Forfatter Emne: Renovering af gearkasse  (Læst 4285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Renovering af gearkasse
« Dato: 13. Oktober 2008 kl: 22:06:09 »
Har leget med tanken lidt tid og nu har jeg jo en 5 trins kasse liggende i garagen som jeg kan "lege" med :)

Hvad kræves der af special værktøj for at renovere en T3 gearkasse...

Kunne forestille mig at renoveringen bestod af skift af synkromesher og synkron hoveder, hvad ville ellers indgå i en renovering??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Djursland

• Gæst
Renovering af gearkasse
« Svar #1 Dato: 13. Oktober 2008 kl: 22:14:00 »
hej morten

alt hvad der hedder lejre skal også skiftes nu da den er åben

og kik efter den generalle stand

Mvh Djurs  :lol:

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Renovering af gearkasse
« Svar #2 Dato: 14. Oktober 2008 kl: 18:10:40 »
Findes der et sted hvor man kan lave en samlet ordre på de forskellige dele??

Lejerne kan man vel få ethvert sted hvor de forhandler SKF lejer, synkromesher synes jeg at have set ved Hovwdi...
Hvad med synkronhovederne og måske andre dele??
Mvh. Morten Trab

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Renovering af gearkasse
« Svar #3 Dato: 14. Oktober 2008 kl: 19:12:24 »
Citat fra: "BlackChart"
Findes der et sted hvor man kan lave en samlet ordre på de forskellige dele??

Ja, VW. Løst skud på prisen købt i Tyskland: 800 €.

Lejerne kan man vel få ethvert sted hvor de forhandler SKF lejer,

Nej. Kig i din litteratur. Hverken differentialelejerne, dobbeltkeglerullelejet, tandhjulslejerne eller rullelejerne forrest i lavgearakslen er standardvare.

Synkromesher synes jeg at have set ved Hovwdi...

Ja.

Hvad med synkronhovederne

VW eller ualmindeligt veludrustede stumpeforhandlere. Pris: Ca 200 € stykket - og der er 2 i en gearkasse.

og måske andre dele??

Hertil kommer værktøj til at indstille dobbeltkeglerullelejet og differentialelejerne samt måleudstyr til at bestemme lavgearakslens position, aftrækkere i monsterkvalitet og - størrelse og endelig en værkstedspresse.

Hvad angår sværhedsgraden, så er gearkasserenovering noget man går i gang med, når man synes, at det er blevet trivielt at gennemrenovere dieselpumper og afbalancere turboer.

Held og lykke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Renovering af gearkasse
« Svar #4 Dato: 14. Oktober 2008 kl: 19:15:37 »
Citat fra: "Jarl"
Hvad angår sværhedsgraden, så er gearkasserenovering noget man går i gang med, når man synes, at det er blevet trivielt at gennemrenovere dieselpumper og afbalancere turboer.

I know...Men springer lige over det med pumper og turboer ;)

Ej, jeg er ganske klar over at det er svært, og det er nok ikke noget der kommer til at ske lige med det samme, men nu den alligevel bare ligger og glor dumt på mig hver gang jeg runder garagen kan man vel lige så godt prøve :)
Mvh. Morten Trab

babyraketten

• Gæst
Renovering af gearkasse
« Svar #5 Dato: 15. Oktober 2008 kl: 08:27:30 »
hmm.. synes det er modigt af dig at gå i gang efterat have kigget cdrommen med gearkasse renoveringen igennem et par gange, ringede jeg til vores vw værksted i skive,og hvis de skulle gøre det ville de skulle hane 3500 + moms så skal vi have renoveret gearkasse bliver det nok der nede..

men jeg glæder mig til at følge dit arbejde..

god fornøjelse

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Renovering af gearkasse
« Svar #6 Dato: 15. Oktober 2008 kl: 08:57:35 »
Jeg tror i denne forbindelse, at man skal skelne mellem at reparere og renovere. Reparere betyder at få noget, der er i stykker til at fungere igen. Renovere betyder at lave det så det funktionsmæssigt og holdbarhedsmæssigt er som nyt igen.

Jeg har repareret masser af gearkasser. Ingen problem. Lokaliser fejlen, skift delen og det virker igen. Men gearkassen er stadigvæk en gammel slidt gearkasse. Til gengæld er omkostningerne jo kun udskiftsningsdelene.

Hvis vi snakker om at renovere - altså i den forstand, at man skifter alle sliddele - lejer, synkronhoveder, syncromesher, pakninger, pakdåser og typisk også topgearets tandhjulspar - så kan man ikke engang købe stumperne for 3500. Det må være en meget altruistisk VW-mekaniker, der bor i Skive... eller også sker der en forveksling mellem at reparere og at renovere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!