Forfatter Emne: Gearkasse analyse/fejlfinding  (Læst 1509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse analyse/fejlfinding
« Dato: 07. April 2006 kl: 23:38:39 »
Nå!!

Efter yderligere en tur til Århus og hjem igen har jeg været mere opmærksom på gearkassen og dens symptomer.

Håber der er en af jer der har et godt bud på om jeg kan nøjes med skifte olie (det skader jo ihvertfald ikke) hvilken olie jeg skal bruge og om der er noget at være opmærksom på for en begynder som mig.

Her er mine indtryk.

1. Når bilen har stået stille i mere end 7-8 timer (natten over) kan den være meget svær at få i gear i stilstand. Med noget baksen og lidt filen med koblingen kan det lykkes, nogle gange med en hult * KLANK * når man slipper koblingen og bilen nærmest bliver kastet i gear. Her kan det også være lidt svært at finde gearene, men det er måske mest fordi jeg er utrænet i et T3 skifte endnu.

2. Når den så kører virker det somom at man godt kan skifte i gear MEN det svære er at komme UD af gear før man så rykker i det nye. Som bilen kører og gearkasse olien varmes bliver det lettere specielt hvis man giver den en "dobbelt udkobling" ved gas med speederen når det sker.

3. Når så bilen har kørt længe i 4. gear ved ca 100 km/t viser symptomet med at den er svær at få trukket UD af 4. igen. Og også her når man så rykker tilbage i 4 kan man få * KLANK * lyden der nærmest minder mig om et hårdt slag med en ske på bunden af en gammel gryde.  (men får det ikke hver gang) Dobbelt eller trippel udkobling og lidt føling med koblingen letter det betydeligt. Nogle gange føles det nærmest normalt, men hvad ved jeg.. Jeg har jo ingen synderlige erfaring med hvordan en T3 gerkasse føles/skal føles.

4. Først troede jeg primært det var bakgearet der var noget galt med men det var bare fordi den altid sku bakkes ud når jeg startede med kold olie :D Det virker somom at det er alle gear der kan være svære at komme ud af.

What to do?

Min plan:

1. udskiftning af olie i gearkassen. (nogle gode olie anbefalinger??)

Hvis problemet fortsætter:

2. Af med gearkassen, skifte udrykkerlejet til koblingen (wish me luck)

3. Når gearkassen afmonteret, hvad kan jeg så ligesågodt få skiftet/serviceret?

Indtil da vil jeg køre i den.. Med mindre der er nogen herindefra der råber * stoooop * "Din doka eksplumderer" eller noget i den stil :D

mvh

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Gearkasse analyse/fejlfinding
« Svar #1 Dato: 08. April 2006 kl: 08:12:48 »
Lige en tråd

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=804&highlight=gear+olie

Og en til (måske mere dit problem)

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=503&highlight=gear

Søg funktionen ligger på forsiden første spalte øverst
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse analyse/fejlfinding
« Svar #2 Dato: 08. April 2006 kl: 09:30:58 »
Ah.. DER var "Søg" =) Tak for det. Jeg har ledt inde i forum!  :oops:

Jeg læser... og håber..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012