Forfatter Emne: GTI - Oliekøler  (Læst 4430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
GTI - Oliekøler
« Dato: 31. August 2006 kl: 10:21:49 »
En af mulighederne for at køle olien i sin T3 er den meget omtalte GTI-model. Jeg er den heldige ejer af radiatordelen til en en sådan fra en Golf GTI II (1984-92 tror jeg). Løsningen skulle være perfekt til 1,6 TD(JX) (og måske 1Y ser det ud til) og den generelle kvalitet skulle være høj. Altså en ideel løsning til os temperaturplagede T3 ejere. Ulempen ved ihvertfald de tidlige modeller er at olietemperaturregulatoren (som den vist hedder i officielt vw-sprog) først åbner ved 110 grader celsius.

Jeg er ikke den store ekspert ud i olie. Her må eksperterne meget gerne udfolde sig med deres viden, det eneste jeg har læst er at olie har bedst smøreevne uden at udskille fourenende elementer fra 82 til 110 grader ca. Hvad siger olieeksperterne?

Men! VW to the rescue! Med reservedelsnummer 049115429 kan man få en 79 graders termostat. Kilde: http://home.arcor.de/sgrafen/salatoel/gti_oelkuehler/79gradthermostat.txt

Jeg har snakket i telefon med VW og prisen inkl original O-ring er 557 kr! Så hvis man har det økonomiske formåen kan det altså lade sig gøre at få åbnet til radiatoren ved allerede 79 grader. Jeg tæller sparepengene og overvejer selv denne løsning. (Nu skal vi ha det medlemsrabat snart :P)

Der findes også alternative løsninger med indsætning af mellemstykker af Alu og lign. men da det kun sænker åbningstemperaturen 5-10 grader er jeg lidt lunken for at skulle lave en hjemmestrikket mellemflade og fuske på. GTI-løsningen går netop for at være af høj kvalitet og passe perfekt til 1,6 blokken så for meget fidlen runt er ikke min kop te, der med slet ikke sagt at det ikke kan komme til at virke.

Næste spørgsmål er så placeringen af selve radiator delen. Jeg er i den situation at jeg har en Syncro og kører i terræn så den ellers helt logiske placering nede under bunden er ikke særligt smart for mig. Man kan også trække slanger hele vejen op foran og sætte den der men det bliver dyrt i slanger og det fylder med de slanger under vognen (efter min mening). Så jeg er i gang med at udtænke en placering bag i vognen på min doka.

Jeg kan skrive lidt løbende i denne tråd hvis flk er interesseret, som min installation laangsomt (efter fritidslandbrug, husistandsættelse, baby, arbejde etc.) skrider frem.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #1 Dato: 31. August 2006 kl: 12:45:21 »
Citér
olie har bedst smøreevne uden at udskille fourenende elementer fra 82 til 110 grader ca.

Enig!

Så Jan! Er du klar til et opstød - det er venligt ment:

Nu har du investeret den del penge og meget arbejde i en kanonmotor. Endda en stor 1,9 som skal have turbo. Du vil gerne have bundtræk og på den gode side af 80 hk. Du har en stor tung bil endda monteret med en tung lift. Du kører garanteret tit med tungt læs og med relativ lav fart og deraf følgende lille fartvindkøling.

KAN DU SÅ FÅ KØBT EN ORDENTLIG FRONTMONTERET OLIEKØLER MED 19 RÆKKER KØLERIBBER FREMFOR GTI'ENS 6 -7 STYKKER :D  :D

Ok, jeg ved godt, at det er uhøfligt at skrive med stort og i imperativ, så undskyld.
Men det ændrer ikke ved den "rigtige" oliekølers kvaliteter.

1) Meget større køleflade
2) Montering i fronten, hvor vinden er størst, og hvor den kan have glæde af kølerventilatoren
3) En termoblok, der åbner ved 80 grader - en perfekt temperatur.
4) Spritnye højtrykshydraulikslanger, der er tætte og gode.
5) Mulighed for montering af slangerne sammen med kølevandsrørene - altså ingen forringelse af frihøjden.

Jeg ved godt, at jeg sikkert selv har været med til at foreslå GTI-køleren engang, men da var præmisserne anderledes. Nu er der ny maskine og udsigter til en varig løsning. Og prisspringet fra hjemmefusk med dyr VW termostat til et færdigt kit monteret på 2 timer er overskueligt. Kig lige igen:

http://www.busschmiede.de/

Kig efter "basic kit"
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

• Gæst
GTI - Oliekøler
« Svar #2 Dato: 31. August 2006 kl: 14:50:35 »
Hej Jarl

Har du kendskab til det kit? Jeg overvejer nemlig selv at investere i classic kittet til WBX'eren! Jeg har tit siddet og savlet over det og synes det virker som noget rigtig kram!

