgen - så har jeg et gaveønske til dig: Ønsk dig et motorstetoskop. Det lyder godt nok latterligt, men det er et formidabelt redskab til at lokalisere lyde - jeg hælder nemlig til at tro, at tingene hænger sammen i dit tilfælde.
Bedste hilsner

Jarl

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #13 Dato: 26. Februar 2008 kl: 21:08:51 »

Vedr. bankelydene, kan de komme fra dieselpumpen? (Jeg mangler stetoskopet for at kunne afklare dette). Selv synes jeg, at det er meget svært at afgøre.

mvh
Jørgen

Du kan også bruge en lang skruetrækker, en metalstang (gevindstang) el. lign.

På en WBX hyler buzzeren ikke når vandstanden er for lav.

Og så lige et bogstav til Jarl: ß

/Mads

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 26. Februar 2008 kl: 21:21:59 »
Citat fra: "Mads-kaa"

Og så lige et bogstav til Jarl: ß

Øhh? Ikke forstået. Hvad skal jeg med et scharfes s?
Bedste hilsner

Jarl