Forfatter Emne: Lavt olietryk  (Læst 5517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Dato: 03. Juni 2008 kl: 22:08:24 »
Du er nok nærmere ude i varm olie, så bliver den tynd og dermed kan du ikke lave samme tryk mere...

Når jeg runder en olietemperatur på de 110-115 stykker, så har jeg også svært ved at holde 1 bar i tomgang...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #1 Dato: 03. Juni 2008 kl: 22:09:15 »
Trykne ligger inden for VW´s tolerancer, jeg ville nu stadig montere en oliekøler, det giver dig noget mere volumen, lavere temperatur og helt sikkert et højere olietryk
Mvh. Casper

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #2 Dato: 03. Juni 2008 kl: 22:13:00 »
Tolerencerne er holdt så længe din indbyggede oliealarm ikke begynder at hyle/blinke, vil jeg mene :)

Kan ikke lige tallene i hovedet, men der kan Casper eller Jarl helt sikkert :)

Olie køler kan du få ved f.eks. www.busschmiede.de
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #3 Dato: 03. Juni 2008 kl: 23:48:00 »
2 bar målt på oliefilterflangen ved 2000 omdr og 80 grader varm olie skla den holde.

Stil dig på en bibel med hånden på hjertet og sværg ved din tipoldefars grav at du vil svare ærligt på følgende spørgsmål:

Har jeg skiftet både olie og oliefilter indenfor de sidste 5000 km?

Har jeg været klog nok til at undlade at købe noget pissedyrt pissetyndt syntetisk møgolie til min 25 år gamle motor?

Har jeg samvittighedsfuldt holdt min trofaste motor under 110 km/h her i varmen?

Har jeg udmålt, at spillerummet mellem tandhjulene i oliepumpen er max. 0,15 mm?

Har jeg taget et plejllejeoverfald af, for at tjekke lejesliddet?

Har jeg sikret mig, at tandremmen aldrig er blevet psykopathårdt spændt, så mine mellemaksellejer altid har haft et godt liv?

Har jeg påbegyndt opsparingen til en ordentlig ekstern oliekøler?

Har jeg undladt at falde for den barnlige fristelse til at skrue op for dieselpumpen og turbotrykket?

Er jeg tilstrækkelig kritisk overfor de meget vildledende visninger på mine Biltema instrumenter, som sammenlagt har kostet 29,95 inkl. strømtyve og gaffatape til montering?

Er jeg igang med at rekonstruere det oprindelige ledningsnet, så jeg kan få nogle troværdige visninger?

Alle de steder, hvor du har svaret "nej" på ovennævnte spørgsmål ligger forklaringerne på dine aktuelle problemer. God fornøjelse med søgningen :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Lavt olietryk
« Svar #4 Dato: 04. Juni 2008 kl: 08:56:53 »
Redaktører?? bang... lige i ABCen! (eller wiki hvis man er til det)

Der fik vi så lige en autoritativ liste for fornuftig drift af en JX..

Nächter stop ein million kilometer!!  8)

Så mangler vi en liste der kan holde karossen i live de næste 20 år mens millionen trilles.. (med ca. 45-50 tkm om året)  :D

Nå.. jeg vil ud og rulle mine daglige 130..   :wink:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Peter

• Gæst
Lavt olietryk
« Svar #5 Dato: 15. Juni 2008 kl: 12:58:25 »
Inden du går i lag med oliepumpen, tag så lige og afmonter vakuumpumpen, der jo går i indgreb med oliepumpen via en slids i bunden. Den slids er født rektangulær! men med tiden vedbliver den ikke altid at være dette. Men det bør den være af hensyn til olietrykket!

Hvis du kommer ind og checker oliepumpen, check så også det interne filter, hvor oliepumpen suger olie op fra sumpen.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #6 Dato: 15. Juni 2008 kl: 13:51:14 »
Citat fra: "Peter"
Inden du går i lag med oliepumpen, tag så lige og afmonter vakuumpumpen, der jo går i indgreb med oliepumpen via en slids i bunden. Den slids er født rektangulær! men med tiden vedbliver den ikke altid at være dette. Men det bør den være af hensyn til olietrykket!

Mener du, at olietrykket falder, hvis der er slidmærker i vacuumpumpens medbringerkærv?
Bedste hilsner

Jarl

Peter

• Gæst
Lavt olietryk
« Svar #7 Dato: 15. Juni 2008 kl: 23:01:32 »
Til Jarl,
ikke for at forklejne nogle af dine anvisninger, men er der slør ved medbringerkærven, ja så mener jeg, at det vil påvirke olietrykket i negativ retning. Og da det er så tilpas enkelt at afmontere vakuumpumpen, er det ikke et dårligt sted at starte.
Mvh Peter

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #8 Dato: 16. Juni 2008 kl: 09:33:46 »
Jeg er også ganske mystificeret. Jeg ser det sådan: Enten har medbringerkærven en facon, der bevirker, at oliepumpen snurrer med rundt, eller også (hvis den er slidt helt rund, hvad jeg endnu aldrig har set) gør den ikke.

