Forfatter Emne: Skift af pakdåse samt pilotleje  (Læst 6059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #15 Dato: 20. Januar 2008 kl: 17:35:56 »
Ja ja, gammel tråd, men -

Forstår jeg det ret at justering af ventiler kan ske med topstykket monteret på motoren??

I så fald kunne det da være jeg skulle sætte mig ind i at måle ventilspillet og evt. få justeret mine :D
Det har holdt mig tilbage at jeg troede at jeg skulle have toppen pillet at for at kunne klare opgaven...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #16 Dato: 20. Januar 2008 kl: 17:59:47 »
Ja til det hele.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #17 Dato: 20. Januar 2008 kl: 18:11:10 »
Jow, det var da rart :)

Har du en af dine berømte noveller om hvordan man måler spillet på ventilerne samt hvordan man justerer dem??
Eller har du et link til en side der beskriver det??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #18 Dato: 19. Maj 2008 kl: 21:00:29 »
God tråd om ventiler.

Pakdåsen og Pilotlejet blev hurtigt forladt.  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #19 Dato: 19. Maj 2008 kl: 21:26:53 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "BlackChart"
Jow, det var da rart :)

Har du en af dine berømte noveller om hvordan man måler spillet på ventilerne samt hvordan man justerer dem??
Eller har du et link til en side der beskriver det??

Der står noget om det her:
http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Ventil_justering
Prøv at se hvem der oprettede artiklen,
baseret på Jarls indlæg i forum.  :wink:


Prøv du at se overskriften på tråden.  :wink:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #20 Dato: 20. Maj 2008 kl: 09:19:06 »
Udskiftning af pilotlejer:
Prøv med en såkaldt "Fettpresse" fra smøringen til landbrugsmaskiner!
Fedtet presses ind bagom lejeret. Så slår man forsigtigt med en dorn (der lige har den rigtige diameter til at fedtet ikke kommer ud mere bag omkring lejeret) og svups er lejeret faldet med hjælp af trykket af hammerslag - men vær forsigtig!!!!

Teknisk genialt ... den gik bare ikke på min gamle Bluestar JX, da lejeret var for fast. Jeg slog det i stykker (forsigtigt) med skrueskræk og hammer og pillede det ud med meget forsigtige stød af skrab.

Hva er pakdåse for noget??? (Dichtungsdose? kender jeg ikke)

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #21 Dato: 20. Maj 2008 kl: 12:11:58 »
Minisliber hvis andet ikke virker. Både Morten og jeg fik vores 'lejer' ud på den måde. 'Lejer' fordi man ikke kunne se det nogensinde havde været et leje...
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #22 Dato: 20. Maj 2008 kl: 13:54:23 »
Da jeg er på job nu (pause) kan jeg desværre ikke tage billeder af min lille pilotlejeudtrækker, men jeg kan beskrive den og tage billeder senere.

En møtrik der passer i en vist nok 13 nøgle slibes flad på to sider over for hinanden, nok til at møtrikken kan komme ind i lejet. Med en lille skruetrækker pilles rullerne ud af lejet og møtrikken føres ind og rejses på højkant. Herefter skrues en maskinskrue på ca 50 mm længde ind i møtrikken. Møtrikken vil spænde mod forreste lejerullekant og trække lejet ud efterhånden som skruen strammes.

Det er jo så levende beskrevet så en indre film burde køre for selv KH Salvesens øjne der altid vil se billeder :D  :D  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #23 Dato: 22. Maj 2008 kl: 13:35:32 »
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #24 Dato: 22. Maj 2008 kl: 16:17:12 »
nøøøø ...
skal man ikke ...
Hvor ofte skifter man koblingen?
special forces training med hammer, mac gyver kniv og alt andet grej skal trænes ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Skift af pakdåse samt pilotleje
« Svar #25 Dato: 22. Maj 2008 kl: 16:32:30 »
han har næsten alt det originale VW værktøj. Jeg kunne hurtigt bruge 10K hos ham........hvis man lige havde dem.....
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.