Forfatter Emne: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug  (Læst 41510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crapz

• Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #75 Dato: 27. August 2009 kl: 08:11:09 »
310,- kr. pr. stk.

ingen told men eller ville det have været ca. 3% i told og + moms ca. 399,125

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #76 Dato: 27. August 2009 kl: 08:32:05 »
Rooolig nu. Told og moms kan godt komme et par uger efter, det afhænger af hvilket firma der har leveret. De opkræver så også lige et gebyr på 100 Kr for at toldbehandle det for dig. Altså både stikker og gebyrgrib i et selskab.

VH Kurt
Kurt - 25115788

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
« Svar #77 Dato: 27. August 2009 kl: 09:56:14 »
Har du tjekket om de 2 lange ventiler kan skrues helt ned i de sorte adapterdysser så de flugter med bunden Crapz, lidt uheldigt hvis de stopper 30 mm fra bunden, det giver over 20 % fejlvisning hvis du lægger det ekstra volumen i dysen til forkammeret,  gør en del forskel på hvad du får i resultat når du roterer motoren..... !  fa..... ellers en god pris !
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Crapz

• Gæst
« Svar #78 Dato: 27. August 2009 kl: 10:11:44 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Rooolig nu. Told og moms kan godt komme et par uger efter, det afhænger af hvilket firma der har leveret. De opkræver så også lige et gebyr på 100 Kr for at toldbehandle det for dig. Altså både stikker og gebyrgrib i et selskab.

VH Kurt

uuuh ja der er dejligt :D

Crapz

• Gæst
« Svar #79 Dato: 27. August 2009 kl: 10:14:17 »
Citat fra: "Rollenlager"
Har du tjekket om de 2 lange ventiler kan skrues helt ned i de sorte adapterdysser så de flugter med bunden Crapz, lidt uheldigt hvis de stopper 30 mm fra bunden, det giver over 20 % fejlvisning hvis du lægger det ekstra volumen i dysen til forkammeret,  gør en del forskel på hvad du får i resultat når du roterer motoren..... !  fa..... ellers en god pris !

Har ikke haft det sat i endnu det bliver nok først i aften eller weekenden ;)

skal nok tage billeder osv :D

Crapz

• Gæst
« Svar #80 Dato: 30. August 2009 kl: 21:13:10 »
så fik jeg lavet en kompressions test de ligger på 26,25,25,26 det er sådan og test dysen fylder ikke kammet helt så går ud fra der skal ligges lidt til min de ligger jo ellers fint :D

jeg fik samlet min en turbo, tak til potte forlevering af reservedele....

jeg er meget sikker på det må være de pakninger "paraply" som er hårde, så må have købt mit et sæt også få dem skiftet :D

Crapz

• Gæst
« Svar #81 Dato: 30. August 2009 kl: 21:22:14 »
tror de har midestet den blød hed af at står klemt i 1 år

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #82 Dato: 30. August 2009 kl: 21:28:53 »
Vil det sige bussen kører igen.  :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #83 Dato: 30. August 2009 kl: 22:11:11 »
Kompressionen ligger fint jævnt. Det absolutte niveau kan jeg jo ikke rigtigt vide noget om, da jeg ikke kender kompressionstesteren, men det ville være sært om alle 4 var dårlige på én gang.

Nu er det på tide at få nogle observationer på banen. Jeg vil gerne vide, om den ryger synligt blåt, og om der er særlige situationer, hvor den blå røg er meget udtalt. Samtidig mangler jeg endnu en be- eller afkræftelse af, om returrøret fra turboen har original diameter hele vejen.

Nu tager jeg lige et vovet sats: Jeg tror ikke på paraplyerne. De bliver stive og utætte på en 15 år gammel motor, der har kørt på eddikesyre som smøremiddel. De bliver ikke stive på 2-3 år - med mindre de har været gloende varme. I den forbindelse kunne det være rart at få en udredning om den kroatiske varmkørsel. Hvor varm var den? Hvad skete der? Var det vand og olie på?

Så er der et par spørgsmål tilbage: Hvilken olie kører du på? Hvor stoppet er dit luftfilter? Får motoren TOTALT uhindret luft? Hvilket oliefilter har du på? Hvor gammelt er det? Under hvilke omstændigheder var motoren opmagasineret? Drypper motoren en eneste dråbe olie nogen steder? Er din udstødning frisk og med OK gennemstrømning?

Og inde i mit hoved tænker jeg: Hvis jeg havde dette problem, så ville jeg anse alle operationer for nytteløse indtil jeg havde prøvet et originalt turboreturrør.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
« Svar #84 Dato: 31. August 2009 kl: 01:55:56 »
Hej Crapz,

Bare til orientering, da jeg foretog kompressionsprøve med ventilen siddende ca 20 mm fra bunden, lige efter at have modtaget sættet, var kompressionen 24 bar plus minus 1bar og efter at have skåret gevindet op så ventilen flugtede med bunden var der 29 bar plus minus 1 bar så du kan helt klart lægge lidt til, alt efter hvor langt oppe ventilen sidder i "dyssen"

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Crapz

• Gæst
« Svar #85 Dato: 31. August 2009 kl: 10:23:53 »
Blåt rør:

