Forfatter Emne: hvorfor T3 gearkasse når man sætter en tdi motor i?  (Læst 1769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

  • Gæst
hvorfor T3 gearkasse når man sætter en tdi motor i?
« Dato: 15. November 2009 kl: 13:41:08 »
Har ikke aktuelle planer, men kom til at tænke på hvorfor man ikke sætter den tilhørende gearkasse fra en Auti etc i hvis man alligevel skifter til en AFN motor. Er det feks trækakslerne der ikke passer. Ville jo være fedt en gang for alle at slippe for en T3 kasse!

Carsten

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.781
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
hvorfor T3 gearkasse når man sætter en tdi motor i?
« Svar #1 Dato: 15. November 2009 kl: 13:45:12 »
Er det ikke fordi man får 5 bakgear og 1 frem , men der er nogle der roder med at bytte tandhjul rundt , ved ikke om det er lykkedes .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvorfor T3 gearkasse når man sætter en tdi motor i?
« Svar #2 Dato: 15. November 2009 kl: 14:54:35 »
AFN er jo en motor, der typisk ligger på tværs i bilen (Golf/Passat/Vento...). Gearkasser til tværmotoriserede biler kan blive en anelse besværlige at anbringe i en T3. Finder man en gearkasse fra en bil med motor på langs (A6 etc.), så får man jo netop 5 hurtige bakgear og et langsomt fremadgående...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

  • Gæst
hvorfor T3 gearkasse når man sætter en tdi motor i?
« Svar #3 Dato: 17. November 2009 kl: 08:25:57 »
Ha ha, ja det kan jeg sku godt se ikke er en forbedring!
Carsten

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
hvorfor T3 gearkasse når man sætter en tdi motor i?
« Svar #4 Dato: 17. November 2009 kl: 09:12:42 »
Men har man mod på at vende diffet og vil betale for at få lavet en klokke med starteren det rigtige sted (Der er vist allerede en CNC-maskine i DK der har programmet til den har jeg hørt en lille fugl synge om) og så få tilpasset ophæng og skiftemekanisme.. så har man en potientielt ret stærk gearkasse.

Først skal man lige finde en Audi 200 kasse af den rette årgang..

Umiddelbart tror jeg at en Renault UN-1 er mindre besværligt.. at skaffe og at få til at virke..

Skal det være 100% plugnplay.. så er det bare at punge ud og få lavet en forstærket T3 gearkasse med  forstærkede kron og spidshjul og forlængede og 5, olieplader og hele dynen..  :)

Eller den billigeste, nemmeste mindst bøvlede løsning:  man kan slappe lidt af, køre 1,9 eller 1,6 sauger og se landskabet passere forbi i T3 tempo :)

/Jan

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012