Forfatter Emne: Kompressionstest  (Læst 2348 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

pawel

  • Gæst
Kompressionstest
« Dato: 15. Maj 2009 kl: 15:44:41 »
Når man udfører en kompressionstest med en trykmåler skruet ned i dyssehullet, så kan man osse prøve at fylde en lille mængde motorolie i forkammeret. Det skal så kunne give et hint om der er et problem i blokken eller i toppen.. Men hvordan?? Hvad skal barene hvis toppen er defekt? Hvad gør barene hvis toppen er ok?? :?:

pawel

  • Gæst
Kompressionstest
« Svar #1 Dato: 08. Marts 2010 kl: 11:40:54 »
Er der nogen som ved noget om kompressionstest?

Der er to fremgangsmåder:

1 Test uden motorolie i forkammeret. Dvs skrue en dyse ud ad gangen, skrue testeren ned i dysehullet, tage ledningen af magnetventilen og tørne motoren indtil makstrykket opnåes (...og krydse fingre for at den kommer over de tredive bar!..)  

2 Hvis tallet for en eller flere af cylinderne ser mistænkeligt ud (læs "meget lavt") så skulle man udføre testen igen for den/de cylindere, men nu blot med tilsætningen af motorolie ned i forkammeret (husker ikke hvor mange ml. men det er vist blot en meget lille mængde) Så vil barene enten være de samme eller stige voldsomt. Deraf skulle man kunne udlede om fejlen skal findes i blokken eller i topstykket.. Nr to kaldes en "våd kompressionstest".

Er der nogen som kan bekræfte dette? Og oplyse om hvordan man så tolker tallene hvis de evt er meget højere ved en våd test ifht den almindelige test uden olie.. :roll:

Crapz

  • Gæst
Kompressionstest
« Svar #2 Dato: 08. Marts 2010 kl: 11:47:35 »
man kan også lade den stå med tryk på et par. sek for at se om den falder i tryk...

men ellers lyder din plan fin :D synes jeg ...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kompressionstest
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2010 kl: 12:11:34 »
Motorolie tætner mellem stempel og cylinder, men tætner ikke ventilerne. Derfor bruger man det, når man vil tjekke, hvad det er, der er galt. I dit tilfælde er jeg ikke bekymret for cylindre/stempler. Det er det sidste, der tager skade i dit scenarie, og når lejerne trods alt ikke er værre, så er der meget lille sandsynlighed for skader længere oppe. Bemærk i øvrigt, at kompressionstest kun kan tages troværdigt på en varm og velsmurt motor.
Det der med at lade trykket stå er problematisk, for derved får du kun tjekket et øjebliksbillede af cylinderenes tilstand netop på det sted, hvor stemplet står. 2 mm længere oppe kan den være revet og flosset, men det får du ingen indikation på.
Altså vil du lave en troværdig test, så hedder der samle, starte varme op og teste. Resultatat afhænger af testeren, men bruger du en tester med samme værdier som VW's, så skal den helst ligge over 30 bar, og balancen mellem de 4 cylindre er helt afgørende. Trykforskel på mere end 5 bar er kritisk. En motor, der ligger jævnt på 28 bar er bedre end en motor, der svinger mellem 28 og 36 bar.
Dog skal det pointeres, at en motor godt kan have en "naturlig" ubalance. Hvis et stempel har en tydeligt større overstand end de øvrige, vil det selvf. komprimere hårdere, men det tjekkede du naturligvis, da du lagde den i, så du nu kan forudsige, hvilken cylinder, der vil vise højest kompression, right;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!