Forfatter Emne: Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........  (Læst 8092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #15 Dato: 30. Januar 2009 kl: 11:07:51 »
Citat fra: "Harald"
Citat fra: "PARKHAVE"
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:

Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.


Det er nemlig rigtigt, Kenneth.
Jeg spurgte om erfaringerne fra 15W til 10W på en WBX'er. Er der nogen fidus i det?
Oliediskussionerne vil ingen ende tage, og det er selvfølgelig spændende nok i sig selv.
BTW. For nu at afspore det helt.
Jeg kan ikke forestille mig, at en motor uanset teknik og konstruktion(HDI,VVT, SDI og hvad ved jeg) har godt af at køre 30000 km mellem skiftene. Det er kun et dårligt salgstrick!!


Jeg har en kolega som har købt en sprit ny Passat TDI 170Hk efter 3000km lyste olie lampen  :( og den skulle have knap en liter på.........det var megeet normalt fortalte VW og fakturede ham 350 kr for "long life" olie. Han skal efter fylde hver 5000km nu. Så ideeen med long life kan jeg ikke se meningen med.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #16 Dato: 30. Januar 2009 kl: 11:51:54 »
Er en WBX ikke basalt set et motordesign fra 50erne (med lidt vand på) som oprindeligt kørte uden oliefilter? :) Tror ikke umiddelbart det kan gøre en forskel om du kører 10 eller 15 med mindre det er meget koldt så varer det måske lidt længere inden der er smøring alle steder.

Men hvis den lyder bedre med 10.. eller med 15 .. så er det da bare at slå dig løs. :)

Nå.. nu skal jeg nok klappe i...  :roll:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #17 Dato: 30. Januar 2009 kl: 19:31:19 »
bare for at slå det helt fast:
10/40 0g 15/40 er et udtryk for oliens vikositet når den er ny og ikke et udtryk for kvalitet.
til at opgive kvalitet bruges API og ACEA normer.

personligt synes jeg at 15/40 kun hører hjemme i veteranbiler, traktorer og min smørekande i værkstedet  :wink: (fordi den er billig og tyk, så den ikke drypper når jeg bla. smørre dørhængsler i huset) :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D