Forfatter Emne: afmontering af gearkasse  (Læst 13266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

• Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #15 Dato: 19. Juni 2006 kl: 10:32:38 »
hej hej med jer...

nu er det sån at han ikke har haft koblingen af så den skulle jo passe igen..

men det er ellers en god pas don når man skære en gamle aksle af og bruger den...

Mvh Flemming   :lol:

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #16 Dato: 19. Juni 2006 kl: 22:24:38 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Hej

Jeg har nu ligget og bokset med lortet i 3 timer, og jeg kan ikke få gearkassen de sidste 2 cm ind!?!
/Mads

Jeg tør næsten ikke sige det, af frygt for at blive kaldt gammelklog og alt muligt andet ubehageligt, men... Hva' sagde jeg !  :lol:

Normalt skal der ruskes godt i gearkassen, når man har fanget hullet i koblingen med gearakslen, for at få gearkassen helt på.. Selvfølgelig skal koblingen være centreret ordenligt først..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline bos1

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #17 Dato: 20. Juni 2006 kl: 07:44:41 »
man kan nogle gange få en bolt i foroven og forneden eller en i hver side og så stille og roligt spænde motor og gearkasse sammen

man skal bare gøre det stille og roligt og holde øje med at der ikke er noget andet i vejen

den kan også nogle gange være lidt stram og så lige pludselig komme på plads
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Djursland

• Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #18 Dato: 20. Juni 2006 kl: 09:14:01 »
hej hej med jer..

det der med at spænde det sammen har jeg set flere gange gå i lort for dem der har gjort det.. for hvis ikke at de ståler på gear aksel og dem i kobling passer sammen og man bare spænder ja så laver de grater med mere og så kan man slet ikke få det på....

der er ikke andet end at ruske med den til den kommer på...

men er der ikke en der kan køre ud og hjælpe den stakelse mand med at få den sat på..   det ville da være god værksteds humor  :lol:

Mvh Flemming  :lol:

Mads-kaa

• Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #19 Dato: 20. Juni 2006 kl: 11:59:48 »
Jeg er sgu glad for i hygger jer! Jeg har ikke givet op endnu, jeg har bare ikke haft tid... Og jeg har heller ikke opgivet håbet, overhovedet! Det er bare meget rart at få at vide at der ikke er noget man har overset, når det nu er første gang man udfører en opgave. Jeg lover jer at bussen kører igen inden fredag, om det så skal tage alle mine fri timer indtil da!

Go røv og go uge :lol:

/Mads

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #20 Dato: 20. Juni 2006 kl: 12:16:26 »
Gammel mavesur mode in:

[size=18]Aldrig aldrig aldrig[/size] spænde sammen!!! For satan! Sådan 4 stk 10 mm bolte kan trække med langt over 10 tons! Det er rigeligt til at kvadre krumtappens aksiallejer, bøje højgearakslen og lave pilotlejet til ståluld!

Gammel mavesur mode out:

Undskyld bos1 - jeg ved godt, at du skriver "stille og roligt", og du mener sikkert det samme som mig, men det er altså en farlig leg

Vær sikker på koblingens centrering, sæt i gear (med trækaksler på -ellers er det jo lige fedt) find den rigtige vinkel mellem motor og gerakasse. drej lidt frem og tilbage på krumtappen, så gearakslens stjernegang kan finde ind i koblingspladen og vær sikker på, at pilotlejet ikke er fyldt op med fedt, så du ikke kan få akslen ind. Så skal det nok finde sammen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

• Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #21 Dato: 20. Juni 2006 kl: 14:51:13 »
SÅDAN :D

Efter to forsøg med viden om at akselen skal "drejes" ind klappede det hele, og lige om to sekunder kører bussen sin jomfru-tur!!! Tak for hjælpen alle sammen og specielt til Flemming via MSN...Også lige en tak til min ven Kresten, som også hjælp, uden at vide en skid om biler!!!

