Forfatter Emne: Har mistet tilliden til vore multivan.  (Læst 18568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #45 Dato: 04. September 2009 kl: 21:51:00 »
The Thing har da garanteret også noget liggende.

Mølle

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #46 Dato: 04. September 2009 kl: 22:14:06 »
Citat fra: "Hasse"
Om inte slagteren har kört iväg bilen så är det bara att ta den om du behöver men lämna gärna tändspolen den behöver kanske någon annan.


Ja.. Der står stadig noget svensk i indkørslen. Jeg har nok brug for et foto af dimsen.. Jeg har ikke så meget forstand på benzinmotorer... jeg smider gerne en stump i en prøvekuvert. (især når stumpen tilhører Hasse og han har givet lov)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #47 Dato: 09. September 2009 kl: 19:24:55 »
How goes med tilliden?

pho2graph

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #48 Dato: 10. September 2009 kl: 08:45:18 »
Hej igen.
Tja tjo, har faret rundt og arbejdet og har ikke haft så meget tid til at arbejde med bilen.(derfor er T3 og mig heller ikke altid kompatibelt) Den har stadig periodiske problemer med at starte. Jeg har i lang tid beklaget mig over at bilen vuggede frem og tilbage ved moderat kørsel, uden at nogen har hørt om det før, eller kender problemet. Nu er selve gearstangen også begyndt at stå og vugge kraftigt  frem og tilbage sammen med gearkassen når bilen skal trække, og det virker som om noget bryder sammen inden længe.
Og, så er der indenfor de sidste par uger kommet en skurrende lyd som om et leje er ved at gå...forhjul, gearkasse, transmission.
Prøver at indhente og få løst problemerne løbende som de opstår, men jeg er røget bagud af dansen og gået tør for penge. Har ofret snart 30.000 kr plus købs prisen, og det ser ud til at række som skrædder i helvede på denne bil. Den er stadig gennem rusten overalt og det hele bryder sammen stykke for stykke om ørene på mig.

Så, jeg ved ikke rigtig...Jeg har valgt at den ikke skal få mit humør med ned med nakken. Tro mig, 90% af de få der kunne ha fundet på at købe den bil, havde forlængst i frustration og vrede sat ild til den, eller kørt den i havnen en mørk nat. De sidste 9 % havde været mekanikere nok til at få den lavet så den kunne køre og stille og roligt sælge igen. Og så der der den sidste ene procent, bla. mig som ikke er klog nok, ikke har nok tid, forstand og tålmodighed nok, og som nu står tilbage med en rusten skrammelkasse og er gået fallit i nytteløse reparationer og mekaniker regninger.
Det samme skete med den sidste røde T3 diesel jeg havde. Der gik jeg (desværre) bare ikke tør for penge, blev ikke klog af skade og ville prøve igen.

Nu skal det ikke lyde som klage og klynke sang det hele. Det er helt og holdent min egen fejl :-)
Er bare lige inde i en fase hvor jeg ikke ved hvad pokker jeg skal stille op...

Kh, P

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #49 Dato: 11. September 2009 kl: 08:28:32 »
Citat fra: "pho2graph"
Den er stadig gennem rusten overalt og det hele bryder sammen stykke for stykke om ørene på mig.


Er det overfladerust eller gennemtæringer. Har vi egentlig set billeder af vognen?

Hinze

pho2graph

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #50 Dato: 14. September 2009 kl: 15:28:16 »
Hej igen.
Undskyld mine sene svar. Er lettere "arbejdsramt" i denne tid..:-)
Jeg vil lige skynde mig at sige, at der er ingen ynk fra min side, og jeg er superglad for den hjælp jeg kan hente hos jer. Og tusind tak for det :-)
Jeg ved godt T3 skulle være en dejlig robust og driftsikker bil. Jeg glæder mig VIRKELIG til jeg kan sige det om min. Må alt held snart smile lidt min vej...:-)

