Forfatter Emne: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug  (Læst 41573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

• Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #150 Dato: 22. September 2009 kl: 10:03:47 »
Jeg har både turbo uden slør og kompl. rep sæt til turbo.

Crapz

• Gæst
« Svar #151 Dato: 22. September 2009 kl: 10:08:15 »
ok vi må lige ringes ved mølle så vi kan afregne og finde en trubo løsning

Crapz

• Gæst
« Svar #152 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 19:58:36 »
den bruger stadig olie !

i dag tog jeg slangen af cylinderhatten og der var masser af tyk sort olie !!!

kunne stikke finger i cylinderhatten så var den smurt sort :(

så skyllede cylinderhatten igemmen med Diesel

klemte slange ned til den store slange sammen og satte en strips på.

så tog en slang på cylinderhatten til en flaske køret en tur.

det var ikke noget olie i flasken efter hmm 50 km

så hvad betyder det ?

kan cylinderhatten være kaput ?

suger turboen olien ud af den ?

Crapz

• Gæst
« Svar #153 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 20:04:24 »
når jeg skriver cylinderhatten mener jeg den hmm bøf som sidder oppe på ventil topdæksel :D

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #154 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 21:56:19 »
kan det være olie fra før motorudskiftningen.   den si der sidder i topdækslet, er den hel. den skal jo gøre at det meste olie skulle udfældes inden overtrykket ledes  til indsugningen.  
- Kan huske du for ikke så længe siden havde problemer med at luft indtaget blokerede, der har motoren jo suget lifligt luft gennem den slange.
 - der var din olie jo også meget tyk.   har du renset der efter du har skiftet olie.

Måske skal du prøve at læne dig tilbage og skrive alt op du har lavet på motoren, og hvad dine problemer er.(bare lige for at få overblik igen)

Hvis jeg tænker olie forbrug. uden at skele til dine problemer vil min tjekliste se nogenlunde sådan her ud.

1 Turbo
2 underkompression - Går gennem bøffen i top dækslet
3 Luftfilter
4 tætninger ved ventilerne. - Parablyer
5 udvendig udtætheder-retur fra turbo, pakninger om krumtap-mellemaksel-knastaksel

Håber det kan være til lidt nytte.
Hilsen Poul (der er vel ikke nogen der stjæler olien) :o
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Crapz

• Gæst
« Svar #155 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 22:12:50 »
de skal kunne stæjle olie i mes jeg køre så det hmm HÅBER jeg da ikke ;)

Trunde og jeg "vaskede" det filter i dækslet med bremse rens og diesel så tror ikke er er mere der .... men ja kunne jo rense slangen også :D og kigge på den si igen :(

men skulle en kompression test ikke vise om der er underkompression  ?

den lå jo på ca. 26 bar på alle 4 som jeg husker det .

kan jo godt lave en kompression test mere for at være sikker ???

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #156 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 22:35:34 »
hvor sikker er du på punkt 1 -- TURBO
Poul Ottesen

Crapz

• Gæst
« Svar #157 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 00:41:23 »
hmmm ja

har jo lånt en af mølle og den har ca. det samme olieforbrug som min "nye" som jeg levede af nogen af min og dine dele :D

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #158 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 07:52:54 »
Så er der et spørgsmål tilbage.   det er måske Jarl der kan svare på det........   er der noget med at der er nogle olie skrabere på stemplet. under stempelringene.  Kan de være færdige...

Poul
Poul Ottesen

Crapz

• Gæst
« Svar #159 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 09:27:00 »
men igen ville jeg ikke kunne se det med en kompression test ?

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #160 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 09:40:40 »
Citat fra: "Crapz"
men igen ville jeg ikke kunne se det med en kompression test ?

Ikke hvis det er de ringe der skal skrabe olien væk.

Du skriver jo også at der ikke kommer noget olie af betydning ud af ånde hulet i topdækslet.

Kan du huske om olie forbruget var det samme, da du kørte med den gamle motor.   + hvilke dele der blev flyttet over på den nuværende motor.

