Forfatter Emne: Afmontering af rude  (Læst 4568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Afmontering af rude
« Dato: 21. Maj 2006 kl: 09:43:14 »
Ja, det kan være lidt af en udfordring. Hvilken rude drejer det sig om?

Er det en stor rude - f.eks forruden, så skal du kritisk vurdere hvor "stiv" den gamle gummiliste er blevet. Er den hård og træls, så ville jeg nok "ofre" listen og så skære den med en hobbykniv på indersiden uden at berøre metallet i karrosseriet. Hvis du prøver at presse en stor rude ud og den gamle liste er blevet stiv, så er risikoen for at ruden går til alt for stor. Desuden er det en fordel at montere en ny liste alligevel, hvis man gerne vil have en tæt rude. Når du monterer igen kan du med fordel give ruderammen noget rustbeskyttelsessnask - en mild type, der ikke angriber gummiet. Det fungerer samtidig som smøremiddel.

Hvis ikke ruden sidder meget stramt i, så ville jeg benytte badesandalmetoden. Ind på sædet. Fødderne og i vinduet. På med noget rent og blødt fodtøj. Fordel fødderne "jævnt" i rudens overkant. Lad en hjælper tage imod ruden udenfor. Klem til. Vupti - enten er ruden nu revnet (hvis listen var for stiv) eller også kan hjælperen nu løfte ruden ud af rude rammen.

Og glæd dig over at du ikke har en moderne bil med limede ruder - så var det nemlig et større arbejde...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

• Gæst
Afmontering af rude
« Svar #1 Dato: 21. Maj 2006 kl: 09:48:14 »
Jeg kan huske fra engang jeg skiftede forrude i en kadett, der skulle vi da rundt med en wire, er den limet i?

Det kan da ikke være "nok" bare at skubbe med fødderne?
Skal listen ikke krænges lidt indefra?

Offline Rate

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Afmontering af rude
« Svar #2 Dato: 21. Maj 2006 kl: 12:32:51 »
For at hjælpe processen som Jarl beskriver - når man ønsker at beholde gummilisten, så kan man bruge en snor som skubbes ind under gummilisten - på indersiden. Når man er kommet hele vejsen rundt og når de to ender af snoren mødes, så lav en lykke i den ene ende og træk den anden igennem og stram hårdt til og bind. Det gør at gummilisten nemmere frigøres så man kan udføre badesandalmetoden :wink:

Gjorde det på en T3'er forrude for nylig og vupti - så var ruden revnet  :( - så det er ingen garanti, heldigvis var det på en skrotbil :wink:
Så jeg er enig med Jarl skær listen og ny frisk i...........

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Afmontering af rude
« Svar #3 Dato: 21. Maj 2006 kl: 19:47:11 »
Hov, hov vent lige inden du skærer...

Jeg skriver lige lidt senere...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Kkrogsgaard

• Gæst
Afmontering af rude
« Svar #4 Dato: 21. Maj 2006 kl: 20:36:59 »
Mener www.hovwdiaudi.dk har dem.

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Afmontering af rude
« Svar #5 Dato: 21. Maj 2006 kl: 21:24:21 »
Det kan sagtens lade sig gøre at få ruderne ud, uden at skære i gummilisterne og uden at flækker dem.

Man tager en spartel med skaft og skære af bladet, så kantlægden er 3-4 cm. lang (dvs. så bladet bliver kort og smalt).
Derefter slibes hjørnerne og kanter runde så de ikke laver mærker i gummi isten.
Herefter trækkes gummilisten tilbage, til den kommer ud over metalkanten i vinduesrammen.
For at gummilisten ikke skal springe tilbage, placeres en skruetrækker der hvor spartelen har siddet og man flytter den nogle cm. længere hen.

Efter man har frigjort ca. 20-30 cm. kan skruetrækkeren fjernes uden gummiliste hopper tilbage.

Når man har frigjort rude toppen og ½ delen ned på begge sider, kan ruden trykkes ud meget let med håden.

Når ruden så skal i igen, tager du en snor på ca. 3 mm. og lægger hele vejen rundt i kanten på gummi listen, med 30- 40 cm overlap.
Både snor og vinduesramme smørres ind i noget tynd rustbeskydtende/ vandafvisende væske, f.eks glyserin og ruden lægges op til vindueshullet.
Samtidig med en holder og presser på ydersiden, trækkes der i snoren på indersiden. Her vil du opleve gummilisten yderst nemt og lækket sætter sig på plads. Værsgo' !

Det at få ruden ud kan godt være lidt besærligt og kræver lidt tålmodighed og snilde, men det at få den i igen tager ikke mere end et spiltsekund.

Jeg har brugt denne metode dengang jeg arbejdede på et automalerværksted og siden flere gange på mine T3'er og jeg har aldrig ødelagt en rude (eller en gummiliste, for den sags skyld) !

Kkrogsgaard

• Gæst
Afmontering af rude
« Svar #6 Dato: 21. Maj 2006 kl: 23:25:22 »
Kunne du ikke være så elskværdig at tage et knap så "close up" billede af operationen...  :lol:  :oops:

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Afmontering af rude
« Svar #7 Dato: 23. Maj 2006 kl: 14:36:30 »
Det var så lidt !

Det er faktisk ikke så svært, bortset fra forruden godt kan drille lidt..

Jeg vil meget gerne uddybe operationen, men det er sku' svært at forklarer...
Ellers ville jeg tage nogle flere billeder

Kkrogsgaard

• Gæst
Afmontering af rude
« Svar #8 Dato: 23. Maj 2006 kl: 18:04:00 »
Billeder, ja tak ;-)