Forfatter Emne: Oliealarmens virkemåde  (Læst 8086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #15 Dato: 24. Marts 2008 kl: 20:31:08 »
:lol:
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Oliealarmens virkemåde
« Svar #16 Dato: 10. September 2008 kl: 23:06:38 »
NU har jeg læst og læst - og har tænkt mig frem til dette, som vel vil virke i praksis?

Mulige fejlkilder:
1. Olietryk i motor
2. Olietryksmålere
3. Ledningsnet
4. Elektrinik i speedometer
5. Signal fra generator (W-klemmen)
6. Spænding fra generator

Kontakten i topstykket bør have kontakt til stel, når motor er slukket eller olietryk er under 0,3 bar, og bryde forbindelsen når der kommer tryk på.
Det kan vi prøve at måle.

Dvs. at hvis vi tager kabelskoen af og lægger til stel, skal olielampen blinke, hvis vi tager kabelskoen af og holder den frit i luften, skal olielampen slukke.

Når der kommer tryk på olien, skal kontakten bryde kontakten til stel - det kan vi måle med motoren i tomgang.

Den anden kontakt, den på flangen, er åben når trykket er under 1 bar, og lukker (skaber forbindelse til stel) når trykket er over 1 bar.
Den styrer summeren, og hænger sammen med omdrejningerne.
Dvs hvis vi gasser motor moderat op, uden at kabelskoen er på den grå kontakt, skal summeren gå igang (tjekke at den virker) over 2000 omdrejninger.

Og igen, vi kan måle på kontakterne.

SÅ ovenstående måleri, sammenholdt med manuel måling med et manometer i hullerne - skulle gerne give klar ide om olietryk og sensorer er OK?

Og hvis olietryk og kontakter er OK, så er det vel bare at være glad, og på et eller andet tidspunkt montere en olietryk-sender og et olietryk-ur oppe foran?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."