Forfatter Emne: Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.  (Læst 68304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #360 Dato: 27. Maj 2007 kl: 22:13:01 »
Hvad har i tænkt jer at vi skal bruge det extra slange til
De er ca 75 cm For lange Pr. Stk
Er der nogle af jer der har en T3 der er længer en standart
siden i har fået så lange slanger hjem
eller er det fordi at de ikke bruger samme måle stok i Kina
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #361 Dato: 27. Maj 2007 kl: 22:18:22 »
Vi snakkede i starten om 5m slange, men var ikke sikker på at det var nok, så hellere en ½ meter for meget end for lidt...

Du kan jo bare gemme det overskydende over tanken på en 2wd, og under forreste beskyttelsesplade på en Syncro...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #362 Dato: 27. Maj 2007 kl: 22:28:47 »
Grunden til at vi bestilte 5m i starten var at vi blev spurgt, og svaret var "øøhh". Vi har jo netop ikke bestilt hos en T3 mand og han anede ingenting om mål på T3ere ej heller gjorde vi 100% sikkert, (der blev sågar spurgt i tråden) så efter devicen "better safe than sorry" bestilte vi slangerne i de mål (og fik dem til samme pris)

Jeg fik iøvrigt brug for alt min slange, jeg har ført de to slanger udenom reservehjulet foran så det er nemt at klappe ned og op uden at skulle bekymre sig over at klemme en slange. Desuden kan det, ihvertfald teoretisk, give mening at føre slangerne separat under bunden, så tilløbet til radiatoren ikke varmer den kølede olie op, og det ser ud somom der kan være en del om snakken. Her 1000 km efter min montering er tilløbsslangen på flancen betydeligt varmere end den er når den lige kommer ud af radiatoren. Jeg vil når jeg får tiden til at nusse med det overveje en "adskilt" slangeføring og så er det jo rart at have ekstra slange, i modsætning til at være begrænset i sin føring af slangens længde.

Men, hvis der er utilfredshed med længden af slangerne aftager jeg med glæde et "brugt" sæt til nyprisen 1850 kr, så kan man købe et "rigtigt" sæt hos Hr. Maier med 4,5 meter slanger til 2600 kr eks. forsendelse.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #363 Dato: 27. Maj 2007 kl: 22:45:28 »
Det er gemt og det lader til at virker
og det er også beder at de er en halv meter
for lange end de er en halv meter for korte
jeg skal nok få brug for køleren her til sommer
hvor vi skal til Skotland på ferie
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

andrew

  • Gæst
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #364 Dato: 07. Juni 2007 kl: 00:15:26 »
Unnskyld om jeg virker dum, men bedre safe enn sorry,kan noen stadfeste riktig monteringsrekkefølge for meg?  Er det brakett - adapter - vannkjølt oljekjøler - oljefilter? Eller skal den vannkjølte kjøler monteres først og så adapter?   Og nøyaktig hvor er det best å montere radiator?  Kan den monteres under bilen der det finnes nok luftstrøm og god klaring ellers?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #365 Dato: 07. Juni 2007 kl: 09:07:00 »
Flanchen har jeg monteret mellem "olietemperatoren" og olefilteret.

Radiatoren sidder bedst oppe foran bag den nederste grill.

Billeder her: http://martinelund.dk/jan/okmontering/
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

andrew

  • Gæst
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #366 Dato: 07. Juni 2007 kl: 10:15:01 »
Bedre svar kan man ikke få, takk for flotte bilder!
mvh,
Andrew

andrew

  • Gæst
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #367 Dato: 07. Juni 2007 kl: 10:36:28 »
Forresten, hvor kjøpte du disse braketter med gummiforing som kan festes til stangene foran vann-radiatoren?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #368 Dato: 07. Juni 2007 kl: 10:59:33 »
Jem & Fix.. Rørholdere hedder de.. Mortens (Blackcharts) ide.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

andrew

  • Gæst
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #369 Dato: 07. Juni 2007 kl: 13:17:47 »
Javisst, dette får jeg vel fra en VVS/rørleggerforretning. God idé!  Siste spørsmål: Omtrent hvor mye extra olje trenges for å fylle både slangene og radiator?  Når en starter motoren for første gang etter montering regner jeg med at oljetrykklampa lyser inntil alt er fylt med olje.  Dette er vel ikke farlig?  Eller skal man prøve å fylle slangene manuelt før oppstart for å korte ned denne perioden?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #370 Dato: 07. Juni 2007 kl: 13:24:55 »
Jeg skiftede olie som sædvanligt og så startede jeg motoren i tomgang og hældte lidt mere på.. derefter op til 1500-2000 omdrejninger mens Morten livligt hældte mere på ude bagved. Tror vi fik 7 liter på ialt.

Ved ikke om det er skadeligt.. det virkede for mig. Faktisk var jeg lidt overrasket over at det virkede eftersom der burde være en termostat i flanchen og den ikke burde åbne før 80 grader, men det opnår man da ikke ved lidt tomgang og 2000 omdrejnigner i et halvt minuts tid? Anyway så slugte den olien og der er olie over det øverste mærke på pinden (men den pind er nu totat utrilregnelig anyway)

Jeg har en blinkende olielampe hver morgen når jeg starter lige inden den får lidt let tryk på pedalen i et par sekunder.. men det kan være så meget andet???
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #371 Dato: 07. Juni 2007 kl: 15:02:03 »
Jeg kunne kun få ca. 6 l på min incl. oliefilter. Jeg kan ikke forestille mig at opstarten  er skadelig for motoren, når bare den er gennemsmurt i forvejen.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #372 Dato: 07. Juni 2007 kl: 20:17:21 »
Olietrykket i systemet er nok til at olien bliver trykket ud i køleren selvom termostaten er åben (forklaring: Den er åben i kold tilstand så der er hul direkte igennem, og når den så bliver varm lukker den det hul så olien SKAL ud igennem køleren), der er jo olietryk igennem hele tiden.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

andrew

  • Gæst
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #373 Dato: 07. Juni 2007 kl: 20:32:25 »
Men er det termostat i adapteret?  Er det det som er svart med sekskanthode?  Trodde det var en trykkventil.....

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fællesindkøb af oliekølere med mængderabat.
« Svar #374 Dato: 07. Juni 2007 kl: 20:47:49 »
Den sorte ting der sidder i adapteren er netop en termostat.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan