Det kan sagtens lade sig gøre at få ruderne ud, uden at skære i gummilisterne og uden at flækker dem.
Man tager en spartel med skaft og skære af bladet, så kantlægden er 3-4 cm. lang (dvs. så bladet bliver kort og smalt).
Derefter slibes hjørnerne og kanter runde så de ikke laver mærker i gummi isten.
Herefter trækkes gummilisten tilbage, til den kommer ud over metalkanten i vinduesrammen.
For at gummilisten ikke skal springe tilbage, placeres en skruetrækker der hvor spartelen har siddet og man flytter den nogle cm. længere hen.

Efter man har frigjort ca. 20-30 cm. kan skruetrækkeren fjernes uden gummiliste hopper tilbage.
Når man har frigjort rude toppen og ½ delen ned på begge sider, kan ruden trykkes ud meget let med håden.
Når ruden så skal i igen, tager du en snor på ca. 3 mm. og lægger hele vejen rundt i kanten på gummi listen, med 30- 40 cm overlap.
Både snor og vinduesramme smørres ind i noget tynd rustbeskydtende/ vandafvisende væske, f.eks glyserin og ruden lægges op til vindueshullet.
Samtidig med en holder og presser på ydersiden, trækkes der i snoren på indersiden. Her vil du opleve gummilisten yderst nemt og lækket sætter sig på plads. Værsgo' !
Det at få ruden ud kan godt være lidt besærligt og kræver lidt tålmodighed og snilde, men det at få den i igen tager ikke mere end et spiltsekund.
Jeg har brugt denne metode dengang jeg arbejdede på et automalerværksted og siden flere gange på mine T3'er og jeg har aldrig ødelagt en rude (eller en gummiliste, for den sags skyld) !