Forfatter Emne: Sprang kølerslange på vej på juletur  (Læst 5371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Dato: 21. December 2008 kl: 23:47:24 »
Jeg vil kort komme med det indlæg, at man skal lægge inderste cykelslange som reservedel ind under busbænken, Skulle der ske nævnte problem ude i provinsen, så lægger man cykelslangen ind i kølerslangen og enderne foldes uden om,  så de udvendig kan skrues fast med dimsen. En form for indvendig bypass ...

Det fungerer fint, dog med moderat fart på flere hundrede kilometer ;-) måske 2 slanger fra cyklen som bypass såfremt man kører op til 120 kmh i timen ...

ellers slagter man nærmeste cykel i tilfælde af materialeknaphed ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #1 Dato: 22. December 2008 kl: 00:06:10 »
Umiddelbart et godt tip, det der med kølerslangen, må jeg foreslå man supplerer med nye spændbånd, passende værktøj og gaffatape.

For at vende tilbage til første indlæg, tør jeg næsten ikke sige det... Kompression i kølervæsken, det være sig toppakning eller topstykke  :?

Er remmen til din pumpe intakt?
Lyste ladelampen?
Har pumpen sagt lyde?
Er der frostvæske i systemet?

Alt for mange hvis til det er muligt at sige det er intet eller male fanden på vægen.

Husk: En bil kan ikke laves over nettet, men der kan findes tips til det.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mølle

  • Gæst
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #2 Dato: 22. December 2008 kl: 08:30:52 »
jeg har nok sådan en slange liggende.

Mølle

  • Gæst
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #3 Dato: 22. December 2008 kl: 15:08:18 »
Hej Lars

Jeg tror ikke at jeg fik udtrykt mig helt klart. Hvis det er en TD motor du har i bilen, og slagen mangler i motorrummet.... Så HAR jeg den på lager..

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #4 Dato: 22. December 2008 kl: 17:18:10 »
Hvis kølervandet bliver _så_ varmt at damptrykket alene springer slangen, så ville jeg kalkulere med et nyt topstykke hvis det var min bus.
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #5 Dato: 22. December 2008 kl: 21:33:52 »
Citat fra: "casper"
Hvis kølervandet bliver _så_ varmt at damptrykket alene springer slangen, så ville jeg kalkulere med et nyt topstykke hvis det var min bus.


Men hvis varmen alene skyldes at der er blevet kørt med kileremmen  sprunget, så er der håb. Så skal skaden på topstykket ske ved denne ene overophedning. Ikke at det ikke kan ske, men men det er ikke sikkert, at topstykket fejler noget.

Det viser tiden.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #6 Dato: 22. December 2008 kl: 23:44:53 »
Kunne godt lide den fidus med cykelslangen Jens, tror at jeg vil finde en slange i passende mål til formålet og en rulle gaffa til at tage trykket.... logisk set må det kunne klare et mindre problem. Men en slange der ekploderer er jo nok et tegn på forbrændingstryk i kølesystemet á la revnet top.... Hvis det kun er pakningen har jeg en tre hak´s liggende til JX hvis den bliver svær at få her lige inden Jul.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Eva

  • Gæst
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #7 Dato: 23. December 2008 kl: 00:24:12 »
Citat fra: "casper"
Hvis kølervandet bliver _så_ varmt at damptrykket alene springer slangen, så ville jeg kalkulere med et nyt topstykke hvis det var min bus.


Det tror jeg desværre også på..... :cry:

Men helt ærligt....at fortsætte kørslen med en temperaturmåler der viser meget høj temperatur   og en ladelampe der lyser........så er man altså ikke særlig glad for sin T3er......... og som du selv siger..."meget dumt at fortsætte"   :shock:  :shock:

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #8 Dato: 23. December 2008 kl: 09:24:37 »
Skift vandslangen, luft systemet ud og kør en tur så den bliver drift varm. Derefter tjek din ekspantionsbeholder for luftbobler, olie etc.

