Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diverse
»
ARGH, kørselsforbud :(
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
3
Gå ned
Forfatter
Emne: ARGH, kørselsforbud :( (Læst 11197 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Kkrogsgaard
Gæst
«
Svar #15 Dato:
02. Juni 2008 kl: 00:02:46 »
Jeg fik mine svejset og det holdt fint.
Logget
BlackChart
Hero Member
«
Svar #16 Dato:
02. Juni 2008 kl: 17:56:58 »
Nogen der sådan lige hurtigt kan give et tip til at få de arme af??
Har forsøgt at hive lidt i dem, men er ved at hive bilen ned af bukkene istedet
Har besluttet mig for at gøre som i siger, borer et hul i dem (håber at jeg kan ramme midten), skærer gevind og skruer en stump 10mm gevindjern i begge sider, kan se at den originalt også er 10mm i gevind enden...
Så må jeg se om jeg beslutter mig for at sætte min lid til Locktite eller om gevindstykkerne bliver sikret med et par små svejseklatter...
Fik også lige banket stumpen ud sammen med gummibøsningerne i bunden, de gummifætre skulle da vist alligevel skiftes meget snart, de smuldrede stort set væk...
Men det ender nok med at det bare bliver de normale gummibøsninger der kommer i, kan ikke finde dem alle i powerflex, og gider ikke kun skifte det halve af dem
Logget
Mvh. Morten Trab
Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan
Jarl
Hero Member
«
Svar #17 Dato:
02. Juni 2008 kl: 18:52:16 »
Af er klart det nemmeste. På med en MF'er af en aftrækker, der griber om hver side af stabilisatorarmen, og tager modhold på midten - altså selve stabilisatoren.
Mens du så trækker den af, så kan du jo sidde og hygge dig lidt ved tanken, om hvor umådeligt fornøjeligt det bliver at få den på igen - endda med en ny og derfor mere stram bøsning... Jeg vil sige dig, at begrebet glidecreme får en helt ny betydning :wink:
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
BlackChart
Hero Member
«
Svar #18 Dato:
02. Juni 2008 kl: 19:09:19 »
Skal den så være vandbaseret eller silikonebaseret??
Logget
Mvh. Morten Trab
wilson
Hero Member
«
Svar #19 Dato:
02. Juni 2008 kl: 19:22:40 »
Hvad med at smide gummi dimsen i en spand varmt vand inden den skal tvinges på - kan ikke lige huske hvordan det er med udvidelseskoefficient for gummi, men mener den er rimeligt høj.
Evt kan man køle armen lidt inden (ved godt den ikke kan være i en std fryser
)
Og ja lidt smøremiddel er nok ingen skade til!
Logget
vi høres / Olsen
Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)
BlackChart
Hero Member
«
Svar #20 Dato:
02. Juni 2008 kl: 19:31:05 »
Tænkte på om jeg ikke bare kunne gøre som da jeg satte vinduer i?! Tynd Dinitrol smurt godt ind i bøsningen og på stabilisatoren...
Logget
Mvh. Morten Trab
babyraketten
Gæst
«
Svar #21 Dato:
02. Juni 2008 kl: 19:50:24 »
læser og lærer..
men er der ikke en der kan give mig en lille hånd, så jeg også kan se hvor det er at fejlen er
(er helt nybegynder i det med at rode biler, så jeg suger alle små fif til mig, men det er lidt lettere hvis jeg ved hvad det er for en del i skriver om)
mvh belinda
Logget
BlackChart
Hero Member
«
Svar #22 Dato:
02. Juni 2008 kl: 19:54:09 »
Jo da
Klik på et af de 2 første billeder, så får du det i stor størrelse, så skulle det være til at se...
Ellers har jeg taget det ene og sat en rød ring om det knækkede, det er det samme på begge af de første billeder...
Logget
Mvh. Morten Trab
BlackChart
Hero Member
«
Svar #23 Dato:
02. Juni 2008 kl: 20:26:15 »
15mm bid i gevindjernet, ned i "kødbenet", det er vel helt fint?!
