0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Citat fra: "Jarl"Ja, turbo sucks! Det er simpelthen ufatteligt, at motorindustrien ikke snart fatter det! Persondieselbiler, lastbiler, lokomotiver, entreprenørmaskiner, traktorer, skibsmotorer, flystempelmotorer, nødstrømsgeneratorer - you name it! De propper det lort på allevegne, - man kan næsten ikke blive fri!Ufatteligt, at de ikke snart ser ser fornuften i naturligt ansugende motorer, så vi igen kan få nogle motorer med den dobbelte vægt og den halve ydelse.... Ja, turbo sucks! -for mig på T3:1. Jeg har ikke brug for den ekstra effekt.Fair nok2. Som jeg forstår det, så er forbedringen af dieseløkonomi (km/liter) marginal.Ja. Fordi en motor, der skal præstere 51 kw naturligvis skal have mere brændstof, end en motor, der topper ved 37 kw. Men at en turbomotor er mere energieffektiv end en sugemotor er et uomgængeligt faktum.3. Der er ikke eller kun marginal mindre forurening med turbo på T3.Stort iltoverskud = mere komplet forbrænding. 4. Jeg kan ikke nedbringe bilens vægt ved atmontere en turbo, tvært imod, den vejer velet par kilogram, og så er man måske endda næstennødsaget til at få oliekøler på.Rigtigt. Og hvis du skule have en naturligt ansugende motor med samme effekt som turboen, så ville du være nødt til at have en tydeligt tungere motor end turbomotoren.Vi må være enige om, at man ikke kan sammenligne højden af Rundetårn med et tordenskrald. Vi må sammenligne på lige præmisser. Fint for dig, at du ikke bryder dig om turbo. Det ændrer imidlertid ikke ved at hele den etablerede motorindustri - særligt på dieselmotorer - benytter trykladning med en uomtvistelig positiv effekt, når det angår vægteffekt, emissionsniveau og energieffektivitet. Det er dog faktorer, der i mine øjne har ganske betydelig vægt set i lyset af den samfundsmæssige og klimatiske kontekst.Denne tråd startes med et principielt spørgsmål om turboer på benzinmotorer, og så synes jeg, at manden skal have et svar baseret på teoretiske funderinger.5. Prisen for en ny turbo er sammenlignelig medhvad det koster at købe en acceptabel T3.Det er som man tager det. Jeg har kendskab til en del mennesker der anser deres T3'er for at have en handelsværdi, der ligger på 50.-70.000 eller mere. Et renoveringskit til en turbo koster 62€. Og det kan godt være, at det for nogle forekommer besværligt at sætte det i - ja, så kan de jo så vælge at betale sig fra det eller afmontere turboen. Ingen af de forhold diskvalificerer turboprincippets fortrin.Nogen har også bildt mig ind at det var bedst atlade motor med turbo stå og køre lidt i tomganginden den standses, for at køle turboen ned.Den slags bekymringer har jeg ikke når jeg ikke køre med turbo. Det er en lettelse.Det har jeg heller ikke. Jeg har nemlig aldrig en situation, hvor jeg kører med 140 km/h og så drejer nøglen. Mange bilister bruger det trick at nedbremse køretøjet og dreje ind på parkeringspladsen/i carporten/ på gårdspaldsen, elller hvor pokker man nu holder. Det er alt nok.
Ja, turbo sucks! Det er simpelthen ufatteligt, at motorindustrien ikke snart fatter det! Persondieselbiler, lastbiler, lokomotiver, entreprenørmaskiner, traktorer, skibsmotorer, flystempelmotorer, nødstrømsgeneratorer - you name it! De propper det lort på allevegne, - man kan næsten ikke blive fri!Ufatteligt, at de ikke snart ser ser fornuften i naturligt ansugende motorer, så vi igen kan få nogle motorer med den dobbelte vægt og den halve ydelse....
@JarlNu tror jeg sgu det er på tide du dropper det der motor renovering du går rundt og klovner med og får skrevet nogle bøger! Jeg forstår din forklaring bedre end 'Autobogen's så der ligger lidt alvor bag : ). Ja det er ikke for at lefle men du er altså god til at gøre materialet tilgængeligt.