/Mads

Offline bos1

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #22 Dato: 20. Juni 2006 kl: 16:19:26 »
Citat fra: "Jarl"
Gammel mavesur mode in:

[size=18]Aldrig aldrig aldrig[/size] spænde sammen!!! For satan! Sådan 4 stk 10 mm bolte kan trække med langt over 10 tons! Det er rigeligt til at kvadre krumtappens aksiallejer, bøje højgearakslen og lave pilotlejet til ståluld!

Gammel mavesur mode out:

Undskyld bos1 - jeg ved godt, at du skriver "stille og roligt", og du mener sikkert det samme som mig, men det er altså en farlig leg

Vær sikker på koblingens centrering, sæt i gear (med trækaksler på -ellers er det jo lige fedt) find den rigtige vinkel mellem motor og gerakasse. drej lidt frem og tilbage på krumtappen, så gearakslens stjernegang kan finde ind i koblingspladen og vær sikker på, at pilotlejet ikke er fyldt op med fedt, så du ikke kan få akslen ind. Så skal det nok finde sammen.

helt iorden  :P

det er også med største forsigtighed dette stunt plejer at blive brugt
har brugt det et par gange hvor det har været svært at holde gearkassen sammentidig med at man skal skubbe den ind på plads (reperation i indkørsel sen aften/nat)
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Mads-kaa

• Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #23 Dato: 20. Juni 2006 kl: 17:53:33 »
Da jeg nu alligevel lå på ryggen under vognen, tjeckede jeg lige gearkasse koden: Det er en AAR, og ifølge denne oversigt: http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
Er der tale om en gearkasse med 40% spær ligesom WBXMandens gamle gearkasse!!! Jeg synes også der kommer nogle mærkelige lyde når man kører rundt i et sving...

I am one happy Dude :D  :D  :D  :D

/Mads

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #24 Dato: 20. Juni 2006 kl: 17:59:35 »
Den er god nok - den er med spærre også ifølge min "onkel"

Øv, hvorfor finder jeg aldrig sådan en :cry:

Nå men tillykke med den!
Bedste hilsner

Jarl

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #25 Dato: 20. Juni 2006 kl: 18:00:47 »
Jeg synes også der kommer nogle mærkelige lyde når man kører rundt i et sving...

Det er fordi du skal bruge speciel olie... (sjovt nok anbefaler VW en olie fra Ford, Jeg vil dog kraftigt anbefale en 75W-90 til spær )
Skynd dig at få skiftet olien, inden spæret tager skade..

Du kan altid tjekke om er er spær på, ved at løfte den op i enden og drej det ene hjul rundt, så skal det andet dreje sanmme vej.

Tillykke, den bliver du RIGTIG glad for !!!  :wink:

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #26 Dato: 20. Juni 2006 kl: 18:03:36 »
Citat fra: "Jarl"

Øv, hvorfor finder jeg aldrig sådan en :cry:

Jeg har nok et til salg.. 3000 kr  :lol:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #27 Dato: 20. Juni 2006 kl: 18:09:47 »
Du skal slippe 0-tasten, når du er færdig med at skrive tallet - ellers laver den alt for mange nuller :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Mads-kaa

• Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #28 Dato: 20. Juni 2006 kl: 21:23:37 »
Rasmus jeg har slet ikke skiftet olie på gearkassen endnu, så jeg vil tro den køre med noget rigtigt, men det er jo aldrig til at vide, den er blevet serviceret hos VW :roll: Jeg vil straks nurse lidt om min nye kasse :lol:

Bilen har så vidt vides kørt fra Danmark til Norge, jeg tror efter fisk eller noget, der er også motorvarmer på motoren, så den er sikkert også langtidsholdbar!!!

/Mads

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #29 Dato: 21. Juni 2006 kl: 07:50:16 »
Rasmus jeg har slet ikke skiftet olie på gearkassen endnu, så jeg vil tro den køre med noget rigtigt, men det er jo aldrig til at vide, den er blevet serviceret hos VW :roll: Jeg vil straks nurse lidt om min nye kasse :lol:

Bilen har så vidt vides kørt fra Danmark til Norge, jeg tror efter fisk eller noget, der er også motorvarmer på motoren, så den er sikkert også langtidsholdbar!!!

/Mads

Hvis den laver lyde, er der stor sandsymlighed for det er den forkerte olie..  :roll: