Forfatter Emne: Ombygning til benz.-række4\'er  (Læst 6061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Sync

  • Gæst
Ombygning til benz.-række4\'er
« Svar #15 Dato: 04. Marts 2009 kl: 09:53:30 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg er lidt grebet af det. Ikke, at jeg kunne finde på det - no way! Heller ikke, at jeg mener, at lyden bare kan nå en *BX'er til sokkeholderne.

Men jeg har fået lukket et hul. Det hul, der opstår, når et menneske spørger: "Hvilken T3'er skal jeg have. Jeg vil gerne køre problemfrit, jeg er ikke til sårbare dieselmaskiner og WBX er for sært til mig. Jeg skal bare have god plads og driftsikkerhed."

Løsningen hedder 2E. Voldsom power 85 kw,. Bedre benzøkonomi end WBX. Billigere vægtafgift end diesel. Momentforløb, der skåner gearkassen. Meget forsigtig varmeudvikling sammenlignet med TD. Passer næsten plug'n'play på den dieselbil. Godkendelse til grøn plakette. Reservedele på ethvert gadehjørne.

Og ja - igen -> dybt ucharmerende, men skulle jeg køre til Nordkap med familien i et camper, så ville jeg nu lige kigge på den én gang til...

Se mere her:

http://2e-im.vw-bus.net/?cat=4


Spændende ....
Vil godt høre mere om fiduser og faldgruber i forbindelse med den ombygning til 2E'er
(æhh tysk phuha)

Morten

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Ombygning til benz.-række4\'er
« Svar #16 Dato: 22. September 2009 kl: 20:22:16 »
Jeg hiver lige denne gamle tråd op igen.
Nu hvor vi bliver smidt ud af byen, er den svære beslutning taget - vi skifter motor fra diesel til benzin. Men så melder der sig et par spørgsmål:

Så vidt jeg kan læse mig til er det plug'n play med en række4'er i en diesel, men hvad med godkendelse? Jeg tænker på en 1.8er, men det er jo mere end 20% forøgelse af den originale motor?

Og hvordan med afgift fra diesel til benzin?

Jeg har fundet en del om skift fra benz til diesel, men ikke omvendt...
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ombygning til benz.-række4\'er
« Svar #17 Dato: 22. September 2009 kl: 20:35:00 »
Der er tre forhold i spil:

1) Synshallen skal godkende den tekniske ombygning. Du bygger en bil, der aldrig har været typegodkendt, så i princippet kan synsmanden forlange kilometervis af dokumentation om ombygningens egnethed. Den dokumentation kan du aldrig skaffe. Men det var "i princippet". I virkelighedens verden er det næppe et problem - andre har gjort det før dig, og det bliver vist accepteret uden problemer.

2) Hvis du overskrider den nuværende effekt mere end 20%, så falder der fornyet registreringsafgift. Piv eller syng - hyl og skrig - spørg fra Herodes til Pilatus - du får aldrig nogen til at sige andet. Hvis din nuværende motor er en JX'er, så hedder regnestykket 70 hk + 20% = 84 hk. Men der er jo masser af motorer i VW/Audis program, der ikke overskrider dette tal, og nogen kunne sikkert også finde på at sige, at du bare kunne navngive motoren, så pengene passer, men det ville jo være at opfordre til ulovligheder, så det vil jeg stærkt tage afstand fra.

3) Hvis du konverterer, så skal du jo have det hele med - altså også den fulde miljøgodkendelse. Benz. biler uden kat er lige så uønskede som diesel uden filter - altså skal du være opmærksom på, at få et samlet set-up, der kan opfylde kravene.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Ombygning til benz.-række4\'er
« Svar #18 Dato: 22. September 2009 kl: 21:58:36 »
Tak for et oplysende svar som altid!

Så prøver vi med en AAM eller ANN. Eller hvad vi nu kan finde... :wink:
VH
Morten
61 78 74 02