Forfatter Emne: El og mm2 \'Sanity Check\'  (Læst 10140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.009
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #15 Dato: 22. Januar 2009 kl: 20:33:30 »
:wink:
Jeg er er lutter øre.

 :idea:  :idea:  :idea:  :idea:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #16 Dato: 22. Januar 2009 kl: 22:20:12 »
Tegning HA! :lol:  :lol:



Første kreds - fødestrøm til projektør
1= + til extra projektør
2= sikring til ext.proj
3= Klemme 30 på relæ - Kun hertil er der 12 V så længe relæet ikke er aktiveret.
4= Klemme 87 på relæ - Her kommer der først 12V når relæet aktiveres via kreds 2 ( styre strøm)
5= + ind på ext. proj.

Kreds 2 ( styrestrøm)
6= + til styrestrøm. Den kan med fordel tages fra samme sikring der styrer det alm. fjernlys, eller i tilfælde af arbejdsproj. tages den over tænding.
7= sikring til styrestrøm
8= Klemme 85 på arbejdsrelæ. Hertil er der kun 12V når hhv. fjernlys eller tænding giver strøm
9= Klemme 86 på arbejdsrelæ. Her kommer der først 12V når pkt. 8 er aktiveret OG kontakten pkt. 10 er aktiveret
10= kontakt til tænd/sluk af hele kredsløbet.
11= Stel på batteri eller direkte til karosseri

Her er der ingen strøm igennem, kontakten er ikke aktiveret -arbejdsrelæ er ikke aktiveret - lyset er slukket!
( den opmærksomme vil se at det ikke helt passer :lol:  i kontakten er der indbygget en lille diode der lyser hvis alm. fjernlys/tænding er på, så man kan finde den i mørke. Den trækker dog så lidt strøm at arbejdsrelæet ikke aktiveres)
se 10'erens diode her:



Så, nu er der en der har vippet kontakten fordi der skal lys på.
HVIS der enten er fjernlys/tænding på og kontakten vippes begynder der at ske noget.



Der blev sgu lys.

Her er mine betragtninger om hvorfor dette setup måske er bedre end så mange andre løsninger, incl de salige herr schultz m.fl.

1. Der står iKKE konstant plus op i en kontakt. Derved meget kortere vej fra + til forbruger ( ingen fordyrende mellemled :lol: ) det giver bedre lys.

Stelledning fra projektør føres direkte til fæstet for projektøren/karosseri - heller ikke her er der ret langt.

Hvis + til projektør af uransagelige grunde skulle gå til stel ved en kortslutning - springer sikringen.!

Du har flere ting i styrekredsen der skal være opfyldt inden der kommer blus igennem relæet. ENTEN skal der være tænding på OG kontakten skal være sluttet. ELLER der skal være fjernlys tændt OG kontakten skal være sluttet.

Strømforbruget i styrekredsen er minimalt, der skal kun lige være nok til at klikke arbejdsrelæet og derfor kan det hele køres i 1½¤.

Hmmm... Jeg mangler sikkert noget, men spørg løs og jeg skal se om jeg kan redde mig ud af det.

Hilsen hjemmefuskeren

Herr_Jensen

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #17 Dato: 25. Januar 2009 kl: 20:41:53 »
OK PARKHAVE - det er fanmde Badass du laver opstillingen istedet for at tegne.

Mange tak for det Parkhave.

Det skulle ikke undre mig du faar en PM med en skitse af el-anlaeg til en Volvo her en af dagende ; ).


Tak for dine gode indlaeg.

  : )

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #18 Dato: 25. Januar 2009 kl: 21:10:17 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Tegning HA! :lol:  :lol:



Første kreds - fødestrøm til projektør
1= + til extra projektør
2= sikring til ext.proj
3= Klemme 30 på relæ - Kun hertil er der 12 V så længe relæet ikke er aktiveret.
4= Klemme 87 på relæ - Her kommer der først 12V når relæet aktiveres via kreds 2 ( styre strøm)
5= + ind på ext. proj.