Jeg gjorde det samme for 5 år siden. Der røg toppakning (dvs. at den skyd vandet i rummet hvor de bagerste topbolte sidder) fandt jeg ud af da jeg skilte motoren ad) samt løb vandet stille og roligt ned bagerst på topstykket fra vandstudsen.


HUSK NYE KILEREMME  :twisted: Det RIS til EGEN R.V at forsætte med pibende remme......(jeg har været der  :? )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #9 Dato: 28. December 2008 kl: 14:04:51 »
Et rems og to rems setup, samt konvertering har været oppe.

SØG søg søg.

Kurt
Kurt - 25115788

Mølle

  • Gæst
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #10 Dato: 28. December 2008 kl: 17:00:43 »
Det er to forskellige remme, som skal bruges. Den øverste strammes ved at flytte på generatoren. Den nederste rem strammes ved at fjerne nogle mellemlægsskiver som ligger midt i det remhjul, som har de tre unbrako bolte. De skal ud for at få remmen på. Når det hele er skruet sammen skal remmens spænding justeres via mellemlægspladerne. Er den for stram, skal der flere plader i, og er den for løs, skal der plader ud.

Motoren skal drejes rundt regelmæssigt samtidig med at man spænder de tre unbrako bolte, for ellers kiler remmen sig fast for langt inde.

bare klø på.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #11 Dato: 28. December 2008 kl: 21:07:36 »
Nederste rem er originalt: 9,5 x 643 mm

Øverste rem er originalt: 9,5 x 600 mm

Hvis du ikke kan finde den nederste præcis på målet, så er jeg sikker på, at 645 mm eller der omkring også er fint.

Nederste rem strammes ved at skille vandpumpens remhjul ad og tage distanceringe ud eller lægge ind.

Hvis du - som jeg selv - heller gider det håbløst forældende system, så kan konvertering til enkeltrem klart anbefales.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #12 Dato: 28. December 2008 kl: 21:35:19 »
Citat fra: "Jarl"
Nederste rem er originalt: 9,5 x 643 mm

Øverste rem er originalt: 9,5 x 600 mm

Hvis du ikke kan finde den nederste præcis på målet, så er jeg sikker på, at 645 mm eller der omkring også er fint.

Nederste rem strammes ved at skille vandpumpens remhjul ad og tage distanceringe ud eller lægge ind.

Hvis du - som jeg selv - heller gider det håbløst forældende system, så kan konvertering til enkeltrem klart anbefales.


Det var DET jeg prøvede at forklare...

Nu mangler vi bare at få at vide, hvad et-rems- remmen hedder, og om der bare kan konverteres, eller om der skal investeres yderligere.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #13 Dato: 28. December 2008 kl: 22:36:52 »
Tror nu også Hovwdiaudi har dem, hvis du ringer og snakker med dem. ellers vil jeg tro VW har dem, eller kan de da skaffe dem.

Men jeg og alle der har prøvet at konvertere til 1 rem system, har aldrig fortrudt det. så det var da værd at overveje også.

prøv at søge lidt på kilerem, og vandpumpe.

Det er lidt med forskel, hvilken rem folk så ender med at bruge, da der kan være lidt forskel på hvilket remhjul der sidder på krumtappen. Men det kan du læse ud af de forskellige indlæg.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Sprang kølerslange på vej på juletur
« Svar #14 Dato: 28. December 2008 kl: 22:43:04 »
Citat fra: "skolelæreren"
...... godt ord igen, Fik lige søgt ordentligt på howdiaudi... de har faktisk en kilerem: Kilerem til generator, 10x675 mm.......men går den jarl? eller bliver der for stort et spænd..... gætter på at det afhænger af distancepladerne??? DVS. at jeg også skal ud pg købe ekstra distanceplader hvis jeg skal ha' en for stor rem siddende???


Mvh
lars


Somregel er distancepladerne bare sat på den neutrale side af remskiven, jo færre plader der er mellem renskiven, jo større diameter har den, og jo længere rem skal der bruges. men der er jo en naturlig begrænsning, når man ikke kan fjerne flere plader :)

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!