Forfatter Emne: Dyb dynkelyd ved lave hastigheder  (Læst 2934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Dato: 24. April 2006 kl: 14:27:39 »
Det lader til den har haft et hårdt liv min stakkels syncro doka. Godt den var billig.

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål inde jeg går i gang.

Den har en dyb dunkelyd der er svær at høre hvor kommer fra, men det lyder som højre baghjul. Det er en monoton gentagende lyd ved lave hastigheder somom dækket er deformt eller noget i den stil.

Følgende ting gør jeg i denne uge: Af med hjulet og tjekke bremserne, sætte reservehjul på og køre igen.  Lytte.

Hvis det stadigt fortsætte hvad kan det så være? Hjulleje? Trækaksler? Flere modbydelige sager?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #1 Dato: 24. April 2006 kl: 14:47:49 »
Hej
Hvis et leje begynder at dunke har det som oftest "sunget" længe. Mit gæt er drivaksler. Det er ikke nemt at retningsbestemme lyde i en t3, så om det er for eller bag kan meget svært at høre. Du kan bytte drivakslerne (højre til venstre og omvendt) det er i hvertfald gratis, men kræver naturligvis lidt sved. :oops:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #2 Dato: 24. April 2006 kl: 15:03:49 »
Hmm drivaksler.. ok..
Er det noget man kan køre med i et stykke tid uden at hjulet falder af eller lign fatale ting?

Er det den samme salgs på alm transportere og syncro?

Jeg har en venstre aksel siddende på min reservedelsbil, den højre er pillet af.  Det kunne måske tyde på en tidligere reperation.

Jeg har fået min kæreste til at køre bag bilen og kigge på hjulene og hun siger at det ene dæk/hjul ser ud somom det sidder skævt/er bulet. Hmm?

Hvad fanden hedder en drivaksel på tysk? Jeg må hjem og læse i "So Wird es...."
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #3 Dato: 24. April 2006 kl: 15:12:09 »
Der er jo ikke noget der direkte kan falde af, men dunkelyden kan blive så slem at man bliver nød til at gøre noget.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mads-kaa

  • Gæst
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #4 Dato: 24. April 2006 kl: 19:04:15 »
Drivaksel hedder antriebswelle! Så er der da lidt at gå efter!!!


/Mads

The Dude

  • Gæst
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #5 Dato: 24. April 2006 kl: 20:42:54 »
Men hvis din kæreste siger at dækket er "bulet", så kan det jo også være der den er gal.
Blev selv stoppet af en Falckmand, som lige ville fortælle mig at "kassen" i mit ene hjul, så ud til at være sprunget. Havde selv tidligere stået og gloet på dækket uden at ligge mærke til det (....dumme Dan), men da jeg fik kigget ordeligt efter havde han sgu ret.
Så hvem ved, det kan være det er der den ligger.

Mvh Dan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #6 Dato: 24. April 2006 kl: 21:14:05 »
Citér
Men hvis din kæreste siger at dækket er "bulet", så kan det jo også være der den er gal.


Enig!

For hjulboltene er selvfølgelig spændt ordentligt - ikke også? (180 nm)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #7 Dato: 24. April 2006 kl: 21:55:52 »
Hej Jan

En af mine busser lød til tider somom jeg havde en helikopter efter mig, højre baghjul.

Det var bremsebakkerne der sad løse, og sad og dunkede.......

Held+lykke til

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #8 Dato: 24. April 2006 kl: 22:16:35 »
Aftenen gik med gearoliepåfyldning så jeg må tjekke mere i morgen. Som en lille ekstrabonus er den ene forbremse nu begyndt at hænge og bliver en gang imellem glohed.

pis..

Jeg skal nok lige ha slebet skiverne rene hele vejen rundt med en vinkelsliber eller noget i den stil.

Jeg har på fornemmelsen at den ikke har været vedligeholdt i lang tid .. og alle de små ting nu kommer væltende.

Men.. jeg tjekker hjulbolte og prøver et andet dæk (reserven er selvfølgelig flad, typisk den tidligere ejer)

nm mig her og nm mig der .. mumle.. Det kan da være jeg skulle anskaffe mig en billig momentnøgle.. (sagde manden med det manglende gevind i alugearkassen)  :?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

The Dude

  • Gæst
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #9 Dato: 25. April 2006 kl: 07:48:43 »
Når du beskriver din bil, bliver jeg nødt til at løbe hen til vinduet for at se efter min. Det lyder næsten som om du kører rundt i min  :lol:

Mvh Dan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #10 Dato: 25. April 2006 kl: 08:54:44 »
Hææhææ.. nice one The Dude  :lol:

Ja. jeg opdagede også en ANDEN ting der interfererer med mit gearskifte.

Der sidder sådan en metal "bakke" med en udskæring til gearvælgeren. jeg ved ikke helt hvad dens funtion er men det virker somom at den måske skal understøtte tanken eller isolere for køleslangerne eller noget. Den er løs i den ene side og røvrusten (måske er den knækket) og den hænger og dingler og går imod der hvor gearvælgeren skal kunne bevæge sig lige før den går ind i gearkassen, til gengæld er den så nærmest umulig at komme til uden at fjerne alle køleslangerne. (skal de egentligt ikke sidde  beskyttet i et føringsrør originalt? de hænger bare strippet op og dingler)

Desuden er der en gummi slange der ligner tilbageføringsrøret til dieseltanken (tror jeg) der er helt mør og klemt ind der ved gearvælgeren den kunen jeg godt forestille mig BÅDE gik imod når man skulle vælge gear OG trak luft ind i systemet (måske ikke så kritisk hvis det bare er tilbageløb).

Men ikke nok med det.. på vej ud under vognen kigger jeg lige op under vognen i vestre bagside ved motoren og glor lidt på turboen (tror jeg) og sagorasme om der ikke hænger et par ledninger og dingler! Den ene med en rund stor gummimuffe, den anden bare løst! Jeg tror den tidligere ejer skulle meldes til Wolfsburg, så kunne de komme og slå ham over fingrene med noget stort og tungt  :evil:

* suk *

to be continued...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Svar #11 Dato: 25. April 2006 kl: 11:18:39 »
Hej Jan

Ja, det lyder som om der er meget på din bil.

Men det er der på vores gamle biler, og de første 3 måneder er de værste, så stilner det lidt af, dels bliver vi bedre til at lave dem, og dels blive vi bedre til at vide hvad der gør noget, og hvad der ikke gør noget.

Men den første periode er den værste!!!

Har du overvejet at gennemgå bilen med Haynes i den ene hånd, og enblok i den anden hånd, skrive ned alt hvad du finder, og så lave en prioriteret rækkefølge?

Så bliver det lidt mere overskueligt (taler af erfaring).

Held og lykke med din bil (Og den _ER_ flot på billederne)

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."