Hmm, hvor skal jeg starte.
1)
Bilen vugger frem og tilbage kan bedst beskrives med fornemmelsen, når man træder og slipper speederen hele tiden.(den gasser ikke op og ned)
F.eks kan jeg IKKE køre jævnt i 2 ell 3 gear 30-40 km/t uden at den begynder at hugge frem og tilbage, tilsidst må jeg koble ud ellers ryster det hele fra hinanden. Giver det mening ?
2)
Der er begyndt at komme en vedvarende lyd som stiger i takt med hastigheden, næsten samme lyd, som når man kører på de hvide punkterede striber ude i siden til højre på motorvejen.
Jeg kan ikke helt lokalisere lyden. Måske ude fra højre forhjul. Kan det være lyden af et leje der er brændt af? Eller noget andet...gearkasse, transmission?
3)
Den tomgangsregulator som jeg eftersøger er på foto her.
4)
Bilen bruger en del kølervæske. Skal ofte genfyldes. Kan ikke se eller høre nogen utætheder. Motoren virker som sådan ikke syg eller dårlig eller som en der skal ha meget væske(måske en del benzin, men det er jo en anden snak..:-) kører ca. 9 km/l blandet kørsel.
5)
Rust. Der er hul i de indvendige skærmkasser. Bagbroen er iflg Thing anløben. Der hvor sikkerhedsselerne er fastgjorte fandtes der også rust. Hele vejen rundt i alle samlinger er den anløben. Ved kørsel i regnvejr fosser det ind med vand ved passagers fødder.
6)
Kørelys er pludselig for nogen tid siden begyndt at virke som vinden blæser. Nogen gange, nogen gange ikke.
7) Begge nye batterier er afladte hvis jeg ikke kører et par dage. Forleden havde jeg glemt at slukke lyset(kørelyset virkede jo ikke)
Da jeg kom ud fra arbejde og skulle hjem var bilen tom for strøm. Ingen problem. Så har jeg jo lige det nye andet batteri. Startkabel på...ingen strøm på det heller.(ligesom forleden da Mads Kaa ville hjælpe mig, men nu har jeg altså 2 NYE batterier der ikke virker) Så er det man føler Fanden render en i røven for at gøre livet surt for en.
Og her er det så jeg syns problemerne begynder at hobe sig op.

Ergo, det altså er ikke nok for mig at få diverse værksteder til at skifte alt muligt ud, eller at jeg selv køber nye dele og sætter i.
Så tilspørger jeg, kan jeg få en af jer til at hjælpe mig? Blot kigge, lytte og sige om bilen er værd at ofre noget på, eller den skal slagtes (som det vist hedder) Mads nåede det ikke da vi løb tør for strøm. Men det kan da for pokker ikke ske to gange i træk...

Bedste hilsner,
Paul

Mads-kaa

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #51 Dato: 14. September 2009 kl: 15:56:11 »
Nu skal jeg ikke starte en religionskrig op, og jeg ved også at det ene batteri af nød blev købt hos thansen. Men jeg synes altså et mærke batteri er et bedre valg; Varta og hvad de ellers hedder. I øvrigt tror jeg du kunne have glæde af at få ryddet lidt op i dit el-net. Som udgangspunkt holder man normalt camping-el adskildt fra motor/bil-el; du skal have et seperat batteri til dit campinggear, som er adskildt fra det øvrige system og har seperat laderelæ.
Med hensyn til rust: Ja, din bil er rusten, men få den nu til at køre ordentlig før du begynder at tænke på det. vand ved passagerens fødder kunne meget vel være rust i forrude rammens nederste del.
Kørelys: uoriginalt kørelys bør fjernes i forbindelse med oprydning i ledningsnettet. Derefter kan du selv installere nyt uoriginalt kørelys, så er du sikker på det virker (hvis du gør det ordentlig).
Rumle lyden kunne godt være et hjulleje. Hvis det kommer fra forhjulene er det i hvert fald ikke fra gearkassen (som jo hedder transmission på engelsk (same same)).
Kølervæske forbrug kan være skide svært at finde. Jeg kunne tænke mig at man måske med trykluft kunne sætte tryk på systemet, og så måske finde lækagen. Med varm motor fordamper væsken det øjeblik det kommer ud af hullet. Hvis du kører med rød køler væske kan du kigge efter røde/hvide aflejringer ved samlinger i kølersystemet. blåkøler væske må give tilsvarende aflejringer bare i blå/hvid...
Rystelser ved opgasning tror jeg kan være mangel på benzin? Levere pumpen nok tryk? Er filteret nyt? Hvordan sprøjter dyserne?

Ja, det kan godt virke uoverskueligt at gå i gang med. Du kan selvfølgelig også vælge at betale dig fra det, men så smuldre de næste 30.000 hurtigt mellem fingrene på dig. Jeg synes du skal fokusere på et problem ad gangen, og så måske finde en alternativ transport over en periode, så du ikke er dagligt afhængig af bilen. Kast dig ud i det, så får du efterhånden som problemerne bliver løst de vildeste opture og mod på den næste opgave, men forvent at det tager noget tid at få bilen på benene igen.

