Forfatter Emne: Tysk JX-død  (Læst 3060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Dato: 24. Februar 2009 kl: 23:08:14 »
Egen fiasko er lidt nemmere at bære, når andre følger trop...:wink:

Dialog fra vores tyske søsterforum das VW Bus Forum:

(Min oversættelse)

Motorskade - diagnosehjælp

"Hej

Jeg har en motorskade på en JX - helt original. Da jeg havde taget topstykket af viste skadesbilledet sig: Stemplet havde lavet rivninger i den fjerde cylinder - kun øverste del, men temmeligt heftigt. Kompressionen androg 8 bar - de andre 32-34 bar. Topstykket ser godt ud - uden skader. Motoren har kørt 70.000 km siden hovedrenovering. Hvad har have foranlediget disse skader? Helt enkelt overophedning? Eller defekt i oliesprøjtet under stemplet? Eller er det en standardskade på JX?

Grüss XX"

Jeg nænner simpelthen ikke at skrive et svar til ham...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Tysk JX-død
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2009 kl: 23:19:03 »
Du kunne eventuelt foreslå ham at skifte til Benzin drift på 4'eren???

/Mads

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Svar #2 Dato: 24. Februar 2009 kl: 23:19:57 »
Harro melder tilbage ... og oev dig i sproget ...

Schmierfilmriss durch Überhitzung. der 4. Zylinder beim Turbodiesel ist sowieso schon der problematischste in Bezug auf Temperatur (Strahlungswärme vom Turbolader) und wenn dann noch schlechtes Öl oder eine fehlende Ölsprühdüse dazu kommen, dann ist es ganz schnell vorbei. 70.000 km ist allerdings sehr gering, selbst für einen Turbodiesel, so das ich eine andere Ursache als reine Überhitzung vermute, also fehlende Kolbenkühldüse oder an der Düse fehlt das gebogene Röhrchen, zu heiss gefahren, oft heiss abgestellt etc .
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Svar #3 Dato: 24. Februar 2009 kl: 23:31:36 »
Genau. Und was Harro schreibt ist die Wahrheit: Zyl. 4 ist oft von Überhitzung - sogar auch bei "Opa-Fahrweise" - getötet. Eine Kombination von Strahlungswärme, fehlende Wasserfluss, und ein - meiner Meinung nach - fehlkonstruiert Abgaskrümmer sind die Ursachen. Es lebe das sauger  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Tysk JX-død
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2009 kl: 05:43:59 »
Noget med overophedning af cylinder 4 og Jarl er enig så nu må han trækkes med en Sauger  :lol:  :lol:  :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Svar #5 Dato: 25. Februar 2009 kl: 07:20:27 »
Omvendt Bo. Sauger trækker og trækker, den kan endda selv trække vejret.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Svar #6 Dato: 25. Februar 2009 kl: 07:52:54 »
Årsagen til problemet er simpelt. I 1980-1982 var VW næsten fallit, de havde ingen penge til at konstruere nogen nye motorer til den nyoplagte T3 i 1979. De pralede nok med Diesel og TD, det var dog kun implementere nødløsninger af den gode gamle Golf 1 og 2 motor, denne motor var og er overbyrdet med bussens 1,6 tons.

Såfremt i husker, så var den kendte 1,6 TD i Golf 2eren noget af det bedste de lavede i sin tid (4,5 liter Diesel på 100 km ca. 20 KM pr. liter). Dengang vejede en Golf2 ikke mere end 1.050 kg - i dag vejer den 1,5 tons og den sluger igen 6-8 liter Diesel ... Miljøknowhow ????

Ja det er årsagen til JX problemet og varmen, de var næsten PLEITE dengang.

Idag ejes VW af Porsche ... sådan ændrer tiden sig. Til gengæld gider jeg ikke betale 50-70.000 euro for en T5 multivan ... no thanks. Problemer havde de også med tandremmen på deres Diesel i den nyudviklede T4 dengang ... no money til udviklingen... mange omtalte detaljer i forskellige websider.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tysk JX-død
« Svar #7 Dato: 25. Februar 2009 kl: 07:58:41 »
er der nogle hurtige forslag, som i kan foreslå, så man kan "forebygge" at det IKKE sker - og nej ikke ombygge til suger..... :D

>Bedre olie
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Svar #8 Dato: 25. Februar 2009 kl: 09:04:54 »
Montere LLK (Ladelufkuehler)
Justere dysserne til perfektion ("nachpissen" skal forhindres)
- kaldes nok ettertisse på dansk, det er mere den situationm, at dyssen ikke efterdysser -nachpissen er tysk schrauberlatein- i processen - eller hva kaldes det ... slid?
- Frisk olie alle 7.500 KM
- Optimering af ESP og ventiler alle 30.000 KM

Give turboen tid til nedkøling efter lang fart ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Tysk JX-død
« Svar #9 Dato: 25. Februar 2009 kl: 15:48:10 »
:?  :?

Kan vi ikke bare gøre som jarl.

De første 80 tusinde km bliver den slet ikke slidt, det er først fra 80 til 100 km det går galt. ( Ja Og så undgå norge)


Man skal vel bare køre ordentligt, det er jo ikke nogen raservogn.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!