Forfatter Emne: Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)  (Læst 111478 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #210 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:00:31 »
Hej Kurt,

Jeg ejer heldigvis 12 andre hjul. 4 aluer som ligger hos Mølle. 4 stålfælge med dæk som står på landet. Og 4 stålfælge med dæk som sidder på Frk Grå.

Så jeg har nok at smide på.

Enten smider jeg bare andre hjul på og tager 5000 km sommerferie med fuldt læs og slider et sæt dæk mere af.

Eller jeg får bilen sporet med de lave fjedre.
Men sådan som camber justering er lavet på vores kære biler (og rust) - tror jeg at det at spore den vil koste en ny bolt og nye gummimetal lejer til øvre svingarm................

Eller jeg bider i æblet og sætter Multivan/LLE/Carat fjedre på -eller sågar normale T3 fjedre.

Ligenu er jeg mest til det sidste - sætte et sæt "alm. fjedre" på og de gamle støddæmpere....................

Verdamt.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #211 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:12:05 »
VED du at andre fjedre løser problemet. ?

Samtidig vil jeg advare mod at lade diverse dækfirmaer lave en styrtøjsudmåling og stille på alt. Det er ikke altid det bliver bedre. :(

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #212 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:14:32 »
Hej Kurt.

Nej, jeg VED ikke at andre fjedre vil løse problemet.

Men hvis bilen er blevet sænket - uden at den er blevet sporet - så vil    andre fjedre sikkert løse problemet (bringe geometrien tilbage på plads).

Men jo - det bedste ville være at få den sporet - jeg tror bare at bolten til øvre svingarm er i familie med alle andre bolte til øvre svingarm - rusten........ Så det vil koste nye bolte og nye gummimetal-lejer.

Derfor, ønsketænkningsgættet på at højere fjedre vil løse problemet........

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #213 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:34:23 »
manglende sporing er problemet, den tidligere ejer var garanteret for nærig eler glemte det  :roll:
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #214 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:41:03 »
Til gengæld har den tidligere ejer skiftet fjedre,   så det må være til at gøre igen uden for mange bandeord nu det har været spændt fra hinanden :-)

?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #215 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:44:42 »
ville så absolut satse på en sporing og beholde de nye fjedre og dæmpre, hvis jeg skulle sydpå med en smuk ung kone og 5 skøre unger :wink:

Tænk hvis skidtet brækker ned, syd for Østrig pga. at manden til konen har satset på noget gammelt affjedring  :shock:

PS.
Vi skal på ferie 3 uger uden børn :twisted:
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #216 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:48:13 »
@JJ:

Har du en gammel teleskopgardinstang? Så kan du justere sporingen på 5 mins. på en nærliggende rasteplads. Så undgår du at fræse dækkene af på ferieturen, og når du så kommer hjem, kan du i ro og mag sætte familievenlige fjedre på.

PM for telefonsupport, hvis du finder en teleskopstang på 1,5 - 1,8 m, så klarer vi det i et ruf.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #217 Dato: 11. Juni 2009 kl: 20:52:35 »
Hej Jarl

Aha - måle toe in ved at måle afstand mellem dæk for og bag, måle camber ved at måle afstand mellem dæk top og bund? Genialt.

Men, det forudsætter, at bolten i øverste svingarm kan løsnes.................. ...... .....................

Jo, sporing vil være det bedste.

Men plan B - at sætte normale fjedre på (og gamle dæmpere) og satse på at det bringer den i sporing - hvis det ikke kan lade sig gøre at spore den.....

Goe hilsner

Jens Jakob

P.s. Det er lidt synd - det var et par næsten nye Toyo dæk......
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #218 Dato: 11. Juni 2009 kl: 21:05:44 »
Dit ræssonnement holder vand.
Det hjælper at hæve forenden. Logikken, som du garanteret allerede har været igennem er jo således: Normalt har sporestængerne en let nedadbøjet vinkel i forhold til tandstangen. Hvis denne vinkel rettes ud (som den gør, når bilen sænkes, idet styrekuglerne sidder foran den tænkte styrebolt), spreder bilen fordækkene og vil derfor rive gummi af indersiderne. Tilmed påvirkes camberen i samme retning, så formentlig vil den være rigtig hård ved det inderste gummi.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #219 Dato: 11. Juni 2009 kl: 21:30:38 »
Har du en gammel teleskopgardinstang? Så kan du justere sporingen på 5 mins. på en nærliggende rasteplads''