/Mads

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #52 Dato: 14. September 2009 kl: 19:46:40 »
Det er godt nok en lang liste du nævner (ikke nødvendigvis længere end andres), men forstår godt frustrationen. Jeg tror du kommer til at gøre op med dig selv om du har tid til at have T3. Enig med Mads, een ting ad gangen. Du er nød til selv at have tid til og få "lært" lidt om teknikken i vognen. Hvis du har købt T3 for at holde den vedlige med værkstedsregninger, er det et dødfødt projekt (undskyld den direkte vending). Vognen har nået en alder, hvor der skal mekkes og det kan kun forsvares økonomisk med egen hænder. Hvis det er en nødvendighed at have daglig transport, giver det kun mening ved egen mekken. Jeg tror såmænd langtfra den er slagtemoden, men skal måske have en ejer med andre behov end dine.
(Lang smøre, giver det mening!)

Hinze

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #53 Dato: 14. September 2009 kl: 20:32:38 »
Jeg er helt enig med Mads og Hinze. Een ting ad gangen, og mon ikke motoren er det væsentligste udgangspunkt ? At den ikke tager gassen kan skyldes mange ting. Vand i benzinen, tilstoppet filter, dårlig indsprøjtning, fejltænding / svag gnist osv. osv.  Der må være nogen, der kan kaste et blik på mekanikken og få en ide om, hvad der er galt. Drikker den kølevæsken, eller smider den det ? Er det første tilfældet, har du måske et revnet topstykke (Gud forbyde det ) og det kan måske forklare den manglende vilje til normal kørsel. Det er fileme svært, at diagnosticere alene ud fra gætteri, men håber og tror på, at nogen kan knække nødden.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #54 Dato: 14. September 2009 kl: 20:37:22 »
man skal i bund og grund være en smule, ja der står en smule små tosset, for at holde liv i en gammel 23årig varebil...   det er vel grænsende til det fanatiske. og ja der kommer somtid noget der li kræver et kram og lidt nussen, men tro ikke at de modeller der er pæne og skinnende i lakken ikk kræver kærlighed. så om det er en gammel smadret murerbalje eller en fin lle så er de stadi 20 år gamle og ja de kræver Opmærksomhed. mht det dersens insprøjtnings halløj så er det efter min fuldeoverbevisning noget stenalder halløj som man var bedre tjent uden. der er alt alt for mange fejlkilder i forhold til en register karburator. det så min mening :0) du ska afgøre om du vil bruge din fritid på din nye "hobby" som er en t3 eller du vil køre ht-bus og spille badminton ;0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

pho2graph

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #55 Dato: 14. September 2009 kl: 21:45:28 »
Bare rolig Hinze.
Jeg har lagt frem hvad der er galt med bilen, og spurgt til om nogen kunne hjælpe med at
lytte, kigge og give et godt råd, IRL, fordi det er trættende for alle at jeg bliver ved med at spørge om noget der skal høres og ses, og ikke kan beskrives.
Men jeg kan sgu helt ærligt godt forstå du ikke gider høre mere på mig nu, og og forstår også godt, hvorfor du foreslår at min bil i stedt får en anden ejer med tid, lyst, råd og overskud til denne hobby. Jeg virker sikkert hjælpeløs og som om jeg skyder i øst og vest. Men jeg har styr på listen af problemer.
Jeg har allerede gjort op hvad jeg vil! Og jeg har ikke tænkt mig foreløbig at kaste håndklædet i ringen og forære bilen væk (som med den sidste)
Det har jeg ikke råd eller lyst til, men jeg trækker mig liiiige lidt tilbage og lader være med at fylde så meget herinde, men håber stadig på, at en erfaren T3er herinde får tid engang til at tage en tur i bilen og vurdere om det er stort eller småt.
Og jeg hører jeres råd, og tager fra nu af en ting af gangen.
Tak :-)

PARKHAVE

  • Gæst
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #56 Dato: 14. September 2009 kl: 21:50:58 »
Citat fra: "pho2graph"
Og jeg har ikke tænkt mig foreløbig at kaste håndklædet i ringen og forære bilen væk (som med den sidste)


Pokkers :wink:  :wink:

Nææ du, ikke noget med at holde det hele for dig selv, sådan noget indestængt giver sure gamle mænd :lol:  :lol:  :lol:

Hvad med at lave et "fix min bil for kage/øl" træf ???

