Så er den gal med gejsten i motoren. At få liv i den, er forbundet med stor tålmodighed og mange gange forvarmning - som dog ikke lader til at have nogen synderlig virkning. Problemet har været tiltagende gennem længere tid. Selv sidste vinter var der smuk hvid røg ud af udstødningen og liiiiidt træg start, men aldrig problemer med at komme i gang. Nu er den så gået en del mere kold. Sidste vinter skiftede jeg alle fire gløderør, men det ændrede egentlig ikke rigtig noget.
Når den er varm, er der aldrig problemer, så starter den sporenstregs - forvarmning eller ej.
Jeg har mest mistanke til gløderørene – eller måske strømmen dertil? Min gode ven mr. Mom. mener dog helt afgjort, at det er dyserne den er gal med.
Hvorfor starter den så helt uden ballade, når den er varm? Jeg troede at dyser, der ikke var ok, ville påvirke motorgangen, hvad enten den er kold eller varm? Med mindre, selvfølgelig, at den varmere motortemperatur kompenserer så meget, for forkert justerede, eller slidte dyser, at den er glad i låget og bare starter.
Et tjek på gløderørene i går viste 12, 3 V, men 0 Ampere. Jeg er absolut ikke spids i autoelektrisk fejlsøgning, men kunne man forestille sig, at der snildt kan være en spænding på 12, 3 V, men ingen strømstyrke, hvis der f.eks. er dårlig forbindelse, i form af ir, rust, mv. Bladsikringen er ikke gået og ser fin ud, men den kan måske gemme også gemme på? Relæet siger klik og slår fra.
Noget helt andet er, at motoren som helhed sikkert ikke er på toppen længere. Jeg har aldrig haft motoren åbnet. If it aint broke….
Største problem i de 2½ år jeg har haft den, har været en pakdåse på krumtappen (tror jeg nok), som sprang momentant læk. Det blev dog lige så momentant opdaget, så godsvognen kunne bringes til standsning, og yderligere skader undgås.
Ellers har vognen rullet og fuldført sine opgaver. Den har også været både nord og syd på, på mellemdistanceture.
Men lyder det sandsynligt at mit primære problem kunne være manglende strøm til gløderørene, og er løsningen en grundig fejlsøgning mellem tænding og forvarmer?
Og så tak for et inspirerende sted på nettet med bunker af viden og engagerede gearheads. Gør livet med t3 meget sjovere og også lettere.