Forfatter Emne: Forbremser - Nej vent: Trækaksler  (Læst 7952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #15 Dato: 13. Maj 2008 kl: 21:32:37 »
Jeg tror at det forholder sig med drivaksler som med:

Grillpølser
pandekager
timeglas
meninger
kvinder
kajakker
bogsider

De skal vendes engang imellem for at opnå ensartet slid, og dermed forlænge levetiden.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #16 Dato: 13. Maj 2008 kl: 21:48:39 »
:lol:  :lol:  :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #17 Dato: 13. Maj 2008 kl: 22:00:37 »
Jensen: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4201

Snydenemt.. hyggeligt.. lærerigt...

dokajønne: Klamphugger!!!!!
 :twisted:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #18 Dato: 13. Maj 2008 kl: 23:11:40 »
Tjaaa, jeg synes nu ikke det er klamphug, men en realistisk indgangsvinkel til at holde et antikveret køretøj rullende, indtil man har skrabet mammon sammen til 2 flunkenes nye originale trækaksler mit alles  :lol:  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #19 Dato: 13. Maj 2008 kl: 23:28:57 »
For det første:

Hvor langt har Bergwacht kørt? Under 40 tkm? Hvis det er rigtigt, så er der meget lille sandsynlighed for at de homokinetiske led er slidte. I min verden holder de tæt på evigt. Der er kun én lyndræber: Ikke rettidigt skiftede manchetter. Er manchetterne revnede, så der kan komme grus og havmåger ind, så har man jo ligesom bedt om det.
Selvfølgelig kan en stiv visco gøre sit til festen, men alligevel - vel ikke så hurtigt?

For det andet:

Jeg deler fuldstændig Mølles synspunkt. Viser det sig, at de er døde, så er det i min verden spild af tid at  begynde at fifle med at bytte dem rundt.
At skifte homokinetiske led på en Syncro kræver afmontering af øverste bærekugle, styrekugle, caliber og hvis tingene skal foregå uden vold - så også krængningsstabilisator. Alle, som har prøvet det tilstrækkelig mange gange, ved, at det er ikke noget man gør for sjov i en frokostpause. Det er ikke en Fiat Uno - det er en rigtig herrebil, vi snakker om, og den er ikke sat sammen af italiensk spaghetti. Derfor er mit bud på strategi: 1) Stil en sikker diagnose - gerne ved en køretur med onkel Mølle. 2) Er det trækakselleddene, så hav nye klar inden operationen. Vær også bevæbnet med 2 stk. nye styrekugler og 2 stk. nye øverste bærekugler. Kuglerne koster næsten gratis, og da man ikke gider at skille sit fortøj ad flere gange end højest nødvendigt, så er de fine at have i baghånden. Er der det mindste tvivl om klodserne, så hav også sådan et nyt sæt i lommen - du får alligevel brug for dem før eller siden.

Og så lige ang. det der med at vende de homokinetiske led: Klamp! Når de begynder at knase, så er det fordi kuglerne er for små til deres løbegange. Vender man dem, så har man bare fornøjelsen af, at det knager og brager, når man bakker, og samtidig er det så forudprogrammeret, at man skal skifte igen i løbet af det næste år. Det kan I sgu da ikke mene seriøst, at man skal gøre på sådan en fin bil som Bergwacht, hvad?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #20 Dato: 14. Maj 2008 kl: 00:55:38 »
er det ik bare sådan et sæt her der skal til?
det er spidan der laver det, det kan fåes hos den lokale pusher :)

http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.233.234.236.&size=large&id=3002
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Herr_Jensen

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #21 Dato: 14. Maj 2008 kl: 10:34:57 »
Jeg taenkte egentlig at jeg ville bytte dem rundt velvidende det ikke vil 'reparere' noget - men bare for at komme af med lyden ind til jeg fik min nye del hjem (Tak for linket Verner!). Noget endnu vigtigere for mig var ogsaa at jeg herved kunne 0ve mig inden jeg skiftede den 'for alvor'.
 Efter at have laest Jarls beskrivelse t0ver jeg dog en kende: Hvis en mand som renovere motorer for rekreation siger det ikke er skide nemt at hive en traekaksel af en Syncro saa er jeg ikke super ivrig efter at g0re dette un0dig mange gange...
 Det er sikkert klogt at have alle de extra stumper klar som du beskriver Jarl men det er lidt for 'spredhagl' for mig. Jeg er utaalmodig af natur saa at vente paa alle de dele skulle komme hjem inden jeg kan kaste mig over dette her ville vaere lidt af en pr0velse : ). Jeg haaber paa at kunne engagere M0lles 0rer her en af dagende.

 Der er ikke nogen maerkbar forskel paa h0jre og venstre traekaksel (det er den h0jre som den er gal med). Der er ikke noget slup i dem og den ser ikke beskadiget ud. Kan jeg checke den der manchet uden at pille ved noget?

 At d0mme efter hvad jeg har oplevet med lydens symptomer og laest mig til er jeg ret sikker paa det er traekakslen. Men. Jeg kunne jo ikke en gang lokalisere min maerkelige lyd i motoren ordenligt saa jeg skal fa'me ikke nyde noget af at sige jeg er 100% sikker paa noget som helst hvad biler angaar. Jeg holder alle muligheder aabent : ).

