Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 161010 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #120 Dato: 05. November 2009 kl: 09:33:23 »
Burde den have fået flydende pakning på flanchen?! Den har ikke fået det i hvert fald...

Og nej, nu er det sq snart ikke sjovt at skrue i den motor mere! Nu vil jeg gerne bare køre en masse kilometer uden at lortet går ned hele tiden...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Crapz

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #121 Dato: 05. November 2009 kl: 09:50:24 »
suk kender det kun for godt champ ..........

du kan jo se hvor træt jeg er blevet af det så træt at vi køre i ris koger !

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #122 Dato: 05. November 2009 kl: 10:00:07 »
Øhm...Hvor mange Nm er det lige de 2 bolte til mellemaksel flanchen skal spændes med??
Har jeg glemt at spænde dem??
Har jeg glemt at spænde andet??

Kunne tage boltene med fingrene!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #123 Dato: 05. November 2009 kl: 10:15:37 »
Citat fra: "BlackChart"
Øhm...Hvor mange Nm er det lige de 2 bolte til mellemaksel flanchen skal spændes med??
Har jeg glemt at spænde dem??
Har jeg glemt at spænde andet??

Kunne tage boltene med fingrene!


Så er det godt det ikke er en 747, som er på vej over atlanten....... :?

Jeg ville nok lige gå alt igennem, især de ting som har at gæøre med tandremstrækket........... :?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #124 Dato: 05. November 2009 kl: 10:20:37 »
Havde skam tænkt mig at tage et tjek på ALT hvad jeg kan komme til når den bliver samlet, uden at skulle splitte hele motoren ad...

Men jeg kan sq ikke finde nogen tal for den flanche, gad vide om det er det der er gået galt den gang, at jeg ikke har kunne finde tal på det og så har jeg glemt alt om at jeg ikke har fået spændt den?!

Hvis ikke jeg kan finde noget må den få lidt jysk moment...

Grunden til at den lækkede var at den O-ring der sidder på flanchen slet ikke rørte ved blokken mere...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #125 Dato: 05. November 2009 kl: 10:23:56 »
25 nm (som alle andre M8-bolte i støbegods, sagde den lille klugscheisser... ;-)) Der er faktsik en logisk sammenhæng mellem gevind Ø og moment: M6 - i intervallet 5-10nm, M8 typisk 25 nm, men 10.9 kvalitet kan klare op til 45 nm (motorophæng) M10 typisk 70 nm, M12 op til 140 nm. Undtaget herfra er specialbolte - plejlbolte, krumtappens centerbolt topbolte etc. Desuden fradrages som regel 20 % i lette metaller (alu) - eksempelvis skal M8'erne i knastens overfald kun spændes 20 nm, men er der tale om støttebolte med langt gevind (eksempelvis til udstødningsmanifolden) så kan der tillægges 20 %. Enkelt ikke? ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #126 Dato: 05. November 2009 kl: 10:26:03 »
Ja, det var de i hvert fald ikke spændt med...

Tror jeg at jeg vil gå ud og gøre når kaffekoppen er tom, og så krydse hvad krydses kan for at det bare var det der var fejlen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #127 Dato: 05. November 2009 kl: 10:58:32 »
Kanon generel oversigt over momenter Jarl, det er skønt at sidde og blive klogere med en kop formiddagskaffe i hånden.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #128 Dato: 05. November 2009 kl: 15:29:47 »
Så er ungerne hentet og det ser ikke umiddelbart ud til at der er kommet mere olie ud ved den lejlighed...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.007
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #129 Dato: 05. November 2009 kl: 16:27:35 »
Det kan være den lige skulle markere sig.  :)

Den gang jeg skiftede motor, havde jeg en uro hele natten, følte at der var et eller andet jeg havde glemt.   så jeg gik det hele igennem, OG bolten der holder mellemaksel hjulet, havde jeg ikke spændt.   Godt  jeg ikke fik startet op.    :o

Fremover er jeg meget påpasselig med at fingerspænde, hvis jeg ikke kan spænde til færdigt moment  samtidig.  

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #130 Dato: 05. November 2009 kl: 17:49:51 »
En længere tur er nu overstået (15-20 km)...
Der er ingen nye dråber at spotte, omend jeg nok skal overveje en ny bundkarpakning når der skal skiftes olie (den er ikke 100% tæt og savler en ganske lille smule)

Tilgengæld har den haft en tikkende lyd siden jeg rodede med den i formiddag, den blev lidt kraftigere på vej mod Skanderborg, men efter en rundtur omkring hestene på vej hjem er den tikken nu næsten væk...

I mine øre kunne det godt lyde lidt ala ventilklapren...Kanske jeg ikke har kunne høre det tidligere da jeg har kørt med klapremaskine på (underkøringsværn den klaprede imod lydpotten)...
Det var ikke en skarp metallisk lyd der var, derfor er min mistanke lidt på ventilerne...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #131 Dato: 05. November 2009 kl: 18:28:14 »
Og så glemte jeg lige at tilføje at jeg ikke er overvældet over effekten i en 1Y, måske mine forventninger var skruet lidt for højt op?!
Den trækker nok ca. så godt som min gamle JX'er, men så heller ikke mere...
Det går stadig langsomt op af bakkerne...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ibber

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #132 Dato: 05. November 2009 kl: 18:59:54 »
måske du skal ofre en finjustering af en aut mekker , det gjorde jeg med min AZZ'er
og det kunne seriøst mærkes , både på optræk , blød motorgang og økonomi ..
du burde da kunne mærke forskellen - har haft en bekendt ude at køre i min som selv har en
JX med kun 18000 på klokken , og han kører med org dækmontering og jeg kører jo 17'ner med
høje dæk , og der var det henaf det samme , men bytter vi hjul vil der da helt sikkert være stor forskel.

og så meget forskel er der vel heller ikke på en Y1 og en AAZ uden IC på. sålænge det er en frisk motor ? men du ka da få en lille tur på lørdag hvis det er. jeg kan heller ikke forstå når nogen siger
den skal kunne knuse min gearkasse mere end den allerede er ;0)

på motorkodetabellen er der jo kun 5 kw på de to motorerer.

og en Y1 uden T og en JX med T har jo præcis det samme , så er
der da ikke noget at sige til du ikke kan mærke forskellen eller ?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #133 Dato: 05. November 2009 kl: 19:41:41 »
Kunne da godt være man skulle aftale tid hos doktor Jarl en dag man skal den vej ;)

Men jo tak, vil da mægtigt gerne prøve en AAZ, så har jeg da lidt sammenligning, ved dog godt at jeg taber et par hyppere på mine balloner samt at jeg har 4WD...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ibber

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #134 Dato: 05. November 2009 kl: 21:01:10 »
ja i forhold til min gør du nok , men i forhold til din egen bil inden konveteringen burde det
jo da være det samme..