Forfatter Emne: Skift fra JX til AAZ *update2*  (Læst 12921 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #45 Dato: 11. November 2009 kl: 13:26:04 »
Og hvilket åbningstryk og dysespidser?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #46 Dato: 11. November 2009 kl: 13:29:21 »
Std. åbningstryk for sauger - 135 bar...
Og så har jeg forsøgt mig med 294 spidser...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #47 Dato: 11. November 2009 kl: 13:36:57 »
Citat fra: "BlackChart"
JX pumpen skulle eftersigende give små 10 hyppere mere end AAZ pumpen..



Du har vel ikke en tråd at linke til som omhandler ovenstående udtalelse??
Jeg har søgt og søgt, men forgæves.. :?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #48 Dato: 11. November 2009 kl: 13:46:38 »
Kan ikke lige huske et link, men i min tråd om motor opbygning skriver jarl noget om at der er flere heste at hente i T3 setup...
Mener det er på IG-Syncro16.de jeg har set det med de 10 heste...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Thor

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #49 Dato: 11. November 2009 kl: 14:14:18 »
Ja det var nok lidt af hvert, jeg er ikke så god til at høre efter og værkstedet er sjovere end nettet. Hilsen Thor

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #50 Dato: 11. November 2009 kl: 17:50:42 »
Det hele handler om, hvad man vil. Pumper er som kvinder - de kan - som kornfede nordjyske madammer - være sindige og seje, men de kan også være arrige og opfarende.

Overordnet set kan man sige, at det handler om insprøjtningssekvensens længde, indsprøjtningsmængden og progressionen i forb. med stigende ladetryk. En kort og hektisk indsprøjtningssekvens (aggressivt løft på knastskiven, stor Ø på højtryksstemplet, højt dyseåbningstryk, pumpen justeret til stor mængde) giver høj effekt, meget lidt røg og god forbrænding. Prisen er stødende urund motorgang med TDI-agtig huggende lyd og gangkultur. En langstrakt og sindig indsprøjtningssekvens (rolig knastskive, moderat Ø på højtryksstemplet, lavt dyseåbningstryk) giver kun moderat effekt, fordi en del af indsprøjtningen finder sted "efter festen er slut", og dette bliver bare til røg. Til gengæld har motorer med denne karakteristik en smørblød, rund og cremet gangkultur - a la MB /8.

Så Pawel - hvad vil du have?

En 1Y-pumpe har et løft på knastskiven på 2,6 mm, og burde derfor kunne pumpe masser af diesel ind, men højtryksstemplet er kun 8 mm Ø, og derfor leveres der alligevel ikke de store mængder. - altså en moderat pumpe og uden LDA, så der leveres ikke med TD's progressivitet.

En AAZ-pumpe har samme knastskive, men et 9 mm Ø højtryksstempel og topmonteret LDA -> progressiv fodring. Progressiviteten af denne ekstra dosering styres af boost-pin'en. AAZ'erens er ikke særligt aggressiv - skal det være vildt, så find en fra en SB

En JX-pumpe har kun et løft på 2,2 mm på knastskiven, men stigningstakten er vild! - Sagt på "knastakselsprog", så er det en ekstremt "skarp knast". Sammenholdt med et højtryksstempel på 9 mm Ø og den kendte liggende LDA kan den levere varen til tiden og mere til... Men træerne vokser ikke ind i himlen, så ulemperne ved en JX-pumpe er, at koldstarter kabler kommer til at sidde ad H til, og halsen er ikke ligeså lang som på 1,9 pumperne, så der skal fuskes for at få pumpens kamhjul til at matche bare tåleligt.

På den anden side, så er svagheden ved AAZ-pumpen, at den ikke for godt kan være der i højden, men ved at forsætte tandremmen en tand, kan det i nogen grad løses.

En helt 27. mulighed er at strikke en hybridpumpe sammen. Køb et 10 mm stempel og højtryksdel og prop på en AAZpumpe og smid en SB-boost pin i, så kommer der i hvert fald diesel nok.

Hvad angår effekt, så er der med alle nævnte pumpekombinationer frit valg i spændet mellem 70 og 110 hk.

Men alt det her flyvske filosoferen er jo i grunden bullshit. Hvis du har en fungerende AAZ-pumpe, så er det bare på med den, og den skal nok levere diesel nok til at smelte stempelkronerne, hvis du vil.

Du efterlyser timing til dyseåbningstryk på 180 bar. Med AAZ-pumpe vil jeg sige 0,88 +/- 0,08 men det er uden et hvert ansvar, og når man arbejder uden for specs, så er det svært at sige noget fornuftigt, før man står ved siden af motoren og lytter. Kompression, dysernes kvalitet, ladetryk, brændstof... tusind variable forhold påvirker forbrændingen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #51 Dato: 11. November 2009 kl: 18:54:42 »
Det er vistnok ikke kun de nordjyske madammer..... Ahem!  :oops:

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #52 Dato: 11. November 2009 kl: 19:00:55 »
Tak for svar Jarl.

