Forfatter Emne: Syncro starter ikke :/  (Læst 4633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Syncro starter ikke :/
« Dato: 10. Oktober 2009 kl: 17:52:58 »
Puha - den er grim. Lyder den som om den har kompression? Kører startmotoren i normalt tempo?

Prøv at tage gummislangen fra turbo til indsugningemanifold af og se, om der er jord i. Hvis der er det, så er der kommet jord ind i cylindrene, og så er "rætt til helvete" nok den rette beskrivelse...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

• Gæst
« Svar #1 Dato: 13. Oktober 2009 kl: 18:37:55 »
Hej Odjur

Du får nok ikke nogen til at skrive at du bare skal prøve at starte. Der er meget stor risiko for at ødelægge noget i motoren, hvis der kommer grus ind. Turboen har ikke godt af grus, men er vel nok den letteste at få pillet af og få adskilt og skyllet igennem. Men det er også den rette kur for motoren. Af med topstykket og rense alt. Hvis du starter og der kommer små sten ind, risikerer du at ødelægge ventiler og sæder, du risikerer at få store grater i forbrændingskammer både på stempler og topstykke og du risikerer at noget finder vej ned imellem stempler og foringer, så du får revet stempler og cylindervægge.

Personligt ville jeg nok afmontere indsugningsmanifolden og tjekke, om der ligger noget snavs der. Hvis ikke vil jeg rense alt, hhv. turbo, gummislange og indsugningsmanifold og så forsøge at starte... men jeg vil jo så også være klar til at tage konsekvensen, hvis det går galt. Held og lykke.

Mølle

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 13. Oktober 2009 kl: 18:40:26 »
Hvis der ikke er kompression eller ulige kompression, vil startmotoren enten piske afsted som en gal, eller køre op og ned i tempo, alt efter om den møder lidt eller meget modstand.
Jord og småpartikler som småsten o.l. kan lynhurtigt komme i klemme og rive en cylindervæg, så der er al mulig grund til, at være på vagt. Det er jo netop grunden til, at man benytter et luftfilter, så ikke al muligt skidt ryger med ind i forbrændingskamrene.
Men hvis det ikke er nået så langt, bør du afrense din turbo meget grundigt, da den næppe heller vil synes alt for godt om jord og skidt. Jarl har vist en side om renovering af turboer, hvis du søger lidt.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 13. Oktober 2009 kl: 21:48:39 »
Nu ved jeg ikke lige, hvad en "gjørmedam" er, men hvis det er noget med vand, så er der overhængende risiko for at den har slugt både jord og vand.
Vand er meget skadeligt, for det er inkompressibelt og risikerer at bøje plejlstængerne - søg på det tyske udtryk "Wasserfresser".
Jeg er enig med Mølle. Hvis du vil bevare motoren, så skal den skilles helt ad og renses.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 13. Oktober 2009 kl: 21:51:50 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #5 Dato: 16. Oktober 2009 kl: 14:23:40 »
ja og nej, hvis det ikke er rustet sammen er det ikke andet end at løsne bolte og møtrikker, men har det ikke været skidt ad i mange år så kan det godt kræve varme og stort værktøj samt masser af rustolie!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
« Svar #6 Dato: 17. Oktober 2009 kl: 16:23:55 »
Var finns bilderna??
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 17. Oktober 2009 kl: 18:28:08 »
Hvis starteren dårligt nok kan vride motoren rundt, ville jeg ikke prøve mere. Noget kunne tyde på, en eller måske flere cylindre er overfyldte af ?? Muddervand ? Isåfald skal noget af det ud gennem en af ventilerne, men da de som bekendt er lukkede i kompressionsfasen, kan det medføre meget alvorlige skader, hvilket Jarl allerede har beskrevet.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 17. Oktober 2009 kl: 22:38:21 »
Uden at have det helt store kendskab til diesel, vil jeg vove det ene øje og sige, at der sikkert sidder en ti - tolv strækbolte i toppen. Muligvis ikke som sekskantede bolte, men måske noget torx ?
Det ved dieselgutterne meget mere om, men de burde kunne lokaliseres på hver side af topstykket. Ventildækslet er givetvis også spændt ned mod en pakning, så prøv at lirke lidt ved de gummier, så dukker der sikkert et par bolte frem.
Husk når du løsner strækboltene, at bruge værktøj der kan tåle, at tage hårdt. Som en tommelfinger regel løsnes fra midten og over kryds udefter, men send evt. en pm til Jarl, eller Mølle.
Hvad de ikke ved om dieselmotorer er ikke værd, at vide.

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17. Oktober 2009 kl: 23:03:51 »
Citat fra: "Odjur"
Hvordan får jeg af toppen? Ser ingen skruer, bare noen svære gummi knotter på overfladen der hvor oljelokket er

Uden at gøre mig klog på din tekniske kunnen, skal du måske liige læse lidt mere om tandrem - topstykker og pumpetiming inden du "bare" tager toppen af.

Søg på forum om skift af topstykke - skift af tandrem - ot-mærker m.m.
Så ved du lidt mere, evt. læs lidt i en af de udmærkede T3 bøger der findes til salg.