(undres stadig over problemet)
Poul
Poul Ottesen

Crapz

• Gæst
« Svar #161 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 09:44:54 »
Det var ikke det samme olieforbrug ved den gamle motor der var der "kun" underkompression så den pustede olie ved oliepinden....

aaah nu er jeg med Poot, tja det kan jo godt være... der var jo ikke til at se / føle spor efter honigen eller hvad det hedder

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #162 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 10:05:40 »
Tillad mig 2 minutters frækhed - og ja, jeg ved godt, at jeg er lidt ude med riven, men grundlæggende mener jeg det som hjælp:

Når man stiller en diagnose, så starter man med at konstatere symptomerne og dernæst afklare årsagskæderne - altså at svarene på spørgsmålet "Hvad kan foranledige disse symptomer og hvordan hænger denne teori sammen med, hvad jeg kender til bilens historie og enkeltkomponenternes tilstand?" Så kan man fastslå nogle sandsynlige scenarier - og væsentligst af alt - så kan man udelukke en helt masse andre.
Udelukkelsen er det vigtigste, for gør man ikke det, så kan man skifte alt i blinde. Udelukkelsen sker på det nævnte teoretiske grundlag, men skal understøttes af observationer i praksis.
Endvidere er det helt centralt, at basere sine diagnoser på sikker viden frem for løse antagelser. Sikker viden tilvejebringes ved at studere relevant faglitteratur og ved at gøre væsentlige iagttagelser i den praktiske verden.
Et sidste element er fingerspidsfornemmelse - den evne, man oparbejder gennem mange års praktisk arbejde med sagerne - den evne, der gør, at en rutineret dieselmekaniker kan stille dieselpumpen med øret, men han kan ikke nødvendigvis forklare, hvordan den skal lyde - han kan mærke det på mavefornemmelsen.

Før man går i gang med en fejlsøgning må man forsøge at samle så mange af de her nævnte kompetencer som muligt ellers ender det med at blive dyrt, for så kan man skifte alt mellem himmel og jord.

Lad os kigge på tingene:

Symptom: Massivt olieforbrug. Desværre ingen ordentlige observationer af, hvornår forbruget finder sted - jævnt/ved høje omdr./efter længere tomgang/kold-varm motor/påløb-medløb

Hvilke mulige årsagskæder er der så:

Kan der være turboen, der er skidt? Ja. Ved vi noget som helst om det? Nej, for vi har byttet en muligvis defekt turbo med en anden, som bvi ingen sikker viden har om. Må jeg erindre om, at en brugt turbo kan dø af at ligge 14 dage på en hylde.

Kan det være topstykket, der bruger olie? Nej, for nogen har fortalt, at topstykker slet ikke kan foranledige olieforbrug i den størrelsesorden. Har vi alligevel skiftet det? Ja.

Kan det være olieringene på stemplerne og/eller cylindrene, der er beskadigede efter varmkørsel? Ja. Har vi nogle observationer, der understøtter det? Nej, for da vi skiftede topstykket (som ikke kunne være skyld i problemet) og vi havde fri udsigt til cylindre og stempler, da tog vi ikke nogle mål, tests eller billeder af dem. Vi har en kompressionstest, der peger i retning af, at kompressionsringene burde være fine, men det giver os ikke sikker viden om olieringene, selv om der oftest er overensstemmelse.

Jeg ved godt, at dette her er uendeligt frækt, men mit bedste bud er at starte fejlsøgningen helt forfra, og så hele tiden søge at fremskaffe sikker viden. Myter, overleveringer, "gode historier" og værtshussnak er bestemt underholdende, men som diagnostiseringsgrundlag er det uanvendeligt.

Start med turboen. Køb en splinterny, eller lav en med et rep.kit. så du VED den er tæt. Monter med rør, der mindst har original diameter hele vejen (jeg tror ikke på det returrør, du har). Virker det ikke, så tag topstykket af igen og mål denne gang. Mål cylinderdiameter lige over og lige under øverste stempelrings vendepunkt Er hvad er målet? Tag bundkarret af og tag det fjerde stempel ud og mål stempelringsgabet for alle tre ringe.
Når disse ting er sket, så har vi sikker viden - indtil da er alt bare løse slag i bolledejen.

PS: Igen - undskyld min bramfrihed - men hvis bilen skal ud at køre igen, så tror jeg, at det er nødvendigt med lidt struktureret fejlsøgning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

• Gæst
« Svar #163 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 10:27:34 »
okay !

jeg skifter det rør i morgen !

hvis det ikke hjælper så laver jeg en turbo.

så tager vi den der fra !

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
« Svar #164 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 10:30:31 »
Stærkt Jarl, det er jo det vi allesammen lærer noget af :D

Hinze