Jeg poster dette link med fare for alverdens hovedrysten :lol:
http://www.magnaflow.com/02product/universalsatinr.asp?shape=round1: Rustfrie - Det er aaaalt for dyrt.
2: Freeflow - Det larmer alt for meget.
3: Det er jo til amerikanere / fra Amerika - Det er helt hen i skoven
Og nogle har sikkert ret, men et par kommentarer er alligevel på sin plads.
1: Måske, men set som en langsigtet investering kan det måske svare sig. Og lader man være med at knokkelspænde det sammen er det også rimeligt nemt at skille af når der skal skiftes tandrem o.lign. (Så behøver man heller ikke skære forrøret over med vinkelsliber

- har jeg hørt)
2: Kommer helt an på kvaliteten. Jeg har gennem tiden fundet frem til at billige (sports)potter ofte larmer mere end de dyre. Har selv haft rigtigt gode erfaringer på andre biler med specielt hedengangne Hartmann og dels også Sebring og Supersprint.
De helt billige potter består ofte af en potte og et rør i hver enden - uden indmad eller noget. Og ofte meget tynde i godset. Og modsat hvad de fleste går og tror giver det ofte ikke, men tager et par heste :roll:
De dyre har enten kamre der er opdelt til at eliminere bestemt lydbølger og undgå resonans, evt med noget dæmpende materiale imellem. Eller de kan bestå af et perforeret rør med hullerne lavet som små folder ud i røret, dette er så foret med et lyddæmpende materiale.
Jeg havde selv en idé om bare at lave et stykke rustfrit rør og lade turboen klare lyddæmpningen... Det kan JanK være vidne til jeg hurtigt skiftede mening om efter et tandremsskift.... Men jeg kunne pludseligt høre hvor hurtig min turbo egentligt var til at begynde at snurre - imponerende... larm :twisted: Men planen om en freeflow potte i rustfri er ikke lagt på hylden - den bliver enden hjemmelavet - i 3mm rustfri og perforeret rør med asbest uld omkring, eller indkøbt en god universalpotte der rimeligt nemt kan tilpasses de org beslag. + et stykke rustfri flex rør fra biltema.
Vælger man en udstødning i rustfri skal man sørge for at få en der er rimelig tyk i godset da den ellers nemt kan komme til at give en metalisk klingen pga resonans i materialet.
3: Helt sikkert, men det var lige den første side jeg faldt over vha Google + der er meget større udvalg på den anden side af dammen. Herhjemme vil jeg ikke anbefale andet end Hartmann / Sebring / Supersprint. Synes ofte andre mærker har det med at blive mere larmende jo flere vindinger motoren får og det er inerverende hvis man har mere end 250 meter at køre....
I min verden må end udstødning godt være dyb i lyden ved tomgang, men den skal ikke larme over 2500 vindinger - utroligt nok kan det lade sig gøre, vha kammer geometri og lyddæmpning omkring perforerede rør.