W-klemmen kan ikke kalibreres. Dens signal kan heller ikke efterprøves ordentligt med et voltmeter. Mellem +7 og -1 kan jo være 0 altså ingenting. (Sidespring: Dertil kommer, at moderne digitale instrumenter ikke kan håndtere varierende spændinger særlig godt. Mit kan i hvert fald ikke. Lad os få de gode gamle analoge tilbage - så kan man se, hvad der sker.)
Strøm i en T3 produceres i en vekselstrømsgenerator. En rotor roterer inden i en stator, hvorfra strømmen tappes. Rotoren kan magnetiseres mere eller mindre afhængigt af strømbehovet. Det ordner spændingsrelæet ved at tilføre rotoren magnetiseringsstrøm gennem kulbørsterne. Når den magnetiske rotor suser rundt inden i statoren, som består af en række spoler, så opstår der vekselsstrøm i statorvindingerne (mere logisk omtalt som "Drehstrom" på tysk). Imidlertid ville vores akkumulator ikke bryde sig om at få tilført vekselstrøm, så derfor lader vi strømmen fra hver enkelt statorspole passere en diode. En diode fungerer som en ensretter. Derved forvandles strømmen til (pulserende) jævnstrøm. Klemme W er ført fra en statorspole udenom diodebroen og ud af generatoren. Derfor kan man ved at måle hvor tit spændingen vender afgøre frekvensen og dermed også fastslå rotorens omdrejningstal og dermed også inddirekte - når der kompenseres for udvekslingsforhold i remtrækket - motorens omdrejningstal. Vil man altså teste klemme W, gøres det med en frekvenstæller. Det er sikkert de færreste af os, der lige har sådan en i værktøjskassen, men så kan man jo bare låne sig frem til en original omdrejningstæller til en diesel - det er nemlig slet og ret en frekvenstæller, og så passer den endda på multistikket.