Hvis bare vacuumpumpen ikke er slidt så hysterisk, at oliepumpens kærv kan rotere frit, så er der jo ikke tale om en "koblingsfunktion", der kan tillade oliepumpen at rotere med nedsat omdrejningstal.
Bedste hilsner

Jarl

Peter

• Gæst
Lavt olietryk
« Svar #9 Dato: 18. Juni 2008 kl: 20:22:55 »
Først en indrømmelse. Når jeg skriver, at man skal checke

medbringerkærven, så er det ikke min egen ide; men et råd

jeg har set på et andet site (hvis adresse jeg desværre

ikke kan huske) på et andet tidspunkt på nettet, da jeg

selv kørte med for lavt olietryk. Da jeg efterfølgende,

checkede min medbringerkærv i vakuumpumpen, fandt den

slidt og skiftede til en mindre slidt kærv, forbedredes

mit olietryk. Desværre er dette kun målt med bilens egne

instrumenter, da jeg ikke har andet udstyr.
Nedenstående forklaring på, hvorfor det ikke er

ligegyldigt, om medbringerkærven er slidt, er derimod mit

eget forsøg, på logisk at forklare mine iagttagelser.

Hvis man betragter hvordan medbringerkærven sliddes, vil

man se, at dette sker i hjørnerne, der dermed udvider

sig. Ligeledes slides hjørnerne på den tap, der driver

oliepumpen, så de her bliver mere afrundede. Dette

bevirker for mig at se, at oliepumpen ikke længere drives

jævnt rundt, men derimod drives ved en uendelig række af

slag fra to af kærvens hjørner på to af tappens hjørner.

Hvert slag giver oliepumpen så meget fart på, at de andre

to hjørner på tappen indhenter kærvens andre to hjørner,

hamrer ind i disse, hvad der medfører at oliepumpen

bremses, indtil tappens to "drivhjørner" påny får et slag

fra kærvens to "drivhjørner".
Som allerede nævnt betyder dette, at oliepumpen ikke

drives jævnt rundt. Det ene øjeblik kører den meget

hurtigt for derefter at stå næsten stille, hvilket næppe

er den ideele virkemåde for pumpen, hvorfor trykket

falder.
Mvh Peter

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Svar #10 Dato: 18. Juni 2008 kl: 21:45:00 »
Når jeg skal starte en nyrenoveret motor op, så laver jeg et trick for at få olietryk på smørestederne før motoren roterer sin første omdrejning.

Jeg tager vacuumpumpen op og sætter en 13 mm top ned over oliepumpens medbringerkærv. Så tager jeg og drejer den rundt for at aktivere oliepumpen, så der kommer olietryk på smørestederne. Når jeg gør det, så driver jeg 13 mm toppen med min boremaskine.

Jeg har en ultralavtgearet Hitachi med et moment på 78,7 Nm - sammenlign det evt. med andre store håndboremaskiner. Denne boremaskine har jeg købt med ét hovedformål - nemlig at drive min tvangshoner, der over en højde på 120 mm og med en diameter på 60-100 mm tvinger store carborundiumsten rundt i en cylindergang. Det er et motherfuc.... modbydeligt sejtrækkerjob for en boremaskine, men Hitachi'en kan magte det grundet moment og gearing.

Og hvorfor nu alt det ævl om min boremaskine? Jo, for når jeg bruger den til at drive oliepumpen, så tvinges den voldsomt ned i omdrejninger - trods en vis råstyrke - og det skyldes naturligvis oliepumpens modstand.

Det fortæller jeg for at synliggøre, at oliepumpen i drift laver så massiv modstand, at den ikke har en chance for at skiftevis medløbs- og påløbsreaktioner i vacuumpumpens kærv. Hvis det var tilfældet ville du jo også kunne se slidmærker på den side, der så slår i mod, når den laver påløb. Lad os lige checke det i praksis. Her er der et billede af en oliepumpe, der har været med i krigen, så den har fine slidmærker på den drevne side:

Til gengæld er der ikke skyggen af slidmærker på den modsatte side af kærven, og kigger du på en gammel vacuumpumpe, så vil du se det tilsvarende mønster.

På baggrund af ovenstående iagttagelser og ræsonnementer er det derfor min overbevisning at oliepumpens kærv konstant ligger pænt og jævnt an mod dens medbringer i vacuumpumpen, og jeg har heller aldrig oplevet problemer der. Ligeledes er der ikke nævnt et ord om forholdet i VW's egen rep.leitfaden.

Det kunne så føre til det spørgsmål, der lyder: Hvorfor pokker kommer der så overhovedet slidmærker, når den nu ligger pænt an hele tiden. Svaret er vinketslitage. Vacuumpumpen skrues - lidt lemfældigt - fast i sit hul vha. den samme klemmegaffel, som en strømfordeler. Den montering sikrer ikke en 100% lige montage, og derfor kan lidt snask eller ujævnheder bevirke, at vacuumpumpen "vinkler" en anelse i forhold til oliepumpen. Derved vil hver omdrejning skabe en anelse gnidning mellem medbringer og kærv, og således bliver der over tid slitage på kærv og medbringer.

Det betyder naturligvis ikke, at man skal opsøge maximalt slidte vacuumpumper, - der kan være rigtig mange andre gode grunde til at skifte både vacuumpumpe og oliepumpe, men jeg skal se mere overbevisende dokumentation, før jeg tror på, at slitage i kærven - så længe der ikke er tale om direkte defekt - påvirker olietrykket.
Bedste hilsner

Jarl