Uddyb venligst af dine erfaringer og arbejdsgang!
Carsten

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #220 Dato: 11. Juni 2009 kl: 21:42:42 »
Det som Jarl nævner omtales også som bump steer.
Hvis hjulophængene ellers er konstrueret rigtigt, vil bump steer være minimal, især tæt på "ideal" højden af bilen og vil ikke have indflydelse på sporingen.
Det som jeg tror har større indflydelse på dækslidet ved sænkning af en T3 er den negative camber gain, der for bilen til at stå på indersiden af dækkene når den sænkes.
Normalt bruges denne camber gain til at kompensere for bilens karrosseri krængning i sving, så dækfladen altid er tæt på parallel med vejen.
Bump steer bestemmes ud fra faktorerne: bærearmenes længde, spindelledets højde, sporstangens placering på spindelledet, bære armenes placering i forhold til hinanden, camber gain, bilen bredde, tandstangens længde, max hjuludslag, tandstangens længde osv. altså der er mange faktorer...
Jeg kender ikke alle disse tal for T3'ern, så bump steer kan ikke beregnes/ simuleres, men jeg tvivler på designet af T3'rens forhjulsophæng er så dårligt, at en 40 mm sænkning resulterer i så meget bump steer, at det kan ses og mærkes på dækslidet.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #221 Dato: 11. Juni 2009 kl: 21:44:20 »
@Carsten:

Copy-paste fra en svunden tid, hvor jeg orkede at svare mere grundigt:

Citér
Styretøjsgeometri på en T3 har 3 justerbare dimensioner, som er indbyrdes afhængige. Der er derfor yderst vigtigt, at styretøjet justeres i den rigtige rækkefølge.

1) Det første man justerer er hjulets caster. Det hedder også efterløbet - nachlauf. For at fatte, hvad det går ud på, må vi opfinde et begreb: Den tænkte styrebolt. En chopper har en kilometerlang forgaffel. Den lligger meget vandret. En mountainbike har en næsten lodret forgaffel. Det giver to meget forskellige styrereaktioner. Mens chopperen er uhyre retningsstabil, er det hundebesværligt at køre uden hænder på en mountainbike. Forskellen er efterløbet. Fortsætter man chopperens forgaffel fremad i en tænkt linie, vil den ramme vejen langt foran forhjulets faktiske kontaktpunkt. Modsat vil de to punkter være næsten sammenfaldende på en mountainbike. En bil har ikke en forgaffel, men den har to bærekugler (eller noget andet - men her snakker vi jo T3). Det skarpe øje har muligvis opdaget, at den øverste bærekugle sidder længere bagude i bilen end den nederste. Nu tænker vi så en linie fra øverste til nederste bærekugle - den tænkte styrebolt. Hældningen af den justeres ved at ændre længden af den stræberarm, der går fremad fra den nederste bærearm. I rep. håndbøger er indstillingsværdien angivet, og den måles på det planslebne stykke på spindelleddets bagstykke.

MEN! Alt det behøver du ikke at tænke på Lagoni. Det forhold hare du jo ikke pillet ved. Til gengæld har du pillet ved camberen, og hvad er så det? Jo, tænk inde i hovedet på en gammel Mercedes 123 på vej hjem fra Tyskland fuld af dåseøl i bagagerummet. Det er helt tydeligt at baghjulene skræver - at de er længere ude forneden end for oven. Det kaldes negativ camber. Modsat har en hestevogn eller forhjulene på en traktor positiv camber - hjulene stritter udad for oven. Da du monterede den øverste bærearm, var der nogle skiver, hvor hullet ikke var i midten - altså excentriske huller. Lagde du mærke til dem? Når man drejer på den store umbrachobolt, drejer man disse skiver og bærearmen forskyder sig ind eller ud. På den måde får hjulet mere eller mindre camber. Hvad så i praksis? Jo camberen på en T3 skal være ca. 0 - slå det lige efter - jeg tror jeg har ret. Det er et dejligt tal, for det betyder, at du kan bruge et vatterpas. Stil bilen på et totalt vandret sted med hjulene pegende ligeud. Tag et vatterpas og hold det i lod ved siden af hjulet. Mål med en skydelære afstanden til hjulet foroven ved fælgkanten og forneden ved fælgkanten. Var der lige langt? Ellers drej på umbrachobolten til det passer. Husk at spænde til sidst - tillykke, du har nu justeret camber for første gang. Hvad betyder det så for kørslen? Jo Når et hjul ikke står lodret, så vil det bevæge sig som en rullende kegle til den side, det hælder til. Mercedesens baghjul vil altså søge ind mod midten af bilen, mens traktorens forhjul vil søge udad. Derfor er det tilladt at grinbe højlydt, når der kommer en tåbe og siger "at han skal have bilen sporet - den trækker til siden." Nix - det er ikke derfor, den trækker til siden - det gør den fordi, den skal have justeret camber.