/Mads

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #3 Dato: 31. August 2006 kl: 15:20:05 »
Hvis ellers Hr Reinhold Maier, kunne få fingeren ud, så er der et kit på vej til Suldrup.

Hvis det passer med at motoren kommer til at leve længere så er det jo en god investering.

Jeg har en topstykke/reservedele bestilling inde hos ham, og når jeg alligevel skal betale fragt så kunne jeg ligesågodt tage det med.

Når han engang får det frem kan jeg tage nogle billeder. Før, under, og efter montering. Og i selvfølgelig velkommen til at besøge mig i graven og besigtige det.

KH KHS
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #4 Dato: 31. August 2006 kl: 15:54:07 »
Jamen.. Onkel Jarl... Du har ret og jeg ved det.. :D

MEN...

3000 bananer plus fragt og moms.. Nu har jeg jo lige fyret alle skejserne af på en 1Y mit alles. Det kræver adskillige ekstra budgetrunder med det kvindelige modspil herhjemme hvis der både skal købes oliekøler og måske ny turbo..

Jeg ville rigtigt gerne have en lækker frontmonteret køler men jeg syntes skisme det er mange penge.. Ikke dyrt.. bare mange penge.. nu har jeg lige vænnet mig til hullet i pengepungen efter motorkøbet og jeg har ikke købt indbygningdele endnu.. Jeg ville MEGET gerne undgå at skulle køre 1 milimeter med min nye kværn under dækket uden en oliekøler.

Jeg tror såmænd jeg har været inde og savle over heavy duty kittet en gang om ugen i den sidste tid men der er ikke flere basseører på budgettet lige nu.. Men som Kurt siger så er det jo en god investering..  :cry: Jeg må tage natarbejde.. eller lave et bankrøveri.. eller ARGH vente med at køre med 1,9 til jeg har råd..

Måske kan vi få mængderabat hvis vi køber sammen.. er der ikke lige 50 andre herindefra der skal ha en oliekøler med??
Saab 95 1,7 V4 1967
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #5 Dato: 31. August 2006 kl: 16:11:14 »
Din bil er som bygget til et RAMBUKTYVERI.

Ikke at jeg vil anbefale det.

KH KHS
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #6 Dato: 31. August 2006 kl: 16:15:04 »
HAHAHAH.. slemme dreng..  :twisted:

Jeg håber ikke det bliver nødvendigt.. Desuden har jeg jo stadig 1,6 i så det er ikke lige den optimale "getaway car"  :mrgreen:

Jeg ku fandme blive stoppet af landbetjenten på cykel hvis han har mere end 3 gear.  :roll:
Saab 95 1,7 V4 1967
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #7 Dato: 31. August 2006 kl: 16:27:59 »
Hmm på forsiden af http://www.turbodk.dk/web/web1.asp er der noget der ligner til 1995 kr.. Nogen der har handlet med dem?

Jeg ved det.. slangerne er sikkert for korte og den er kun 11 rækkers o.s.v..  :?
Saab 95 1,7 V4 1967
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #8 Dato: 31. August 2006 kl: 17:27:25 »
Citat fra: "jankjerbye"

Måske kan vi få mængderabat hvis vi køber sammen.. er der ikke lige 50 andre herindefra der skal ha en oliekøler med??

Jeg vil da godt ha en med, hvis det var man kunne få en god pris..  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #9 Dato: 31. August 2006 kl: 17:34:45 »
Ja, jeg har førstehåndskendskab til sættet - jeg har nemlig selv sat det i Caraten og siden har min olietemperatur ikke været over 100 grader.

I øvrigt, så sendte han det uden porto.

Det er en supersæt (det er jeg selvfølgelig nødt til at synes - men jeg mener det faktisk!) som efter min vurdering giver længere liv og gør bilen næsten "vollgastauglich". Nemt monteret og servicefrit, når det sidder der.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
GTI - Oliekøler
« Svar #10 Dato: 31. August 2006 kl: 18:19:52 »
Måske Turbo.dk er interesseret i at lave en god pris på et sæt med de lange slanger på !?

Skal vi prøve at lave et fælles køb ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

• Gæst
GTI - Oliekøler
« Svar #11 Dato: 31. August 2006 kl: 22:08:03 »
Tak Jarl det var lige det jeg ville vide, nu skal han bare lige vågne dernede, så er der et classickit på vej til sydhavnen!

/Mads