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #57 Dato: 14. September 2009 kl: 21:53:20 »
Du skal såmænd ikke holde dig tilbage for min skyld; man kan ikke fylde for meget her på stedet :D det var bare en venlig retningsgiver af min opfattelse af situationen. Stor respekt for at du hænger i endnu. Motor først, så kosmetik bagefter  :wink:

Hinze

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #58 Dato: 14. September 2009 kl: 22:05:53 »
Nu samler du dig lige og beslutter om du vil, eller ej. [size=24]Godt så.[/size]

Hvorfor ikke tage til træf.: http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8428-postdays-0-postorder-asc.html Der vil garanteret være en masse "Spidskompetencer" der både vil se, røre og køre din bil. Måske endda nogle af fejlene er væk, når du kører hjem. Der er rigeligt værktøj og værksted med grav.

Du behøver ikke holde dig tilbage, hverken på den ene eller den anden måde. Hverken med det ene eller det andet, du har ligeså meget ret OG PLIGT til at skrive herinde som alle andre.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Har mistet tilliden til vore multivan.
« Svar #59 Dato: 14. September 2009 kl: 22:34:36 »
Citat fra: "pho2graph"

1)
Bilen vugger frem og tilbage kan bedst beskrives med fornemmelsen, når man træder og slipper speederen hele tiden.(den gasser ikke op og ned)
F.eks kan jeg IKKE køre jævnt i 2 ell 3 gear 30-40 km/t uden at den begynder at hugge frem og tilbage, tilsidst må jeg koble ud ellers ryster det hele fra hinanden. Giver det mening ? NÆ, men det er altså motoren der er årsagen. Ik
2)
Der er begyndt at komme en vedvarende lyd som stiger i takt med hastigheden, næsten samme lyd, som når man kører på de hvide punkterede striber ude i siden til højre på motorvejen.
Jeg kan ikke helt lokalisere lyden. Måske ude fra højre forhjul. Kan det være lyden af et leje der er brændt af? Eller noget andet...gearkasse, transmission? Det kan såmænd være en stænkklap der rager på, eller en overkørt ræv som sidder i hjulkassen. Bedste bud er vel et leje eller bremsen.
3)
Den tomgangsregulator som jeg eftersøger er på foto her.
4)
Bilen bruger en del kølervæske. Skal ofte genfyldes. Kan ikke se eller høre nogen utætheder. Motoren virker som sådan ikke syg eller dårlig eller som en der skal ha meget væske(måske en del benzin, men det er jo en anden snak..:-) kører ca. 9 km/l blandet kørsel. Der er vel tre muligheder. A.: Motoren spiser vandet, Ikke så godt. B.: Det smides udenfor bilen, noget skal tætnes. C.: Det smides indeni bilen, her burde du ikke være i tvivl.

5)
Rust. Der er hul i de indvendige skærmkasser. Bagbroen er iflg Thing anløben. Der hvor sikkerhedsselerne er fastgjorte fandtes der også rust. Hele vejen rundt i alle samlinger er den anløben. Ved kørsel i regnvejr fosser det ind med vand ved passagers fødder. Jeg kan sikkert godt få en pladesmed til at give sit bud, så har du noget at gå videre med.

6)
Kørelys er pludselig for nogen tid siden begyndt at virke som vinden blæser. Nogen gange, nogen gange ikke. Væk med det, så kan du lege med det nymodens pjat når du er kommet helt ovenpå igen.


7) Begge nye batterier er afladte hvis jeg ikke kører et par dage. Forleden havde jeg glemt at slukke lyset(kørelyset virkede jo ikke)
Da jeg kom ud fra arbejde og skulle hjem var bilen tom for strøm. Ingen problem. Så har jeg jo lige det nye andet batteri. Startkabel på...ingen strøm på det heller.(ligesom forleden da Mads Kaa ville hjælpe mig, men nu har jeg altså 2 NYE batterier der ikke virker) Så er det man føler Fanden render en i røven for at gøre livet surt for en.  Forudsætningen er jo de bliver ladet op, samt at de ikke tappes mens de venter på at hjælpe dig med at starte. Det er der skrevet meget om, ud med sikringerne og se hvor strømmen forsvinder hen.

Og her er det så jeg syns problemerne begynder at hobe sig op.

Ergo, det altså er ikke nok for mig at få diverse værksteder til at skifte alt muligt ud, eller at jeg selv køber nye dele og sætter i.
Så tilspørger jeg, kan jeg få en af jer til at hjælpe mig? Blot kigge, lytte og sige om bilen er værd at ofre noget på, eller den skal slagtes (som det vist hedder) Mads nåede det ikke da vi løb tør for strøm. Men det kan da for pokker ikke ske to gange i træk...

Bedste hilsner,
Paul
Kom glad, mon ikke du kan finde en konvoj at køre med. Er det helt galt kan du jo søge en med trailer.

Kurt
Kurt - 25115788