Det her er jo et emne, der har været diskuteret syvhundrede gange.
Jo, Schultz har regnet på det. Og han fandt ud af at det passer fint - motoren får masser af køling pga. den direkte fartvind, der tvinges ind på siden af blokken og på bundkarrets bredside. Ingen problemer her! - Så længe motoren ligger frontmonteret på tværs i den lille lette og aerodynamiske Golf, den blev bygget til den gang i midten af halvfjerdserne.
Men så fik Schultz vredet armen om på ryggen i startfirserne. "Alle de andre har en dieselvarevogn - so ein Ding müssen wir auch haben." Schultz pippede lidt om, at der jo allerede var en varevogn med frontmotor på tegnebrædtet, men Herr Obersturmbahnfürer rømmede sig og sagde til Schultz: "Jetzt, sage ich, JETZT du dummkopf - nicht während die nächste 20 Jahren!"
Schultz knalede hælene sammen med et højlydt knald, som kun en gammel dritte-Reich-loyalist kan gøre det. Derfor kom Golfmotoren i T3eren, men denne gang uden frontmontering og uden fartvind - til gengæld med 2 tons bil og en aerodynamik, der kun findes dårligere blandt mejetærskere.
Fakta er, at selv med morfarkørsel, så præsterer en JX en olietemp. på 130 - 150 grader. Om så man kørte uden termostat, så ville temperatoren ved oliefilteret ikke have kapacitet til at køle olien tilstrækkeligt. Derfor er der intet alternativ til en frontmonteret oliekøler, hvis man mener det alvorligt. Drop tankerne om allehånde fantasifulde løsninger - det er oliekøleren, der duer. Læs gerne om mine cylindermålinger ved mit 75.000 km jubilæum med min nuværende motor. Jeg er af den opfattelse, at tallene taler for sig selv.
Igennem min tid som VW-dieselmand har jeg set utallige motorer inden i Topstykker og blokke i massevis. Og mønsteret er entydigt: Dem, der har kørt varmt (uden oliekøler) de får honeren i, og bliver boret op. Dem, der har haft oliekøler, de får nye ringe, og så er det fint. Man vælger selv, hvilken gruppe, man vil være i.