Forfatter Emne: Ssnd + Syncro = teknik  (Læst 8183 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CarstenAS

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Dato: 15. November 2009 kl: 20:54:30 »
Jeg kom en tur på stranden med syncroen her i weekenden.  Begge spær sidder fast så de var ikke til meget hjælp, men det gik nu fint!  Jeg holdt nu også en god fart. :D

Men hvad er den rigtige 4WD teknik skal jeg bruge nå jeg køre gennem løst sand over et længere stykke?
Carsten

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #1 Dato: 15. November 2009 kl: 21:01:16 »
Den rigtige teknik på løst underlag er at forsøge at holde farten uden at få hjulene til at spinde hurtigere...

Og så ellers at gøre sig sine erfaringer...Af og til kan det være mere fordelagtigt at holde speederen så den bliver ved med at arbejde sig igennem i stedet for at slippe for hjulspind...

Men generelt siger man, så længe den bevæger sig så holder man på, stopper den fremadgående (eller bagudgående) bevægelse slipper du omgående speederen og træder på koblingen, skifter til bakgear (eller 1. hvis du bakkede) og forsøger stille og roligt at sætte igang...

Men som sagt, det er ren erfaring der gør at man bare kan det der sjov :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline CarstenAS

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #2 Dato: 15. November 2009 kl: 21:18:15 »
Dæk og dæktryk har vel også noget at sige.  

Men spærre man akslerne inden sandet eller venter man til den sidder fast og bruger først de 2 liv liner der!
Carsten

ibber

• Gæst
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #3 Dato: 15. November 2009 kl: 21:25:36 »
her i Jylland har diverse 4X4 klubber holdt åbent hus dage med stor succes , der kan man komme ud
og prøve for en enkelt dag og få en masse råd og tips - er det der også næste år, ville jeg da helt sikkert deltage hvis jeg havde en 4X4 , det er åbentbart ikke altid så logisk, som det ser ud ;0)

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #4 Dato: 15. November 2009 kl: 22:09:23 »
Om man skal bruge spær eller ej...Tjaeh, det afhænger af forholdene og det spor du skal ud af...

Kan jeg se at det er MEGET løst underlag ja, så kunne jeg godt finde på at aktivere det bageste spær inden jeg rammer det, men ellers nej...

Det kan dog være meget klogt (igen afhængigt af situationen og underlaget) at aktivere spær når du er strandet i det løse underlag, inden du igen sætter igang...

Men jo, dæk og dæktryk har noget at skulle have sagt...
Smalle dæk til sand og brede dæk til mudder...
Det er grundreglen, men så er der jo lige det med ingen regler uden undtagelser :D
Mvh. Morten Trab

windfinder

• Gæst
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #5 Dato: 16. November 2009 kl: 09:55:15 »
Citér

Men jo, dæk og dæktryk har noget at skulle have sagt...
Smalle dæk til sand og brede dæk til mudder...
Det er grundreglen, men så er der jo lige det med ingen regler uden undtagelser

Hvorfor? smalle dæk til sand?

Min gamle t4 syncro havde jeg en del på sand, den gravede sig ned og tabte kræfter. har altid troet at hvis jeg fik brede og mere mynstret dæk på, ville den gå mere oven på sandet i stedet for at gå igennem....

men mine teorier, stemmer ikke altid sammen med den faktiske teori...

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #7 Dato: 16. November 2009 kl: 13:03:54 »
Jeg vil også mene bredde dæk og lavt dæktryk er bedst i meget løst sand
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #8 Dato: 16. November 2009 kl: 13:58:37 »
Det er også det mest logiske, men det er ikke helt korrekt...

Et smalt dæk der kan trænge igennem den løse overflade og få fat i det mere faste underlag er at foretrække, men som sagt - ingen regel uden en undtagelse...
Mvh. Morten Trab

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #9 Dato: 16. November 2009 kl: 16:05:12 »
Det er jo en gammel religionskrig. Hvis der er fasthed længere nede er det smalle dæk klart at foretrække da det langt bedre presser sig igennem til noget seriøst bid. Er der derimod tale om nærmest bundløst sand/sne/mudder er det det brede halvflade dæk, der skal hentes frem fra gemmerne for det første fordi det langt bedre skovler bilen frem og for det andet fordi det ikke synker så hurtigt i.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #10 Dato: 16. November 2009 kl: 23:41:09 »
Citat fra: "BlackChart"
Det er også det mest logiske, men det er ikke helt korrekt...

Et smalt dæk der kan trænge igennem den løse overflade og få fat i det mere faste underlag er at foretrække, men som sagt - ingen regel uden en undtagelse...

...hvis der er fast underlag, er det jo ikke løst sand !?  :roll:

Når jeg siger løst sand, så mener jeg så løst at man ikke møder fast underlag før bilen hænger på maven.

Jeg har kørt fra Tversted til Kandestederne i min 2WD om sommeren med meget løst sand og jeg er overrasket over hvor meget den store trædeflade (brede dæk og lavt tryk) hjalp. Jeg var faktisk i stand til at starte fra 0 km/t i helt løst sand

Offline CarstenAS

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #11 Dato: 16. November 2009 kl: 23:44:31 »
Har du 40 % spær på dine baghjul?
Carsten

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #12 Dato: 16. November 2009 kl: 23:51:25 »
Nej, ikke efter der kom til at stå baquette & rødvin på gearkassen. Den omtalte tur er udført efter konverteringen

PARKHAVE

• Gæst
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #13 Dato: 17. November 2009 kl: 07:36:24 »
Som tidligere mekaniker ved toyota i lemvig hvor vi servicerede Kystinspektoratets Landcruisere, kan jeg sige med 110% sikkerhed at de kører på smalle meget meget høje dæk med "gummigeds" mønster :lol:

Ulideligt at køre på asfalt med sådan nogen, men mener ikke de plejede at sætte dem fast i sandet ret tit.

Hvad siger dem der kører camel trophy ?

Offline CarstenAS

• Hero Member
    • Vis profil
Ssnd + Syncro = teknik
« Svar #14 Dato: 17. November 2009 kl: 13:35:35 »
Kyst livrederne på Marielyst kørt  land rover indtil i  år. De havde smalle dæk på. De kørte flere gange fast i det løse sand også selvom de havde fået en god fart inden de nåede det løse sand.
Helt galt går det når de sætter den lille trailer med gummibåd efter!

Jeg er jo ikke 4wd nørd (endnu) men jeg ville da mene at jo større træde flade på blødt sand jo bedere.

Jeg var med en kammerat i Høvelte og køre Landrover Denfender og til min store overraskelse fortalte han at han ikke havde spær på for eller bag aksel!  Kan det passe på en landrover??

Nå men jeg kan jo starte med at få mine spær til at virke inden jeg tester om den kan trække en båd trailer gennem sandet!
Carsten