Da jeg endnu ikke har gjort erfaringer med diesel, kan jeg kun udtale mig med baggrund i to kørende benzinere. Den første (Gamle Trofast ) blev købt med en del el problemer. Der medfulgte en kvittering fra en autoelektriker, så stor var min forbløffelse, da vi havde hentet den og kørt de 30 kilometer hjem ad motorvej. Den ville nemlig ikke starte efterfølgende. Senere erfarede jeg, at generatoren stort set ikke havde forbindelse til batteriet længere (via et stykke smuldret gummikabel, som autoelektrikeren havde monteret ) ligesom to relæer viste sig, at være fejlagtigt forbundet. Da dette blev lavet var det slut med ikke, at kunne starte, uendeligt sløve viskere og lys som en dårlig cykellygte.
Til gengæld kom der "bål" i de stærkt belastede sikringer. Så meget, at holderen smeltede og nærlyset forsvandt. (Også det blev klaret ) og så dryppede motoren en del olie. På et tidspunkt kørte jeg rundt med kattegrus i bilen, så jeg kunne fjerne de grimmeste pletter. Da motoren til sidst smed kølevandet hurtigere end det kunne fyldes på, købte jeg min første reservedelsbil. Motor og gearkasse skulle angiveligt være tip top, men ak, ak, ak. Den dyre Castrol motorolie fordelte sig i nattens løb ud over værkstedsgulvet. Kølevandet forlod blokken via et uautoriseret hul bag generatoren, der var forsøgt lukket med en gummiklods. Den motor var en dyr erfaring, men ikke en bønne bevendt. Så forhørte jeg mig hos diverse ophuggere, men priserne var astronomiske og garanti var en by i Rusland. Godt allieret med Haynes manual, pakningssæt og mikrometerure gik undertegnede og en bekendt i gang med, at samle en brugbar motor. Knastaksel, lejer og diverse andre ting blev fornyet, og den gik ikke bare godt, næh den spandt....
Den motor og gearkassen blev lagt i efterfølgeren, hvor den kørte problemfrit lige til den ulykkelige dag, hvor bilen drog mod fastlandet og dens nye ejer. Kun en defekt tændspole slog et enkelt skår i startvilligheden, men ellers en meget driftsikker og pålidelig bil, som jeg vitterligt har fortrudt mange gange, at jeg ikke holdt fast i. Så jeg ville absolut ikke være bange for en benziner.
De kører ikke så langt på literen, men er billigere i afgift, og reparationsudgifterne kan godt holdes på et fornuftigt niveau, alt efter hvor lidt eller meget man kan selv.
Men det er entusiasme......