Kreds 2 ( styrestrøm)
6= + til styrestrøm. Den kan med fordel tages fra samme sikring der styrer det alm. fjernlys, eller i tilfælde af arbejdsproj. tages den over tænding.
7= sikring til styrestrøm
8= Klemme 85 på arbejdsrelæ. Hertil er der kun 12V når hhv. fjernlys eller tænding giver strøm
9= Klemme 86 på arbejdsrelæ. Her kommer der først 12V når pkt. 8 er aktiveret OG kontakten pkt. 10 er aktiveret
10= kontakt til tænd/sluk af hele kredsløbet.
11= Stel på batteri eller direkte til karosseri

Her er der ingen strøm igennem, kontakten er ikke aktiveret -arbejdsrelæ er ikke aktiveret - lyset er slukket!
( den opmærksomme vil se at det ikke helt passer :lol:  i kontakten er der indbygget en lille diode der lyser hvis alm. fjernlys/tænding er på, så man kan finde den i mørke. Den trækker dog så lidt strøm at arbejdsrelæet ikke aktiveres)
se 10'erens diode her:



Så, nu er der en der har vippet kontakten fordi der skal lys på.
HVIS der enten er fjernlys/tænding på og kontakten vippes begynder der at ske noget.



Der blev sgu lys.

Her er mine betragtninger om hvorfor dette setup måske er bedre end så mange andre løsninger, incl de salige herr schultz m.fl.

1. Der står iKKE konstant plus op i en kontakt.
Uendeligt ligegyldigt, slap af, det hober sig ikke op og gør dig ingen skade. Som du selv nævner skal kontakten kun trække relæet.Relæet kan passende kaldes et kontaktsæt, her har du stadig + permant. Også helt fint, ingen skade sket.l

Derved meget kortere vej fra + til forbruger ( ingen fordyrende mellemled :lol: ) det giver bedre lys.
Vejen rundt i din styrestrøm har ingen indflydelse på lyset.
Det er længden og kvadratet der har indflydelse.

Stelledning fra projektør føres direkte til fæstet for projektøren/karosseri - heller ikke her er der ret langt. Øhh er det ikke sådan man gør altid. Jeg vil dog advare mod at tage stel andre steder end ordentlige stelpunkterl.
Hvis + til projektør af uransagelige grunde skulle gå til stel ved en kortslutning - springer sikringen.!

Du har flere ting i styrekredsen der skal være opfyldt inden der kommer blus igennem relæet. ENTEN skal der være tænding på OG kontakten skal være sluttet. ELLER der skal være fjernlys tændt OG kontakten skal være sluttet.

Strømforbruget i styrekredsen er minimalt, der skal kun lige være nok til at klikke arbejdsrelæet og derfor kan det hele køres i 1½¤.

Hmmm... Jeg mangler sikkert noget, men spørg løs og jeg skal se om jeg kan redde mig ud af det.

Hilsen hjemmefuskeren


Hvad er det lige lygterne skal.?
Hvorfor ikke lade den gamle lyskreds fungere som styrekreds for relæet.?

Du er nødrt til at se strømmen som en kreds, heri findes kontakt, lampe, batteripolerne og sikringen. Nu har man oftest valgt at - går til stel så den første del af kredsen er selvskrevet. (medmindre man trækker en - ledning) Nu sætter vi så ALTID en sikring så tidligt som muligt på +, hvordan du så vender kontakt og lampe imellem stel og sikring er lidt ligegyldigt. Alle led er en ligeværdig del af kredsen.

Kurt
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #19 Dato: 25. Januar 2009 kl: 21:48:55 »
Vi er enige kurt, men jeg er ikke epileptriker såååå :lol:  :lol:
om neutroner og hvad fa... de nu ellers hedder løber den ene eller den anden vej, er jeg egentlig ligeglad med, bare de gør hvad jeg siger. :lol:  :lol:
Blot har de vise fædre i vw land jo valgt at køre alt strømmen igennem deres kontakter  :cry: og det er jo nok derfor der sælges så mange lyskontakter og blæserkontakter til VW men ikke til toyota.

Jeg har jo netop også pointeret at syrestrøm tages efter hvad lygterne skal bruges til.