Jeg aner selvf. ikke noget om det konkrete problem og den konkrete starter, men jeg har lige et generelt pip ang. startere og renovering af dem:
VW T3 D/TD findes med to typer. Begge Bosch. Den ene er tyk i motordelen og har ikke noget gear, men trækker direkte. Den anden er tyndere i motordelen og trækker via et planetgear, der sænker omdr. og hæver momentet. Denne sidste type har ofet problemer med selve planetgearet, der er lavet af plast og derfor indimellem revner. Det er ikke så dramatisk - et nyt gearhus koster 40 kr hos autoelektro.
Et andet og mere almindeligt problem er startdrevet. En startmotor fungerer sekventielt. Først gives strøm til startrelæet. Så trækkes startdrevet frem, så starterens lille tandhjul går i indgreb med startkransen på svinghjulet. Endelig sluttes hovedstrømmen fra batteri til startmotoren.
Når man nu står med en starter i hånden, som man er ved at lave, så vil man gerne gøre det så godt som muligt. Derfor tænker man måske, at den skal sgu lige have lidt smørelse på akslen, hvor startdrevet rykker frem og tilbage. Det er forsåvidt meget godt tænkt, men det giver desværre problemer meget hurtigt. Starteren sidder inde i koblingshuset, hvor der hele tiden hvirvles støv og snask fra koblingspladen rundt. Dette støv sætter sig, hvor der er fedtet - eksempelvis på en nysmurt aksel. Derver dannes en hård "kage" af smørelse og støv, der forhindrer startdrevet i at rykke frit frem og tilbage på starterens aksel. I starten er symptomet, at starteren "ikke vil slippe", når motoren starter, og gradvist bliver det sværere og sværere at få den til at gå i indgreb, når man prøver at starte. Startmotoren snurrer med en million omdr., men der sker ikke noget.
Derfor: Når man renoverer en starter, så er smørelse forbudt på startdrevet og starterakslen. I stedet for tørrer man lige delene af i acetone, så man ved, at der ikke er noget fedtstof, skidtet kan hænge fast i.
Naturligvis optræder samme symptomer, hvis der på anden måde ledes olie/fedt ud i koblingshuset. Det kan evt. stamme fra en defekt shimmerring ved gearkassens aksel eller krumtappens ende. Det kan selvf. også være en overdreven smøring af pilotlejet.
MEN igen: Jeg ANER intet om den konkrete situation, eller hvad der er på færde. Jeg skriver kun med sigte på at kvalificere vores samlede viden om bilerne på dette forum.