Forfatter Emne: Forfjedre der \"skaller\" og syn?  (Læst 4059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forfjedre der \"skaller\" og syn?
« Dato: 03. April 2006 kl: 19:14:45 »
Hej,

Forfjedre som skaller en lille smule - hvordan er det med dem og syn?

Nogle gode tips (udover at skifte dem)?

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forfjedre der \"skaller\" og syn?
« Svar #1 Dato: 03. April 2006 kl: 19:18:48 »
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit8.htm
og her
- som jeg læser det er mindre afskalninger OK, såfremt det er udenfor "væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme"

----------------------------------------------------
Zone A
 
 Omfatter hjulførende dele (komponenter); f.eks. hjulophængets svingarme, fjederben, styrearme, aksler og fjederbefæstigelser på aksler: 1) Samtlige komponenter skal være uden gennemtæringer, og væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme. 2) Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjs- fabrikantens anvisninger. I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale samlingsmetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der benyttes tilsvarende materialer og pladetykkelse som i den oprindelige konstruktion.  
 
 
 Zone B omfatter forbro, bagbro og komponenter (herunder beslag og/eller konsoller) til fastgørelse af - for- og bagbro, hjulophæng, støddæmpere, krængningsstabilisatorer og fjedre, - styrehus/tandstang og øvrige styretøjskomponenter, - bremsehovedcylinder, pedalophæng og betjeningsanordning for parkeringsbremse, - sikkerhedsseler og tilkoblingsanordning, samt den køretøjs-/karrosseridel (vange, ramme, panel m.v.) hvortil komponent/beslag/konsol er fastgjort; dog ikke mere end 20 cm fra fastgørelsespunkterne for komponent/beslag/konsol: 1) Der må ikke forekomme gennemtæringer, og væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme. 2) Ved reparation i zone B skal zone B gengives den oprindelige styrke. Den oprindelige styrke kan anses for gengivet, - når den oprindelige form og dimension af forbro, bagbro og komponent/konsol/beslag samt køretøjs-/karrosseridel i zone B er bibeholdt,og - når uoriginale svejsninger ikke forekommer i umiddelbar nærhed af fastgørelsespunkter, eller umiddelbart langs med en anden (original eller uoriginal) svejsning eller en kantbukning. Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved svejsning og med ét reparationsstykke.  
 
 
 Zone C omfatter de dele af den bærende/medbærende konstruktion der ikke er omfattet af zone B: 1) Dørstolper og bundkonstruktionens vanger/traverser, herunder langsgående vanger foran forsædernes fastgørelsespunkter, må ikke være gennemtæret. Der må i øvrigt kun forekomme mindre gennemtæringer. På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe kanter. 2) Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger/ traverser og profiler bibeholdes. Reparation foretages normalt ved svejsning. AFSNIT 8 VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION 8.01 BÆRENDE ELEMENTER Side 4 Chassis Oktober 2002 Reparation kan eventuelt tillige foretages ved anvendelse af limning, popnitning og lignende samlingsmetoder, når det sker efter køretøjsfabrikantens anvisninger eller anbefalinger.  
 
 
Zone D omfatter motorhjelm, døre, bagagerumsklap, påboltede skærme, kofangere og lignende: 1) Komponenterne skal være solidt fastgjort til karrosseriet. Der må kun forekomme mindre gennemtæringer, og gennemtæringer må ikke fremstå med skarpe kanter. 2) Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning eller ved anvendelse af limning, popnitning og lignende samlingsmetoder eller ved udfyldning med forstærket (armeret) plastmateriale
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Forfjedre der \"skaller\" og syn?
« Svar #2 Dato: 03. April 2006 kl: 19:19:03 »
er det ikke bare malingen der skaller af for hvis det er det har det ikke noget at sige
så længe de ikke er knækket eller meget tæret har det ikke noget at til syn
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forfjedre der \"skaller\" og syn?
« Svar #3 Dato: 03. April 2006 kl: 19:59:11 »
Hvad med de skrå forvanger som går fra rammen ud til forhjørnerne?

De begynder at tykne nogle steder pga rust , et enkelt sted på 1 centimeters penge har de lavet "butterdejgstricket" med at begynde at flage fra hinanden i kanten.
Slibe ned, glasfiberspartelmasse, pladre til med tectyl?

Det er IKKE en bil til salg, det er min egen, så jeg har det OK med at komme gennem, syn på den måde.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Forfjedre der \"skaller\" og syn?
« Svar #4 Dato: 03. April 2006 kl: 22:08:12 »
pas  på med at pladre for meget textyl på når du skal til syn dukan risikere at skulle skrabe det hele af igen og stille til omsyn

og hvis der ikke kan slås hul i dem ville jeg bare lade dem være
og så ordne dem når den har været til syn
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966