Forfatter Emne: Driftsvarme???  (Læst 4253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #15 Dato: 03. Januar 2008 kl: 19:00:22 »
Ja man skal være glad for at motoren udnytter en stor del af brændstoffet til fremdrift, og en mindre til spildvarme. :)

I tomgang (kø) kan der ikke komme varme frem da der ikke cirkuleres nok. Gas op.

Ved fart køles hele anlægget kraftigt, men motoren arbejder og der skal være varme.

Det forudsætter at begge jeres termostater lukker helt, HELT. Bare forestil dig en lille sjat olie ryger gemmen oliekøleren, den kommer frossen tilbage. Med de lange rør og slanger er det ikke engang sikkert kølerne bliver varme.

Skal først på arbejde Mandag morgen så må vi se saugeren uden oliekøler.

Kurt.
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #16 Dato: 03. Januar 2008 kl: 19:00:24 »
Selvom jeg kører wbx og termostaten er i orden, kan jeg også mærke, at det tager noget længere tid at nå op i midten af feltet. Før jeg udskiftede termostaten kom den aldrig i nærheden af dioden og varme var lige så sjælden som solen på denne årstid.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #17 Dato: 03. Januar 2008 kl: 20:13:00 »
I betragtning af at Bo rent faktisk har empiriske oplevelser af manglende varme i bilen, så er der vel ikke umiddelbart grund til at mistænke termoføleren, når den blot underbygger hans oplevelse.

Forudsat, at Bos temperaturfornemmelse er retvisende - og ikke blot et symptom på en tidligt indsættende overgangsalder... - så samler mistanken sig om termostaten.

Det er almindelig kendt, at termostater ved alderssvækkelse får tendens til at åbne for tidligt. Endvidere ses det, at der sætter sig fremmedlegmer i klemme i termostaten, der derved forhindres i at lukke, og drifttemp. bliver derfor svært opnåelig i vintertiden.

Og så er der spørgsmålet ang. termostattypen. Min bil er også til for mig og ikke omvendt. Altså er min startprocedure, at den får fuld skrue på begge varmeapparater + sædevarme. Om så blokken skal køre indhyldet i en isblok, så skal jeg sgu have varmen. For at der er lidt varme både til mig og blokken, så mener jeg, at det er optimalt med forskellige termostater sommer og vinter. Derfor kører jeg - altså af hensyn til mine kolde frysende baller - med varm termostat nu, og når jeg så kommer til foråret, så kommer den kolde i igen.

Nu er jeg - glimtvis - realistisk nok til at vide, at ikke alle synes, det er rasende vidunderligt at skifte termostat flere gange om året. For dem, vil et forslag lyde på en "kompromis-termostat". Hvad med f.eks 85 grader? Så er der lidt til ballerne om vinteren, og samtidig et rimeligt sikkerhedsloft (i kombination med ÖK) om sommeren.

(BTW. Bo: Var det Sisimiut, I var i? Har lige fået besked om at jeg skal derop en uge som censor på HTX i uge 5 :D  :D )
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #18 Dato: 04. Januar 2008 kl: 13:12:46 »
Hej Jarl og tak for dine betragtninger omkring temostaten - dem omkring overgangsalderen kan du forhåbentligt glemme de næste 20 - 30 år :wink:

Og ja det var Sisimiut vi boede i. Du kan glæde dig rigtigt meget. Det er en rigtig grønlandsk by, med godt 5000 personer og 6000 hunde, historiske bygninger tilbage til 1700 tallet og en hel del udannelsesinstitutioner. Se mere her: www.sisimiut.gl

Faktisk er sanaartornermik ilinniarfik (bygge og anlægsskolen, hvor HTX-udannelsen ligger) en super skole i meget fine lokaler. se mere her: www.sanilin.gl Min kone var rektor på HTX udannelsen i 2½ år af de 3 år vi boede der.

I uge 5 er der nok stadig rimeligt mørkt, men der burde alligevel være basis for at komme med ud på en slædetur, og jeg har stadig en del kontakter deroppe, så sig til hvis du vil vide mere. :D

Herr_Jensen

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #19 Dato: 04. Januar 2008 kl: 14:07:43 »
Citat fra: "Aran"
Selvom jeg kører wbx og termostaten er i orden, kan jeg også mærke, at det tager noget længere tid at nå op i midten af feltet. Før jeg udskiftede termostaten kom den aldrig i nærheden af dioden og varme var lige så sjælden som solen på denne årstid.


 Irk... Jeg laeser dit indlaeg som at din 'cruise' temp. ligger i midten af feltet?

 Min er rimelig frisk med varmen fra kold-start men maaske for frisk naar jeg laeser hvad du skriver. Min pil ligger saa den er over halvt inde paa dioden. Den stiger ikke over dette men her synes den at ligge stabilt'ish naar jeg k0rer. Jeg bemaerkede at efter jeg skiftede til r0d k0levaeske saa var bussens 'cruise' temp. h0jere. Med blaa vaeske laa pilen lige under dioden - uden at r0re den. Med r0d ligger den som sagt 1/3 del inde paa dioden.

Skal en WBX'er helst ligge i midten af temp. skala'en?

 Hver vores problemer ser det ud til : ).

