Hej Odjur
Hele hjertet i syncroen er viscosekoblingen, som er en lamelkobling, som sidder i fortøjet. Den sørger for at der hele tiden er træk på forhjulet. Man siger at der er 80 % spær imellem for- og bagaksel, og det skal forstås sådan, at når du kører almindeligt, så kan viscosekoblingen kompensere for den forskel i hastighed som er imellem for- og bagaksel, når man fx. drejer. Hvis du derimod kommer ud i fedtet føre, så baghjulet begynder at fedte, så "slår viscosekoblingen til" og låser trækket imellem for- og bagaksel. Når først viscosekoblingen har besluttet sig for at slå til, vil du opleve det som meget tæt på 100% spær imellem akslerne. Meget mere om det kan du finde hvis du søger på "visco"
Hvis du ønsker at kunne slå forhjulstrækket fra, er det muligt at eftermontere en decupler, som er et lille gear, som sidder i gearkassen lige ved udgangen til kardannen. Decupleren er standard monteret på de såkaldte SA (south Afrika) modeller. Decupleren styres med en ekstra knap på instrumentbrættet og den er monteret lige imellem de to spær-knapper. Meget mere om det kan du finde hvis du søger på "Decupler".
Hvis du monterer en decupler kan du fjerne viscoen og sætte en fast aksel i fortøjet i stedet. Så er det enten eller, dvs. enten alm. 2x4 eller 100% 4X4.
Der er flere her på siden, som har testet deres biler i mudder og sne. søg og du vil finde masser af beretninger om at sidde fast, og om ikke at sidde fast på steder, hvor man var sikker på at det ville ske.
Og til slut vil vi gerne se nogle billeder af din bil når du finder en. Held og lykke med jagten.