 Er det egentlig ikke maerkelig at nogle forholdsvis solide dele i min bus beslutter sig for at d0 allerede nu? Den har kun lige rundet de 40.000km men vandpumpen og 'noget' med fort0jet er staaet af...
Selvf0lgelig er mit k0rselsm0nster meget mere aggressivt end hvad Berg er vandt til (jeg k0rer mange flere km. end da den var i Alperne) men alligevel...

Tak allesammen.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #22 Dato: 14. Maj 2008 kl: 19:39:18 »
Ting kan blive trætte af bare at stå stille, specielt på en T3 (det vil jeg godt skrive under på ;)), og når nu Bergwachten ikke har kørt mere så kunne man foranlediges til at tro at den har haft længere perioder med stilstand...

Ikke at det løser dit problem, men det kunne da være en forklaring :)

Men ud fra dine forklaringer hælder jeg også til dine trækaksler, jeg kan dog ikke helt se hvorfor man skal have styre og bære kugler af for at skifte dem...

Er det ikke bare at løsne boltene på flanchen på diffen, og så den store i center ved skiven, så burde man vel kunne lirke den nedenud?! Nej, jeg har ikke prøvet, og det skulle ikke undre mig om det ikke skal være så let :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #23 Dato: 14. Maj 2008 kl: 19:59:28 »
Citat fra: "BlackChart"
Ting kan blive trætte af bare at stå stille, specielt på en T3 (det vil jeg godt skrive under på ;)), og når nu Bergwachten ikke har kørt mere så kunne man foranlediges til at tro at den har haft længere perioder med stilstand...

Enig! Fedtet kan stivne og blive surt, så det ikke fordeler sig ordentligt

Men ud fra dine forklaringer hælder jeg også til dine trækaksler, jeg kan dog ikke helt se hvorfor man skal have styre og bære kugler af for at skifte dem...

Nej, men det er jo så fordi, du ikke er helt skarp på, hvordan din egen bil ser ud :P  Kig her:



Der er én og kun én vej til at tage trækaksler af en Syncro - det er udad - ja med mindre man da har lyst til at tage fordiffet af..., men i den sammenhæng er det vist småting at tage et par snollede kugler...


Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #24 Dato: 14. Maj 2008 kl: 20:09:58 »
skal den syncro ik snart ud at køre jarl?
inden den også får tørre kugler :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #25 Dato: 14. Maj 2008 kl: 20:19:22 »
Den kører skam næsten dagligt ... når den skal flyttes rundt fra sted til sted for at IM ikke skal begynde at brokke sig og sende mig yderligere i ufrivilligt cølibat...  :wink:

Og jeg har netop trimmet det sidste færdigt på motoren - som bekendt en JX'er trimmet til KY-stempler, med gavmildt justeret JX-åndedræt, og KY-knast. Jeg siger dig... :shock:  Det sparker røv! AAZ, eat shit!

Nå undskyld Sune - vi skal nok lade din tråd i fred :oops:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #26 Dato: 14. Maj 2008 kl: 21:59:17 »
Citat fra: "Jarl"
Den kører skam næsten dagligt ... når den skal flyttes rundt fra sted til sted for at IM ikke skal begynde at brokke sig og sende mig yderligere i ufrivilligt cølibat...  :wink:

Og jeg har netop trimmet det sidste færdigt på motoren - som bekendt en JX'er trimmet til KY-stempler, med gavmildt justeret JX-åndedræt, og KY-knast. Jeg siger dig... :shock:  Det sparker røv! AAZ, eat shit!

Nå undskyld Sune - vi skal nok lade din tråd i fred :oops:


jamen så mangler vi jo bare nogle testresultatter fra landevejen, så du begynde at starte en jx/ky produktion op 8)
har i ik et rullefelt på skolen du kan smide den på, så vi kan få graf på effekten, det ku være nice :D
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #27 Dato: 14. Maj 2008 kl: 22:10:07 »
Citat fra: "Jarl"
Den kører skam næsten dagligt ... når den skal flyttes rundt fra sted til sted for at IM ikke skal begynde at brokke sig og sende mig yderligere i ufrivilligt cølibat...  :wink:

Og jeg har netop trimmet det sidste færdigt på motoren - som bekendt en JX'er trimmet til KY-stempler, med gavmildt justeret JX-åndedræt, og KY-knast. Jeg siger dig... :shock:  Det sparker røv! AAZ, eat shit!

Nå undskyld Sune - vi skal nok lade din tråd i fred :oops:


er knasten fra en KY mere aggressiv end JX´erens?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #28 Dato: 14. Maj 2008 kl: 22:22:14 »
@Verner:

Det fandens ved de rullefelter (jo selvfølgelig har vi da et - hvordan skulle vores lærlinge ellers få deres tid til at gå... :wink: ) er, at sådan en Syncro ikke rigtig blive i dem...

@Hawaiibussen:

Også i den grad!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #29 Dato: 14. Maj 2008 kl: 22:27:19 »
Hej Sune

Send Casper en PM - han har for et stykke tid siden haft "glæden" af at afmontere trækaksler på en Syncro - såhan har nogle tips (bande skumle svovle) om does and donts.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."