Forfatter Emne: eftermontering af servostyring  (Læst 5356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Dato: 17. December 2009 kl: 17:52:19 »
hej alle

er det muligt at eftermontere sådan en bandit på en syncro?

og er der evt nogen der ligger inden med alle stumperne : )

jesper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
eftermontering af servostyring
« Svar #1 Dato: 17. December 2009 kl: 19:22:05 »
Det kan du sagtens. men der skal jo nogle stumper til:

Du skal selvf. have en servopumpe og en væskebeholder. De er ens mellem alle T3 inkl. benz.
Så skal du have monteringsbeslagene til pumpen samt remskiver - begge dele er hhv. benz.- eller dieselspecifikke.
Dernæst skal olietrykket frem og retur. Originalt sidder der lidt slanger og nogle rør. Rørene er på 9 ud af 10 pilrådne, så det løser du med hydraulikslanger hele vejen både frem og retur.
Der skal selvf. også en servotandstang med sporestænger til. Den passer fra alle T3. Sammen med den skal du sørge for at få det kardanled, du skuftede på din Bluestar, for det er servospecifikt. Når du nu er der, så sætter du selvf. nye styrekugler på, og hvis du er langhåret, så ompakker du lige tandstangen inden montering.

Du kan tit finde et komplet kit på ebay, som bare skal suppleres med nye slanger (der også findes på ebay).
Og når du så er færdig og har justeret det hele ind, så kan du glædes over at have en af de 2 T3'ere her i landet med korrekte styretøjsvinkler... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Svar #2 Dato: 17. December 2009 kl: 19:52:12 »
Jarl... du kan få alting til at lyde simpelt og på samme tid besværligt : ) nej, tak for oplysningerne!

jeg må lede lidt, jeg vil ikke kunne undvære servostyringen på en syncro... de burde da være født med det og en 3,0 v6 tdier og triptronic gearbox... fatter det ikke!

tak

jesper

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.767
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
eftermontering af servostyring
« Svar #3 Dato: 17. December 2009 kl: 20:19:21 »
Hvad var nu det !!!! den må vi lige ha igen , 2 -- t3 - -  med korekt styretøjs indstilling , er det rigtigt , og isåfald har du den rigtige opskrift , der må jo så være 1000 biler der trænger til at få stillet styretøj, :D
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
eftermontering af servostyring
« Svar #5 Dato: 17. December 2009 kl: 21:37:42 »
Hej Jesper,

Jeg har købt et komplet sæt via ebay, der er alt: pumpe, beslag, remskive, generatorbeslag, beholder, slanger, tandstang osv. eneste der mangler er de rustne rør Jarl omtaler. Jeg fik rørene med, men var simpelthen for tarvelige til at gemme.
Sættet er til salg, ring/pm til mig hvis du er interesseret så finder vi sikkert en fornuftig løsning
Mvh. Casper

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.767
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
eftermontering af servostyring
« Svar #6 Dato: 17. December 2009 kl: 22:29:49 »
Tak Morten ! ja jeg ku jo også selv lige søge , men glemte det i farten .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Bluestar

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Svar #7 Dato: 18. December 2009 kl: 08:03:19 »
hej Casper PM sendt!

jesper

pawel

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Svar #8 Dato: 18. December 2009 kl: 08:56:10 »
Jeg synes det er en skam at vendediameteren forøges væsentligt på en t3 med servostyring. Uden servo vender den rundt på næsten ingen plads, ja ofte bedre end de fleste personbiler! Jeg elsker forbløffelsen hos folk når man lige laver en u-vending på meget lidt plads, hvor folk hvde regnet med at der blev det nok nødvendigt med en trepunkts-vending..

Og med nye sporestænger og bærekugler er det manuelle styretøj ganske blødt og behageligt på en t3.  :wink:

Bluestar

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Svar #9 Dato: 18. December 2009 kl: 09:04:32 »
ikke på en syncro!!!

jeg havde ingen problemer med min tidligere bluestar overhovedet!!!

jesper

pawel

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Svar #10 Dato: 18. December 2009 kl: 11:31:50 »
Jeg siger heller ikke at servo er noget problem i sig selv (..dog er det alligevel en ekstra fejlkilde, men dem er der da så mange af i forvejen..)

Jeg siger blot at ved servostyring betaler man prisen, for at lettere at kunne dreje sit ret, med et større vendediameter.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
eftermontering af servostyring
« Svar #11 Dato: 18. December 2009 kl: 15:41:18 »
Jeg har endnu ikke oplevet noget problem med at køre syncro uden servostyring, jovist når viscoen er varm og den binder, så er den da tung, men i daglig drift er der da absolut ikke behov for servo, specielt ikke hvis man sørger for at tjekke dæktryk regelmæssigt :)

Og ja, at kaste sådan en syncro rundt på ganske lidt plads forbløffer de fleste...En bekendt kunne ikke vende sin T4 rundt på Mariagervej i Randers uden at skulle lave en 3-punkt, jeg tog bare ved roret i syncroen og rundt var vi, til hans store forbløffelse :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Bluestar

  • Gæst
eftermontering af servostyring
« Svar #12 Dato: 18. December 2009 kl: 17:31:09 »
nej, men det er da ti gange mere behageligt at køre med servo! det skal der i hvert tilfælde på min næste vogn : )

jesper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
eftermontering af servostyring
« Svar #13 Dato: 18. December 2009 kl: 17:48:50 »
I forb. med diskussionen om vendediameter i forb. med 2wd, så skal man være opmærksom på, at der findes forskellige hjulspindler med forskellige boringer til styrekuglerne. Bruger man ikke-servo-spindler på en bil med servo, så får man det beskrevne fænomen med lidt større vendediameter. Bruger man de rigtige spindelled, så kan jeg i hvert fald ikke mærke forskel på vendediameteren. På Syncro findes der kun en type spindelled. Og i øvrigt er jeg helt enig med Jesper - servo er som sex. Når man først har prøvet det, så er det svært at undvære...
Og jeg synes da, at servoen på T3 er ekstrem driftsikker. Jeg har ikke overhovedet pillet ved min i 5 år.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
eftermontering af servostyring
« Svar #14 Dato: 18. December 2009 kl: 18:00:07 »
Jeg tror stadig jeg har Caspers rustne rør liggende.. hvis de skal bruges til at lave model efter.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012