 - Jensen

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #20 Dato: 04. Januar 2008 kl: 14:28:34 »
Måske misforstår jeg dit indlæg, men nærmer vi os ikke en mild form for fluekne...ri her :wink:

Hvis vi antager at den lodrette centerlinje på dioden er midten af spektret, er der jo ikke så stor forskel på om den ligger lige uden for dioden eller 1/3 del inde på den eller 1/2 inde på den. Det kan vel ikke være mere end en grad eller to til forskel.  :?:

Hvor præcis er temperaturmåleren egentligt, og kan nålens placering på diodens centerlinje tages som udtryk for "driftvarm" motor, eller er der forskel på dette fra bil til bil :?:  :?:  :?:

Herr_Jensen

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #21 Dato: 04. Januar 2008 kl: 15:00:00 »
Citat fra: "Bo"
Måske misforstår jeg dit indlæg, men nærmer vi os ikke en mild form for fluekne...ri her :wink:

Hvis vi antager at den lodrette centerlinje på dioden er midten af spektret, er der jo ikke så stor forskel på om den ligger lige uden for dioden eller 1/3 del inde på den eller 1/2 inde på den. Det kan vel ikke være mere end en grad eller to til forskel.  :?:

Hvor præcis er temperaturmåleren egentligt, og kan nålens placering på diodens centerlinje tages som udtryk for "driftvarm" motor, eller er der forskel på dette fra bil til bil :?:  :?:  :?:


 Da jeg pissede k0lervand pga. mine r0r var pilen i midten af dioden og der begyndte den at blinke (dioden altsaa).  en klog mand fortalte mig at hvis pilen kommer over dioden saa koger din motor. Flueknepperi - bevars' men saa vidt jeg forstaar er det ganske faa milimeter paa dioden der viser om motoren er fin eller lige ved at koge.

 : )

 - Jensen

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Driftsvarme???
« Svar #22 Dato: 04. Januar 2008 kl: 15:15:56 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "Bo"
Måske misforstår jeg dit indlæg, men nærmer vi os ikke en mild form for fluekne...ri her :wink:

Hvis vi antager at den lodrette centerlinje på dioden er midten af spektret, er der jo ikke så stor forskel på om den ligger lige uden for dioden eller 1/3 del inde på den eller 1/2 inde på den. Det kan vel ikke være mere end en grad eller to til forskel.  :?:

Hvor præcis er temperaturmåleren egentligt, og kan nålens placering på diodens centerlinje tages som udtryk for "driftvarm" motor, eller er der forskel på dette fra bil til bil :?:  :?:  :?:


 Da jeg pissede k0lervand pga. mine r0r var pilen i midten af dioden og der begyndte den at blinke (dioden altsaa).  en klog mand fortalte mig at hvis pilen kommer over dioden saa koger din motor. Flueknepperi - bevars' men saa vidt jeg forstaar er det ganske faa milimeter paa dioden der viser om motoren er fin eller lige ved at koge.

 : )

 - Jensen


Hvis motoren koger skal den et stykke over 2/3 af hele skalaen og så vil din diode også blinke.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Herr_Jensen

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #23 Dato: 04. Januar 2008 kl: 15:26:28 »
Citat fra: "Hawaiibussen"

Hvis motoren koger skal den et stykke over 2/3 af hele skalaen og så vil din diode også blinke.


Lyser den saa ikke konstant og siger 'BZZZZZXX!'


 Har heldigvis ikke selv pr0vet. Men har pr0vet den blinker. Dette er vist bare en warning.

 - Jensen

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Driftsvarme???
« Svar #24 Dato: 04. Januar 2008 kl: 15:29:39 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "Hawaiibussen"

Hvis motoren koger skal den et stykke over 2/3 af hele skalaen og så vil din diode også blinke.


Lyser den saa ikke konstant og siger 'BZZZZZXX!'


 Har heldigvis ikke selv pr0vet. Men har pr0vet den blinker. Dette er vist bare en warning.

 - Jensen


den blinker hvis der mangler vand - det er sgu en god feature!

Den som siger bzzzzzzz er olien og dens diode blinker også!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #25 Dato: 04. Januar 2008 kl: 15:36:15 »
Citat fra: "Jarl"
Sisimiut


Ja hvis det var mig, så ville jeg tage et stjernekort med. Det siges at himlen er dejlig mørk og at lysforureningen fra bygninger og veje, er en del mindre end i DK.
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Driftsvarme???
« Svar #26 Dato: 04. Januar 2008 kl: 16:01:09 »
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "Jarl"
Sisimiut


Ja hvis det var mig, så ville jeg tage et stjernekort med. Det siges at himlen er dejlig mørk og at lysforureningen fra bygninger og veje, er en del mindre end i DK.
 :D


Ja det er korrekt at der er en fantastisk stjernehimmel og så er der jo nordlys, som er en nærmest religiøs oplevelese første gang man ser det og det nærmest eksplodere på nattehimlen 8)

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #27 Dato: 04. Januar 2008 kl: 16:06:48 »
Man kan iøvrigt følge nordlysaktiviteten her
http://www.swpc.noaa.gov/pmap/pmapN.html

Det er jo ikke mere end...  hmm..  lad mig se...  nå, et par år siden eller så, at vi så nordlys i DK. Det var STORT!
 :!:  :D


...og så tilbage til studiet! Vi skal beklage de atmosfæriske(!) forstyrrelser.
Idag taler vi om driftstemperaturer...

 :oops:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Driftsvarme???
« Svar #28 Dato: 04. Januar 2008 kl: 16:27:03 »
Vandlampen blinker hvis der er lav vandstand i den første ekspansionsbeholder.

Olie"buzzeren" lyder når der er for lavt olietryk.

Er det ikke korret? På både diesel og benz?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Driftsvarme???
« Svar #29 Dato: 05. Januar 2008 kl: 11:12:35 »
@Bergwacht.  Nålen kan gå meget langt op før du er rigtigt varm.
Benz eller diesel er vel samme systematik.

Backmobilen kan godt have 1-2 mm mellem diode og nål, når vi forcerer bakker. I frost holder nålen sig på dioden.

Kurt
Kurt - 25115788