Jeg har jo en komplet 1y med 1.y-pumpe, og som du kan se så er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal vælge til min Bluestar.
Når jeg læser trådene om aaz, så føler jeg mig som en fra JehovasVidner i en sex-shop.. Turbo er noget fanden har skabt.. -men den frister! aargh

Havde jeg et køretøj som blot skulle tøffe rundt og sjældent være længere væk fra værkstedet end en Falck-opringning, så ville jeg have den turbo. Men Bluestaren kommer mest på langture ned til Balkan og gerne osse Kaukasus, og så er jeg sgu nok bedst tjent med en fejlkilde mindre.. Måske sløjfer jeg osse servostyringen for at det heller ikke kan gå til undervejs på turen.

Men tilbage til pumpesnakken.
Kan en 1y pumpe være der uden nogen modifikationer, eller er den for høj ligesom aaz-pumpen? (Der er jo blevet sagt at xx-star-modellerne har mindre højde i motorrummet..)

Jeg har endnu ikke nærstuderet den og ved ikke om det er bosch eller lucas, men hvis det viser sig at være en lucas så skal jeg jo have en jx-pumpe på.. Hvad gør man så med problematikken omkring jx-pumpens lidt for korte hals?

Og til sidst (nu skal jeg nok prøve at stoppe det her  :oops: ) Kan man få 1yeren til at yde mere med en jx-pumpe end med en original 1y-pumpe? Ligesom det gør sig gældende hvis det havde været turbodiesel-setup man havde brugt jx-pumpen på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #53 Dato: 11. November 2009 kl: 19:47:27 »
XXX-star modellerne har præcis samme højde i motorrummet som alle andre T3 2wd busser og kassevogne.

1Y-pumpen kan fint være der, hvis du lige tilpasser regulatorarmen lidt, men 1Y har som sagt ikke LDA. Alligevel kan den fint levere varen.

Ja, Lucas-pumper egner sig bedst som armering i betonudstøbninger.

JX-pumpen vil fint kunne fungere på en 1Y, men ikke med mereffekt. Restriktionen i en sugediesel er ikke dieselmængden, men luftmængden.

Problematikken med JX-pumpens korte hals løser vi online, når du står med fingrene i fedtefadet - det er nemmere med konkrete billeder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #54 Dato: 04. Februar 2010 kl: 11:06:23 »
Er der nogen som måske ved med sikkerhed om nedenstående returrør har et Ø på10mm HELE vejen igennem? Det er jo ofte sådan at de kun er 8mm i enderne..

Og er det ikke også længere end standart returrøret fra jx? (For at kompensere for 1,9motorens øgede højde ifht 1.6)

ups -glemte linket:

http://www.busschmiede.de/shop/T3-OElruecklaufleitung-AAZ-TDI

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #55 Dato: 04. Februar 2010 kl: 12:04:15 »
Dem DT63 sælger er de rigtige
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #56 Dato: 23. Februar 2010 kl: 19:51:30 »
Lige et spg ang skift fra jx til AAZ.

Det hjul som driver multiribremmen på aaz og som sidder med 4 skruer på selve krumptaphjulet, det er vel kun gjordt fast med de fire bolte, og ikke 12.9 bolten, vel? Det skal kunne trækkes af med aftrækker når jeg har løsnet de fire bolte?

Jeg skal have monteret hjulet til at drive kileremmen fra jx til et almindeligt etrems setup som på jx -derfor skal det multiribhjul af.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #57 Dato: 23. Februar 2010 kl: 20:00:16 »
Når du har løsnet de 4 bolte kan du tage det af, der er ikke andet end skidt der i så fald holder det tilbage...
Hvis ikke det falder af, af sig selv så giv det et lille kærligt dask med en hammer...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #58 Dato: 23. Februar 2010 kl: 20:00:22 »
Og et spg mere. :)

Når man skal forlænge støtten fra blokken til turbo/forrør kan man vel med fordel lave een lang ud af to almindelige?? Jeg har rigeligt på lageret af dem..

Forneden er der et par vejledende fotos.

Er den ca 3cm længere end originalen? Eller nærmere 4cm?

Hvem har prøvet? Hvad er Jeres bud?

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #59 Dato: 23. Februar 2010 kl: 20:40:02 »
Os så er der osse det med oliepinden..

Her er der en fremgangsmåde. Holder det? Hvad siger ekspert-panelet?