Efter jeg har fået lavet en turbo med en wastegate som virker køre hun en raket! der kommer hvis rør når hun starter / er kold.
der kommer sort / blå sværdet at se forskel ud af sideruden ;), men når jeg trykker speederen i bund så ryger den lidt .....

kroatiske varmkørsel:

Da vi var på den tur var der olie på, og der var vand på.
da den blev varm stoppede vi bilen og vi kunne høre vandet kogte så vi ventede en time til hun var hold kom vand på og kunne se den manglede lidt så vi luftede hende ud det skete hmm 2-3 gange tror jeg kan ik huske det 100% , det her skete på vej op i bjergene !!!

efter vi fik vand på og luftet den rigtigt godt ud kørte vi hjem ca. 3500 uden de at vi puttede meget vand på tror det var gange da vi kom til Danmark hvor den var nede ved min. i vandbeholderen :D

Olie:
De første 5000k 5W/40 det var det som Jarl forslog mener jeg ?
eller 10w/40

luftfilter
Er skifter i starten da jeg begyndte at fejlsøge

der er ikke nogen snorkel på fra luftfilteret og ud, der har jeg sat en stiv hård slange på som ikke kan bleve suget flad.

Oliefilter:
Det er fra Thansen deres standart.... blevet skifret hmm 4 gange de sidste 1500 da jeg har prøver en masse med uden oliekøler så skiftede det når jeg nu hade det af :D

Opmagasineret:

Den har sat i bussen det første ½ år så pille jeg den ud så den var på en palle

Drypper:

den har dryppet fra oliefilter konsollen den er skiftet, den har dryppet fra oliepåfyldings rør'et den er skiftet .... ellers kan jeg ikke se nogen dryp mere...

Udstødning:

hmm der kommer masser af udstødnings gas ud ? ved ikke lige hvordan jeg skal teste det ?

tror jeg fik alle spørgsmål med ?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #86 Dato: 31. August 2009 kl: 10:44:35 »
Lav følgende test:

1) Ved varm motor - stil den 5 min i tomgang - stil dig bag ved bilen - få en hjælper til at give den frisk gas i 20-30 sek. - iagttag, om der kommer massiv blå røg.

2) Ved varm motor - få en hjælper til at køre bagved - kør hurtigt ned ad en bakke - slip speederen ved et på forhånd aftalt sted - bed hjælperen om at se, om der kommer tydelig blå røg ved speederskift.

Vær meget om hyggelig med at sondre mellem blå og sort røg. Det er to helt forskellige ting - blå røg ved varm motor = afbrændt motorolie / Sort røg ved varm motor = uforbrændt diesel. Fuck det sorte røg - det er bare et justeringsspørgsmål - vi interesserer os kun for den blå, og al røg ved kold motor er uinteressant - det har kun med gløderør og justering at gøre. BTW: Tag thansens oliefilter og smod det i den nærmeste mergelgrav - køb et ordentligt oliefilter - Fram/Man/KS/etc. Vedr. olie: Det er noget tyndt slim, du kører på. Tynd olie = højt olieforbrug og lavt olietryk i små overophedede turbomotorer. Find en mineralsk HD 15W40 - det er langt billigere, og dengang din motor blev konstrueret (i 1976 og med turbo i 1980) var der slet ikke noget, der hed letløbsolie/syntetisk olie.

Hvor meget olieforbrug på 1000 km snakker vi egentligt om? Hvordan er dit kørselsmønster - korte lange ture/ klampen i bund - morfar?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

• Gæst
« Svar #87 Dato: 31. August 2009 kl: 13:51:47 »
inden den store test i weekenden... 1L 100km så det er jo helt i hegnet !

jeg finder en til at lugtet / kigge hende i røven ;)

Crapz

• Gæst
« Svar #88 Dato: 03. September 2009 kl: 16:04:45 »
jeg hilste lige på Morten her sidste dag,

jeg kørte 60 km forbi ham og han har lige fortalt at den lugtede af brændt olie og røg ikke .....  andre test som skal udføres eller er der en diagnose ?

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #89 Dato: 03. September 2009 kl: 19:25:12 »
Ja, dit olieforbrug er da helt ekstremt. Brændt olie giver ganske rigtigt en blålig "tåge" og det stinker ad h...... til. Hvis du med driftvarm motor gasser jævnt op et par gange, og ret hurtigt løber om til bagdelen, vil du som regel både kunne se og lugte, hvis det er forbrændt motorolie.
Er det tilfældet, er det nok tid til, at overveje, om toppen skal af for en nærmere inspektion. Man kan godt skifte "olietyvene" med toppen på, hvis man har kompressoren og værktøjet til det, men "smutter" en ventil af den ene eller anden grund, er der ingen kære mor. Så skal hatten af, nye pakninger, strækbolte osv. osv. Så vælger du, at sætte tryk på, skal du ialtfald have et vågent øje på, at ingen "liiiige skal låne din luftslange". Og ellers kan jeg kun give Jarl ret: Oliefiltre og motorolie bør ALTID være det bedste af det bedste. T.Hansens filtre kan (måske ? ) bruges på Brians gejlede gamle Corolla, men bestemt ikke på noget man vil værne om.