Det hele handler om, hvad man vil. Pumper er som kvinder - de kan - som kornfede nordjyske madammer - være sindige og seje, men de kan også være arrige og opfarende.
Overordnet set kan man sige, at det handler om insprøjtningssekvensens længde, indsprøjtningsmængden og progressionen i forb. med stigende ladetryk. En kort og hektisk indsprøjtningssekvens (aggressivt løft på knastskiven, stor Ø på højtryksstemplet, højt dyseåbningstryk, pumpen justeret til stor mængde) giver høj effekt, meget lidt røg og god forbrænding. Prisen er stødende urund motorgang med TDI-agtig huggende lyd og gangkultur. En langstrakt og sindig indsprøjtningssekvens (rolig knastskive, moderat Ø på højtryksstemplet, lavt dyseåbningstryk) giver kun moderat effekt, fordi en del af indsprøjtningen finder sted "efter festen er slut", og dette bliver bare til røg. Til gengæld har motorer med denne karakteristik en smørblød, rund og cremet gangkultur - a la MB /8.
Så Pawel - hvad vil du have?
En 1Y-pumpe har et løft på knastskiven på 2,6 mm, og burde derfor kunne pumpe masser af diesel ind, men højtryksstemplet er kun 8 mm Ø, og derfor leveres der alligevel ikke de store mængder. - altså en moderat pumpe og uden LDA, så der leveres ikke med TD's progressivitet.
En AAZ-pumpe har samme knastskive, men et 9 mm Ø højtryksstempel og topmonteret LDA -> progressiv fodring. Progressiviteten af denne ekstra dosering styres af boost-pin'en. AAZ'erens er ikke særligt aggressiv - skal det være vildt, så find en fra en SB
En JX-pumpe har kun et løft på 2,2 mm på knastskiven, men stigningstakten er vild! - Sagt på "knastakselsprog", så er det en ekstremt "skarp knast". Sammenholdt med et højtryksstempel på 9 mm Ø og den kendte liggende LDA kan den levere varen til tiden og mere til... Men træerne vokser ikke ind i himlen, så ulemperne ved en JX-pumpe er, at koldstarter kabler kommer til at sidde ad H til, og halsen er ikke ligeså lang som på 1,9 pumperne, så der skal fuskes for at få pumpens kamhjul til at matche bare tåleligt.
På den anden side, så er svagheden ved AAZ-pumpen, at den ikke for godt kan være der i højden, men ved at forsætte tandremmen en tand, kan det i nogen grad løses.
En helt 27. mulighed er at strikke en hybridpumpe sammen. Køb et 10 mm stempel og højtryksdel og prop på en AAZpumpe og smid en SB-boost pin i, så kommer der i hvert fald diesel nok.
Hvad angår effekt, så er der med alle nævnte pumpekombinationer frit valg i spændet mellem 70 og 110 hk.
Men alt det her flyvske filosoferen er jo i grunden bullshit. Hvis du har en fungerende AAZ-pumpe, så er det bare på med den, og den skal nok levere diesel nok til at smelte stempelkronerne, hvis du vil.
Du efterlyser timing til dyseåbningstryk på 180 bar. Med AAZ-pumpe vil jeg sige 0,88 +/- 0,08 men det er uden et hvert ansvar, og når man arbejder uden for specs, så er det svært at sige noget fornuftigt, før man står ved siden af motoren og lytter. Kompression, dysernes kvalitet, ladetryk, brændstof... tusind variable forhold påvirker forbrændingen.