Logget
Mvh. Morten Trab
Jarl
Hero Member
«
Svar #24 Dato:
02. Juni 2008 kl: 20:30:00 »
Alle biler har fjedre. Forskellige slags - bladfjedre (gamle konstruktioner, primitive 4wd'ere, gamle lastbiler, damplokomotiver etc.), skruefjedre (næsten alle nulevende biler inkl. T3), torsionsstænger (VW bobler og masser af franske Renault'er, Peugeot'er), luftfjedre (moderne lastbiler, busser, moderne Rovere etc.) eller hydropneutiske gaskugler (Citroën, Rolls Royce)
For de tre første typer gælder, at de ikke er i stand til at afbøde bilens krængning i kurver. Når man kører gennem en kurve, så sker der en vægtforskydning, og de yderste hjul i kurven belastes med ekstra vægt, mens de inderste hjul aflastes. Enhver, der har set en 2CV passere en kurve, kan genkende kræfterne.
Krængning er ubehageligt og kan forringe køreegenskaberne, da bilens styregeometri ændres ved stærk krængning.
Det kan vi jo ikke have! Derfor monterer vi en krængningsstabilisator. Som navnet siger skal den stabilisere bilen under krængning - med andre ord modvirke krængning. Det sker ved at en U-formet bøjle fastgøres på karosseriet med et ophæng i hver side. Vi laver den så bred, at bunden af U'et når hele vejen fra den ene side til den anden. De to ben fører vi så ud til hvert hjul. Her forbinder vi stabilisatoren via en arm (den som er knækket på Blackcharts) med hjulenes bærearme. Bærearmene bevæger sig jo op og ned under fjederbevægelser. Nu bliver logikken, at hvis bærearmen forsøger at tvinge et af krængningsstabilisatorens ben opad, (ved fjedernedbøjning) så vil krængningsstabilisatoern stritte imod, for den kan jo mærke, at det andet hjul prøver at gøre det modsatte. Derved medvirker den altså til at nedsætte fjederbevægelserne på begge hjul, og krængningen reduceres.
Men en krængningsstabilisator er lavet af torsionsstål (fjederstål). Derfor tillader den nogen asymmetri i bevægelserne. Det er nødvendigt - ellers ville bilen ikke kunne bryste sig af individuel affjedring ved hvert hjul - og de fordele, der følger deraf.
På T3'ere findes der forskellige tykkelser på krængningsstabilisatoren. Jo tykkere jo stivere, som vi siger... :shock:
Der er også nogle - bl.a. ambulancer og Berlintaxaer, der har krængningsstabilisator bagved, men det er ikke noget, man skal begynde at lege med på amatørbasis, da det er et voldsomt indgreb i bilens køreegenskaber og påvirker den voldsomt på skalaen understyring-overstyring, som på en T3 er et ret ømfindligt punkt.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
BlackChart
Hero Member
«
Svar #25 Dato:
03. Juni 2008 kl: 20:28:42 »
Renovering undervejs...
ca. 15mm dybt 8,5mm hul boret i begge kødben, M10x1,5 gevind skåret ned i, en stump 10mm gevindstang skruet i, godt snasket ind i Locktite, og derefter sprayet med Dinitrol
Logget
Mvh. Morten Trab
PARKHAVE
Gæst
«
Svar #26 Dato:
03. Juni 2008 kl: 20:48:18 »
sådan! do it yourself self
Logget
opelhaj
Hero Member
«
Svar #27 Dato:
03. Juni 2008 kl: 21:07:26 »
seje dig
ses på rømø
Logget
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt. 1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911
babyraketten
Gæst
«
Svar #28 Dato:
03. Juni 2008 kl: 22:34:43 »
hej..
mange tak for den gode forklaring jeg følger med fra side linien og ber' til at raketten ikke er en af de der berliner taxa'er som jarl skriver om... den har været taxa på et tidspunkt men vist nok bare her i landet..
men har helt sikkert lært lidt..
Er der en der vil være så venlig at sende et billede så jeg kan se hvordan det skal se ud..
på forhånd tak...
mvh belinda
Logget
wilson
Hero Member
«
Svar #29 Dato:
03. Juni 2008 kl: 22:39:43 »
så vidt jeg har forstået det er Berliner taxi'erne hvis noget man gerne vil have under neglene - hvis man er til lukket lad
Udstyrs modeller. Når ting er installeret ab fabrik er det sjældent negativt for bilens egenskaber.
Logget
vi høres / Olsen
Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
3
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»