Så kommer vi til toe - eller spidsning eller sporing - kært barn har mange navne. Det er alt andet lige dejligt, når hjulene på en bil kører nogenlunde i samme retning. F.eks. at forhjulene kører ca. lige meget ligeud. Forhjulene "hænger sammen" vha. sporestænger og tandstang. Der er to sporestænger og én tandstang. Deres samlede længde kan ændres ved at forkorte eller forlænge sporestængerne, der er forsynede med gevindstykker. Proceduren for justering er sådan: 1) Drej rattet HELT til den ene side. 2) tæl omgangene mens du drejer det HELT over til den anden side. 3) divider antallet med to. 4) Drej nu rattet tilbage, så til svarende til det resultatet af divisionsstykket. Det er midten! Og jeg vil ski.. på at rattet muligvis ikke sidder lige - det er bare fordi en knold har justeret styretøj sidste gang (og dem er der mange af! Derfor kan hovedparten af Danmarks biler dreje skarpere til den ene side end til den anden - og det er jo i bund og grund ikke noget problem, for hvor mange ejere har blik for det?) Hvis rattet ikke sidder lige, så skru det af og sæt det lige. Nu skal hjulene spores. På en T3 skal hjulene spidse ganske lidt. Altså som en skiløber, der bremser. Og hvorfor så det? Jo når en baghjulstrukket bil kører, så vil presses gummiophængene til forhjulene bagud, hvad der bevirker en lille spredning af hjulene. Derfor forhånds indstiller vi med lidt spidsning. (I øvrigt er det omvendt på forhjulstrækkere, der vil trække hjulophænget fremad og derved bevirke spidsning - de får lidt forhåndsspredning.) Nu skal der så fremstilles et værktøj, som egner sig til at måle afstanden mellem forhjulene. Da jeg var "dreng" brugte jeg en gammel teleskopisk gardinstang. Man kan også fremstille eller købe en rigtig sporestang. Med sådan en i hånden kan man måle, om hjulene står parallelt eller ej. Det foregår ved at man måler afstanden mellem forhjulene på fælgkantens inderside foran hjulets centrum og bagved hjulets centrum. Foran centrum skal målet være 1-2 mm mindre end bagved. Er det ikke det, justeres på sporestængernes gevindstykker til det passer. Nu skal der prøvekøres. Sidder rattet lige? Næppe. Derfor skal der igen drejes på sporestængernes gevindstykker. Denne gang skal forholdet ang. hjulenes parallelitet ikke ændres, så derfor skal der justeres lige meget i begge sider - indtil rattet står perfekt i midten. Husk: Der er tre ting, der kan spolere ens køreglæde: 1) Skævbremsning, 2) ubalance i hjulene og 3) at rattet sidder skævt.

Det er afsindigt vigtigt at forstå de dynamiske forhold, der er i styretøjsgeometri. Det hele hænger sammen og ændrer sig i takt med forskellige forhold. Generelt justeres alle styretøjsvinkler med lidt belastning i bilen - svarende til 1-2 personer. Vægtbelastning giver nemlig udslag i forøget sporing - mærkeligt ikke?

Kig lidt på det. Læs indlægget igennem igen. Kig i nogle bøger og spørg så igen. Det er ikke så svært, som det lyder - man skal bare lige ind i tankegangen.

Jarl
_________________
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #222 Dato: 11. Juni 2009 kl: 22:01:25 »
@Jarl: Tak.
@Rasmus: Frk Grå er snarere 100 mm sænket........

Sammenlignet med Telebussen er den ca 10 cm lavere -  især foran hvor hjulene er helt oppe i hjulkasserne.

Sammenlignet med Mortens Whitestar er Frk Grå også lavere foran.

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #223 Dato: 11. Juni 2009 kl: 22:07:29 »
JA tanke gangen :D

Tak for god beskrivelse.
Carsten

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Frk Grå, aka Frk G, tidl Ms. Grey, - Ambassadefruen :-)
« Svar #224 Dato: 11. Juni 2009 kl: 22:21:24 »
Citat fra: "jensjakob"

@Rasmus: Frk Grå er snarere 100 mm sænket........

Sammenlignet med Telebussen er den ca 10 cm lavere -  især foran hvor hjulene er helt oppe i hjulkasserne.

Sammenlignet med Mortens Whitestar er Frk Grå også lavere foran.

Goe hilsner

Jens Jakob


Stadig ville jeg kigge nøje efter camberen.

Husk på længden af fjederen ikke kan vurderes udfra bilens højde (hjulstørrelsen har også noget at sige)  :wink:  

Udover scrub, har hjulstørrelsen ikke noget med hjulophængets dynamiske egneskaber at gøre.

Hvis du står foran bilen, kan du så se noget unormalt ved hjulene ?

Mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."