Forfatter Emne: JX sygdom  (Læst 3639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #15 Dato: 01. August 2009 kl: 11:46:19 »
Eller lægge en 1Y eller AAZ i med det samme? De fåes i hobetal sammen med f.eks brugte Golf'er o.l.?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #16 Dato: 01. August 2009 kl: 11:57:40 »
En AAZ lød i starten som en rigtig god ide, dog ville jeg ikke skære hul i bagerste serviceklap pga. en  ESP på AAZen der mangler plads, det er derfor jeg forbliver ved min kære sensible JXer ... AAZern har 20 mm mere i højden, det bliver jo desværre for trangt med pladsen i en LLE JX fra 1992 ... Først var der tale om en JX ESP på en AAZ, men der mangler plads.

Der er mange AAZer på markedet pga. Abwrackpræmie ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #17 Dato: 01. August 2009 kl: 12:58:48 »
Citat fra: "Jens Flensborg"


Der er mange AAZer på markedet pga. Abwrackpræmie ...

Jens


hvad pris leje ligger de i.....     var det ikke noget med at være formidler af dem.

De første 10 tror jeg sagtens du kan afsætte.

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #18 Dato: 01. August 2009 kl: 13:06:12 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Så mangler vi en kort snak om tanden på krumtappen, når den er slået ud eller slidt pga. et boltproblen, så skal man næsten skifte krumtappen? Sådan var det hos min gamle Bluestar JX ... En omgang med filen på tanden hjalp kun et par tusind KM, den var total færdig efter kort tid (motorskade uden kompression).

Krumtappen koster ingen herregård og den fitter også fra en 1,6D eller Golf II TD?

Jens


Ja, krumtappen koster ingen penge på det brugte marked, men det er jo et temmelig stort arbejde at skifte den.

Derfor vil mange gå langt for at reparere den eksisterende. Hvis udsparringen er helt ødelagt, så er proceduren at svejse nyt materiale på, fræse en ny udsparring og derefter fræse sternfladen. I milde tilfælde kan det være tilstrækkeligt at fræse sternfladen, men den skal være HELT plan. Der findes et fræsesæt her:

http://www.dieselkontor.de/product_info.php?cPath=33_113&products_id=501
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #19 Dato: 01. August 2009 kl: 22:14:40 »
AAZ og 1Y tror jeg at Mølle & Hasse kan være meget leveringsdygtige i til konkurrencedygtige priser - men prøv at send en PM til Hasse og spørg til dagspriserne.

Jeg hører at i Sverige renoverer de ikke på en JX, de smider bare en 1Y eller AAZ i istedetfor - det er langt billigere og sjovere
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

pawel

  • Gæst
JX sygdom
« Svar #20 Dato: 01. August 2009 kl: 22:35:18 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
En AAZ lød i starten som en rigtig god ide, dog ville jeg ikke skære hul i bagerste serviceklap pga. en  ESP på AAZen der mangler plads, det er derfor jeg forbliver ved min kære sensible JXer ... AAZern har 20 mm mere i højden, det bliver jo desværre for trangt med pladsen i en LLE JX fra 1992 ... Først var der tale om en JX ESP på en AAZ, men der mangler plads.

Der er mange AAZer på markedet pga. Abwrackpræmie ...

Jens


Hvad menes der her med forkortelsen ESP?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #21 Dato: 01. August 2009 kl: 22:35:57 »
Dieselpumpe...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #22 Dato: 01. August 2009 kl: 22:44:28 »
Nemlig.

EinSpritzPumpe og så er der alle de beslægtede :

ESL: EinSpritzLeitung

ESD: EinSpritzDüse

DÖD: DüseÖffningsDrück

ZK: ZylinderKopf

ZKD: ZylinderKopfDichtung

NW: NockenWelle

EV: EinlassVentil

AV: AbgasVentil

KW: KurbelWelle

ZW: ZwischenWelle

LiMa: LichtMaschine

WaPu: WasserPumpe

VA: VorderAchs

HA: HinterAchs

KS: KlugScheisser... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
JX sygdom
« Svar #23 Dato: 01. August 2009 kl: 22:49:07 »
Aber doch! :oops:

Men der er vel plads til en intakt motorklap med en jx-esp på en aaz? Troede jeg..

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #24 Dato: 01. August 2009 kl: 22:59:36 »
Men hov, Jarl har da ikke skåret hul i sin motorrumsklao - hvordan har du lavet det Jarl?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #25 Dato: 01. August 2009 kl: 23:11:10 »
Jarl kører med sauger pumpe...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #26 Dato: 01. August 2009 kl: 23:12:51 »
Nej, men jeg er jo også lykkelig fri for LDA, da jeg ikke har varmeblæser i indsugningen... ;-)

Men selvom jeg havde, så kan den sagtens være der. JX-LDA'en er i sagens natur intet problem, og har man en AAZ-LDA, så stiller man bare pumpehjulet på dieselpumpen en tand tidligere på tandremmen - så skal pumpen nemlig lægges helt ind til topstykket for at få korrekt justering, og den dermed ændrede vinkel gør, at LDA'en ikke stikker så højt op, og så er der tilstrækkelig plads uden grimme huller i motorrumsdækslet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #27 Dato: 01. August 2009 kl: 23:14:29 »
Se, det var sq et godt tip, Jarl ;) Min AAZ pumpe er jo som bekendt med LDA og har gået og luret lidt på hvordan jeg fik plads til den uden at lave huller :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #28 Dato: 02. August 2009 kl: 13:16:18 »
AAZ fåes på ebay til mellem 400 og 600 euro. I reglen er de fra VW, Audi eller Seatbiler og er kørt mellem 80.000 og 160.000 KM og sælges uden garanti.

AAZ med helt speciel LDA fidus i min LLE er måske en ide, men jeg skal først bliver bedre til at begribe detaljerne i ombygningsspeciale med specialvnkler og andet tidspunkt og lignende.
Jens.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #29 Dato: 03. August 2009 kl: 09:09:50 »
Kommer lige i tanker om, at min LLE jo er sænket med 30 mm ... Alle starmodeller og LLE har fået sænket karrossen med 30 mm, betyder det ikke, at der mangler 30 mmm ekstra i mototrummet oven i de 20 mm ekstra i længden til en AAZ???

En JX ESP passer alligevel ikke på en AAZ under serviceklappen uden at skære huller i den?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963