Forfatter Emne: udskiftning/fastholdelse af bolt på krumtappens remhjul aaz  (Læst 1415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

larsen

• Gæst
udskiftning/fastholdelse af bolt på krumtappens remhjul aaz
« Dato: 26. Februar 2009 kl: 19:49:51 »
hej alle, skal til at skifte tandrem på min aaz motor inden montering i bussen. aaz er jo kendt for at kan smide remhjulet på krumtappen. så hvad gør jeg for at fastholde dette på sin plads, har hørt noget om 12.9 bolte og locktite. hvor køber jeg disse bolte og er der andre af remhjulene på motoren som har samme svaghed ?
mvh larsen

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
udskiftning/fastholdelse af bolt på krumtappens remhjul aaz
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2009 kl: 22:14:52 »
Der er ikke andre af boltene, der lider af samme svaghed.

Enhver cylinderservice har bolten, der ganske rigtigt skal være i 12.9-kvalitet.
Hovwdiaudi har den også i perioder - eller er der et kæmpe marked på ebay.de

Bolten skal spændes 90 nm + 90 grader og skal have Locktite

Vær meget omhyggelig med at undersøge krumtapenden - sternfladen. Den skal være HELT lige og uden riller/skævhed. der findes en særlig fræser til at rette den, hvis der er problemer.

Det er en udfordring at fastholde krumtappen ved det høje moment. Du må endelig ikke bruge gearkassen som modhold - den kvaser du. Jeg har selv fremstillet et værktøj, bestående af et gammelt kileremshjul, hvor jeg tangentialt har svejset et 2 m rør på. Hvis du ikke har adgang til at fremstille noget lignende, så kan det være nødvendigt at tage bundkarret af og lægge et modhold i klemme ved krumtappens kontravægte. Du kan se på min hjemmeside, hvordan.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!